HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vem hjälper i sthlm mätning/inkoppling hifi?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2014/08/01 :  15:08:19  Show Profile Send Nixda1 a Private Message  Reply
Med risk för detta blir en lång tråd så skulle jag behöva hjälp eller kontakt av någon kunnig person, och säga om det är rätt kopplat.

Systemet består av:
Högtalare Anthony Gallo Reference 3.5
Slutsteg: Earthquake Grande 7
Försteg: Marantz AV8801
Biampkablar 4 ledare till 4

Jag har från Marantz försteg kopplat varsin Y kontakt rca från Front Right och Left till 4st ingångar på mitt slutsteg via RCA kablar, eftersom försteget inte har ngn biamp funktion.
Detta innebär att 2st slutsteg sköter varje högtalare, med hög/samt lågpass delat vid ca 200hz enligt rekommendation från Anthony Gallo.Lowpass är kopplat på sub in på högtalaren.
Bak på slutsteget har jag valt för ena kanalen 200hz lowpass samt 200hz highpass på andra steget
Problemet vid spelning är att basen blir burkig och inte lika bra som när jag kör vanligt via 2st vanliga högtalarkablar utan delning. När jag sedan kör audyssey mätning med mic får jag fasfel på båda högtalarna.
Varför jag vill få detta att funka är för att basen ska gå en bra bit lägre vid detta vis.

Någon som har någon hifibutik som kan detta, för mätning/installation och hjälp ute på plats.
Alt om någon på forumet kan självklart betalar jag. Är ej snål!
Känns tråkigt med detta system och knappt kan använda det rätt, bor i sthlm

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/08/08 :  09:30:12  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Prova att byta plus och minus på bashögtalarna om de nu går i motfas vid delningsfrekvensen. Filter är ju så till sin natur att de fasvrider.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/08/08 :  11:15:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Bjud in till en träff istället. Tobbe L brukar ha järnkoll på sånt där och alla vi andra fixar placering och så det står härliga till.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/08/08 :  20:47:18  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Bra ide Micke, Gallo vore kul att höra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2014/08/08 :  21:58:43  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Kör fullrange till det ena slutsteget och 80Hz lågpass (ev. från LFE-utgången på försteget) till det andra slutsteget så låter det nog bättre.
Högtalarens ena ingång går ju till ett inbyggt delningsfilter. Delar du ytterligare en gång innan slutsteget blir det inte bra.
Högtalarens andra ingång går till en andra talspole i baselementet. Här måste du dela så att du bara matar den med låga frekvenser.

Hälsningar,
Mats

Edited by - Mats E on 2014/08/09 12:00:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000