HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 test av akikido ACF katodföljare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/08/04 :  12:09:59  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Testar just nu en sådan,
( http://glass-ware.stores.yahoo.net/acf9pin.html )

Jag är ute efter att sänka utgångsimpedansen i min stereo, både till slutsteget och till
tape-utgången ( som går till en dator).

Som jag monterade dem med ecc82 har de en Zo av 600ohm, bra att driva långa kablar.
Alla delar fanns med och en utmärkt byggbeskrivning med åtskilliga möjligheter
till att variera bygget. Bl.a. finns komponentvärden för 10 sorters dubbeltrioder. Kortet är gjort dubbelsidigt med bra genompläteringar, det har plats för alternativa komponenter ( om man vill testa olika kondensatorer t.ex.). ACF är en katodföljare där man använt en triod för att vara "dynamisk last" som dessutom injecerar en reglerbar del av B+ brum i motfas, dvs motverkar det ripple som kan finnas i B+

Jag kan fullt ut rekommendera akikido-byggsatserna !

Och visst låter det bra !

Dessa kort verkade vara precis det jag ville ha men tyvärr går de inte in i den lådan jag tänkta ha.
Så det blir att bygga PTP i stället.

Har dessutom 2 obestyckade kretskort SRPP+
( http://glass-ware.stores.yahoo.net/srliam.html )
som jag köpte av misstag. Fin skit men har just nu ingen användning av dem. Dessa kan t.ex. användas för
ett linjesteg med 20dB förstärkning och miminal distorsion.

Visar dem gärna / lånar ut för den som är intresserad.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/04 :  18:25:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
peterh: jag köper gärna ett kit SRPP+ av dig för att använda i mina förstegsövningar! Kan du berätta mer om karaktären på ljudet?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/08/04 :  20:04:29  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag har inte monterat SRPP+ korten så jag kan inte uttala mig om
deras ljud. ( det är alltså 2 omonterade kort , 4 rörhållare och en
bra manual.

Jag har däremot monterat ACF ( katodföljarna, konfade för ecc82 ).
Den jag testat var helt ok, neutral och stabil.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/04 :  20:18:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Skickar pm!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000