HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex FP253 med tillhörande låda
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/15 :  20:51:42  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hittade detta element tillsammans med dess bakladdade låda. Elementet har lite rost på magneten och konen under dammskyddet är lite skadat. Konen är även lite missfärgad och har ett par skador. Dock fungerar den.
Lådan har tyvärr stått ute några år och från botten till ca 10cm uppåt är de 2cm tjocka spånskivorna våta och spruckna. Går det att rädda? Ska jag stå med en hårtork tills allt torkat, få in så mycket trälim som det bara går och pressa ihop eller är det helt kört? Det är inte meningen att det ska bli snyggt utan bara att det ska fungera. Bottenplattan kanske går att byta ut men väggarna och bakstycket blir lite svårare.


Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/07/15 :  22:15:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Svullen spånskiva är räddningslöst förlorad

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/15 :  22:26:11  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Ah, det var synd. Tog i alla fall loss bottenplattan samt sågade av två cm. Nu ser det lite bättre ut.

Eftersom att lådan luktar hundskit så lär jag ändå inte ta in den. Dock lär det lyssnas lite i garaget innan den bränns.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/07/16 :  11:16:43  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Bygg ett par klinger horn och du kan ha riktigt kul!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/16 :  14:17:00  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Någon låda ska väl byggas. Vilken får vi ta senare.

Hålet på baksidan är igensatt och elementen är monterat. Quad II med tillhörande mono försteg får stå för elektroniken.
Ljudet är väl sisådär. Diskanten behöver lite hjälp men mellanregistret låter väldigt bra. Värre är det med basen. Hade förväntat mig att bli inslängd i väggen men ''tyvärr'' är det inte så. Bas finns men inte så kontrollerad och tight som jag hoppats på. Kan dock vara pga. av att baksidan plus de två sidoväggarna knappt sitter fast. Insidan verkar dock vara solid.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/16 :  21:27:24  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nu är det slut på det roliga. Satt hela eftermiddagen och försökte få till basen men jag fick aldrig det trycket jag ville ha. Så nu får det bli att göra sig av med lådan och bygga något annat.

Ett klinger horn ser väldigt lockande ut! Dock så är det nog lite för stort, även om jag bara ska bygga ett. Original är ett bk 203 och det är absolut max hur stort det får vara. Frågan är om jag ska bygga ett nytt sådant eller något annat. Någon som spelat med FP253 element?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/17 :  12:48:48  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Ändra 203 till 202. Tog visst fel där.

Har tagit isär hela lådan (gick mycket lättare än vad det borde) och allt borde kunna sågas ut av en 1.2x2.4m skiva om jag bygger en ny 202.

Ska man bygga med spånskiva eller mdf? Skiljer bara en hundralapp men mdf är fruktansvärt att såga och med 17 delar överväger jag spånskiva. Men hur mycket skillnad blir det i ljudet mellan dem?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/07/17 :  20:23:24  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
mätmässigt enligt tyska Hobby HiFi så är det ingen dramatisk skillnad men spånskiva är något sämre. Hur man stagar och dämpar är viktigare. Skall du bygga mindre än Klinger så undvik horn så ta exempelvis kvartsvågspipa i stället.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/17 :  20:41:40  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jag får se vad det blir för trä. Tar jag spån är jag rädd att jag kommer ligga vaken på natten och fundera på hur det hade varit med mdf istället.

Var är det för skillnad på kvartvågspipa och horn? Jag ser att elementet inte sitter i början av kanalen utan en liten bit ifrån. Annars verkar det vara ganska snarlikt.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/07/19 :  13:49:52  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ett riktigt horn kopplar en stor mynningsarea till elementet så att man får en bredbandig förstärkning av ljudet. Kvartsvågspipan förstärker basen i ett smalt område när röret är 1/4 våglängd långt. Är röret avsmalnande eller samma tvärsnitt kallar vi det för transmissionslinje. Låter man röret öppna upp lite grand och man samtidigt snörper av öppningen och flyttar elementet en bit från den slutna änden av röret så är det en Voigtpipa.

Fostex bashornen är i praktiken mer av kvartsvågspipor än äkta horn då mynningsareorna är för små för att fungera som riktiga horn.
http://www.picosound.de/D_gehmat.htm
skillnaden mellan mdf och spånplatta...
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/19 :  14:18:17  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Det var en intressant läsning om olika träslag. Har fortfarande inte bestämt mig men material ska inte köpas nu ändå.

Jag har läst en del om BK202 men i 99% av fallen har det varit två Fostex åttatummare och inte ett FP253 tiotummare som jag ska använda. Dock så verkar folk vara nöjda med dem.

Jag har hittat några program för beräkning av kvartsvågspipor men jag har tyvärr ingen data på mitt element. Har letat och letat men det är inte mycket som kommer upp. Har hittat lite på 253n men de verkar inte vara helt likadana.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/07/19 14:28:32
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/07/19 :  19:46:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Att ligga vaken på nätterna över att välja MDF ellwr spån skall man inte behöva.
Skillnaden i ljud är liten. Men skillnaden att arbeta med matreialen är olika. Släta sidor i spån och mer komplexa former som frästa fronter i MDF skulle jag föreslå.
Olika material sprider resonansfrekvenserna mer lika.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/07/19 22:25:38
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/07/19 :  22:48:39  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Att blanda två olika blir för dyrt. Jag har hittat 1.2x2.4m 22mm mdf för 400kr. Det borde räcka till ett 202 horn. Skulle jag köpa 22mm spån också får jag lägga till 300kr och det vill jag helst inte göra.

När jag tittar på olika ritningar till horn ser jag aldrig några stag. Ska man sätta dit det någonstans? Hornet som följde med hade ett mellan bakväggen och sista plankan i kanalen. Verkar vettigt enligt mig.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/08/05 :  17:26:25  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Har monterat elementet i en halvtät 60L basreflex. Behöver en del hjälp i basen och diskanten men det låter ändå rätt trevligt. Oehört kontrollerad bas, bästa jag hört här hemma. Mellanregistret har en helt annan karaktär än de flesta högtalare. Väldigt fylligt men inte något jobbigt. Diskanten är den där samma mjuka luftiga som nästa alla bredbandare har.

Fortfarande inte bestämt mig vilken låda som ska byggas men det lutar åt BK202.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2014/08/05 :  18:41:50  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
sätt upp lite bilder
tror det blir lättare så

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000