HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp! Reparera rörförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2014/08/05 :  14:36:17  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Jag har ett par aktiva rörförstärkta högtalare som jag tycker väldigt mycket om.

Jag har reparerat dem i omgångar med bland annat nya rör, och nya kondensatorer av den finare sorten som jag köpt från Svalander.

Högtalaren heter VAL M20 Mk II och finns beskriven på denna sida:
http://www.audio01.com/eng/productClassical.htm

Den ser ut såhär:


Jag har genom att kastbyta delar mellan de två högtalarna lyckats isolera felet till kretskortet. Det är alltså inte transformatorer, volymreglage, strömbrytare eller rören som är trasiga.

Felet är att det mittersta röret inte glöder, och det kommer inte något ljud.

Jag har mätt upp spänning på samtliga av rörsockelns poler och de är så när som på några volt identiska mellan de två högtalarna.

Jag kan inte förstå varför röret glöder i den ena, men inte den andra, om spänningarna på polerna är desamma? Jag kastbyter rören utan resultat. Alla rören fungerar perfekt i den hela högtalaren.

Blir snurrig av detta, och vet inte hur jag skall gå vidare med felsökningen.

Någon i Jamtland/Östersundsområdet som är duktiga på att felsöka gammal hederlig enkel HiFi utrustning? Det är en kopia på Dynaco-70 modellens förstärkare vill jag minnas.

Tacksam för input!

//K

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/08/05 :  15:51:20  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Om röret glöder i den andra förstärkaren är i alla fall den hel.

Om det nu är spänning på kretskortet och upp i hållaren men inte upp i röret är det troligtvis glapp i hållaren. Händer oftare än vad det borde.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000