HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Digitalisera signal från skivspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2014/08/02 :  07:07:34  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Har länge haft planer på detta men har inte kommit till skott ännu. Köpte för några år sedan en ADC men sedan blev det inget mer. Tänken är att montera ADC i ett försteg (passivt) som jag snodde ihop tidigare. Nu till min fråga, är det någon som gjort detta tidigare, alltså digitaliserat signalen direkt från spelaren utan att gå via ett riaa?

Aktuell ADC : http://www.beis.de/Elektronik/ADDA24QS/AD24QS.html

// Johnny

Edited by - TxF on 2014/08/02 07:09:31

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/08/02 :  07:46:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant tanke!
Problemen är:
1: Klarar ADCn så hög förstärkning?
2: Att få till RIAA-kurvan.

2 skulle man kunna göra i en dator eller programmerat digitalfilter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2014/08/02 :  08:29:32  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Vet inte om ADC klarar det, har för mig att man måste upp kring 40db förstärkning, vill påminna mig om att ADC:n inte kan leverera mer 15db i gain på ingången :/.

Planen för RIAA-kurvan är att kompensera för den via DCX:en med +15db vid 50Hz (6db/oktav) samt -15db vid 15kHz (6db/oktav)

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2014/08/02 :  08:55:01  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
En fundering kring projektet är vilken pickuptyp jag bör välja, MM eller MC? MM ger ju högre spänning från början vilken ger ADC bättre förutsättningar i förstärkningshänseende men en MC med lämplig trafo kanske kan funka lika bra och borde dessutom vara lättare att få till en bra anpassning mellan pickup och ADC rent impedansmässigt. Lundahl kanske kan trolla fram en lämplig trafo. Slog mig också precis att det kan nog vara en bättre idé att montera ADC direkt i skivspelarens chassie för att slippa signalkablarna. Då får jag ju SPDIF och Toslink direkt från skivspelaren.

// Johnny
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/08/02 :  09:06:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Borde ju gå men det behövs mer förstärkning. Ett litet förstärkningssteg med J-fetar är tyst nog
och det kan man ju driva med ett par 9voltsbatterier om man vill. Rör går ju också men är svårare.

Är det MM-pickup så tänk också på att 47 kohm är standard ingångsimpedans på förstärkarsteget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/08/02 :  09:09:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Går du på MC behöver du typiskt 20 dB till, tyst som f-n. Plus att MC ska lastas rätt, med motstånd och ofta även konding.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2014/08/02 :  19:58:56  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag har digitaliserat vinylskivor samt 600 timar ljud via en Abelton AD omvandlare. Dom kostar ca 2000 kr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000