HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rör...första p2p bygget.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/02 :  21:26:31  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Nu är det dags för mig att ladda digitalkameran och ta fram verktygen.
Inget trams med kartongöppningar och kryptiska gåtor.

Rör, transformatorer, övriga komponenter, det mesta har kommit hit under vintern. Kan vara något mostånd eller småplock jag saknar men annars ska jag ha allt. Den tyngsta posten, både vad gäller vikt och kostnad är transformatorerna, jag valde att köra med de rekommenderade från edcor, de anlände i förrgår.

Jag ska bygga efter schemat på decwares se84c. En blygsam tvåwattare. http://www.decware.com/se84cschematic.pdf

Saknar en aluminiumplåt att montera rörhållarna i.

Det där jag skrev om att ladda digitalkameran var inget skämt, bilder kommer någon annan dag vartefter bygget fortskrider.



Rör...

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/04/03 :  00:30:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska bli spännande att följa, p2p är ett ädelt hantverk.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/04/03 :  16:39:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Våga bara inte skylla på mig om något går snett ....



Lycka till!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/04/04 :  15:16:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Blir spännande att följa!
Om något går snett har du ett helt forum att fråga.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/04/04 :  15:24:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skoj!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/04/04 :  17:34:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu vill vi se bilder

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/05 :  22:16:08  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Tack för alla svar och kommentarer!

Här kommer ett par bilder. Började på "lådan" för ett tag sen, innan transformatorerna hade kommit. Jag får se om de är för nära varandra, vände iaf utgångsjärnen 90 grader, jag hoppas att det ska räcka med avståndet mellan dem.





Har inte riktigt kommit fram till vart jag ska ha alla kontakter. Lutar åt RCA in baktill, högtalar-terminaler på respektive sida vid utgångstransformatorerna.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2014/04/05 22:16:50
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/04/06 :  17:34:07  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Väldigt konstig koppling, vad är det för något?

Förstärkarstegen ser ut att vara två balanserade steg efter varandra (mono), men sedan är det två utgångstransformatorer?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/04/06 :  17:51:47  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Snyggt med amperemetern på fronten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/06 :  18:36:39  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Det är bara ett stereosteg men bryggkopplingsbart om jag ska driva en sub, he he... Nä skämtar bara. Men bryggkopplingsbart är det.
Bardis, ja, jag tyckte att en ma mätare pryder fronten rätt bra.

Rör...
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/04/06 :  18:42:28  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Men om det är stereo, så kan inte kanalerna dela på katodmotstånd som det är ritat. Var lite inne på sidan och kollade, det stod något om att man kunde välja mellan att köra det som ett monosteg eller stereo, kanske har du laddat ner fel schema?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/04/06 :  18:56:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det gär förskräckligt bra att dela katodmotstånd. Man tar ett motstånd som är 1/2 av vad det ska vara för en kanal. Hade gärna sett att det satt en konding över mottsåndet, och då skulle dess värde vara dubbelt.
Darlingförstärkarna är ofta konstruerade på det här sättet - man sparar ju komponenter.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/04/06 :  19:05:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Däremot ser chassit lååååååångt ut så du borde kunnat placera trafarna längre fram och få bättre plats med kontakterna.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/04/06 :  19:23:38  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Med en kondensator i katodkretsen fungerar det nog betydligt bättre, men rören bör nog vara hyfsat matchade då, så jag fattar inte riktigt varför man skulle göra så när det gäller två separata kanaler? Röstar för ett katodmotstånd per rör och kanal ;)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/06 :  20:09:33  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Bilderna ljuger litegrann, plåten jag ska ha framför träbiten som transformatorerna står på ska vara ca 27 cm och då går det bort ett par centimeter, innermåttet är ca 25cm.
Jag tänkte länge och väl på hur jag skulle göra, likriktning medelst rör eller kisel.
Jag bestämde mig för att använda vanliga dioder.
Sen bestämde jag mig för att ha rör, det är ju ändå en rörförstärkare.
Sagt och gjort, jag går "all in". Jag verkar också ha en underlig dragning mot Ryssland, alla rör i denna kommer därifrån.

Rör...
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/08 :  00:09:32  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Aha, Huggbävern har smittat dig med rysska snuvan....mig också, faktiskt!

Rejält bygge f.ö.

Vilket likriktarrör ska du köra med?

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/08 :  00:28:17  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ett svetlana, tror benämningen är 5c3s, vilket ska vara likvärdigt med 5u4.
Började gå igenom min bra att ha låda i afton, hittade en del motstånd och annat, så det börjar kännas ganska bra. Om jag hade varit lite mer vaken på träslöjden kanske jag hade fått till en ram i smalare virke, får hitta någon lösning på att få igenom alla kontakter genom träet. Kan bli hålsåg och aluminiumplåt på utsidan. Det ger sig.

Rör...
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/04/08 :  01:09:39  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Mja, gör tvärtom istället...

Såga ut ett horisotalt avlångt hål(som efter timmars slipning ser bra ut) och fäst en alu-plåt på insidan för RCA & Binding posts.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/08 :  18:28:17  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
En tunn aluminiumplåt införskaffad. Tack, OGs plåt!



Ställde bara dit en uppsättning rör för att få en uppfattning om hur det kan bli på ett ungefär.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2014/04/08 19:55:20
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/04/08 :  21:43:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Blir hålen för röen fula har du bara att montera socklarna från ovansidan eller skaffa sådana här täckplattor jag har kört med:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=1021&group_id=2&hit_cat=
De kräver dock specialsocklar (och någon kvalitet har inte funkat bra för mig - glapp):
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?group_id=6
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/04/08 :  21:57:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=14&group_id=8&hit_cat=

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/08 :  22:17:10  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Plåten ska nog målas i någon diskret kulör. Jag har inget emot obehandlad aluminium, men plåten har några mindre märken som stör, och när jag är färdig med håltagning osv så har den säkert fått fler små märken. Blir det pulverlack blir den troligtvis svart eller mörkgrå. Har en fd kollega som jobbar med sånt. Kanske går att få hyggligt med matt sprayfärg?

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/09 :  09:46:33  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag "brukar" sätta rörsocklarna uppifrån. Kanske skulle prova att sätta dem underifrån om hålen blir tillräckligt bra.

Rör...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/04/09 :  11:08:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Typ sådana här socklar kan man ju i princip bara montera från ovansidan:


Och sådana här kan ju monteras från båda sidor:


Det viktigaste är ju en bra kvalitet på sockeln, vilken inte innebär guldpläterat, eller kryobehandlat utan "glappfritt".

Fördelen jag ser med att sätta socklar från undersidan är att man kan lossa hela "konkarongen" utan att löda bort massa. Vad det nu är för fördel???
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/09 :  15:33:47  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Magnus! Du slog huvudet på spiken där. Att jag inte har tänkt på det förut.
Jag har de med typ mässing-hållare överst till smårören... Likriktarrörets oktal-hållare är av "den nedre typen", ringen runt ser ut så, den känns *mycket* mer solid.

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/04/20 :  23:40:53  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Plåten har nu ett antal hål borrade, den fick snabbt ett lager färg och rörsocklar monterade. Bild kommer.

Rör...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000