HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur delar ni upp frekvensomfånget?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/08/10 :  12:41:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dvs Bas,mellanbas,mellanregister och diskant?
Hur sträcker sig dom?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/08/10 :  13:36:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
beror ju på vad elementen klarar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/08/10 :  13:45:11  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Precis, beror på elementen, men generellt så brukar jag landa på 60-120/300-400/2000-3000 Hz.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/08/10 :  21:10:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
beror ju på vad elementen klarar.

Jo det är ju klart får studera databladen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/08/10 21:10:56
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2014/08/11 :  09:20:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
I mitt system:

Bas 300
Mellan 55 & 2800
Diskant 2700

Kör alltså med ett visst överlapp, delar aktivt med MiniDSP

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2014/08/11 15:45:59
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2014/08/11 :  10:49:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
beror ju på vad elementen klarar.

Och ett par andra parametrar som kan få vara med och bestämma är spridning vid olika frekvenser och baffelsteget.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/08/11 :  11:10:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Kör alltså med ett visst överlapp,

Kan det föra någon nackdel med sig?(fördel?)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/11 :  13:59:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Absolut,, utsläckning Men det är lätt fixat med att fasvända diskanten. Har man många delningar så vet jag faktiskt inte hur man gör.
Annars brukar mitt öra gilla att dela basen 100 - 150Hz vilket i praktiken gör att det spelar uppåt 200Hz beroende på brantheten i filtret. Men ju högre upp jag kan dela basen och avlasta mellanregistret desto bättre klarhet i ljudet får jag. Sen är det såklart praktiskt om detta stämmer med baffelstegen eller de konstruktioner som man byggt så det faller samtidigt som konstruktionen och elementens egenskaper. Man får närma sig en högtalare lite försiktigt, lyssna och respektera dess egenheter innan man sätter igång, att tvinga ner element brukar gå, men inte bli sådär jättebra.

Edited by - Stormen on 2014/08/11 14:04:58
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2014/08/11 :  15:42:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag är väl medveten om den möjliga problematiken med utsläckning.
Av någon anledning så lider jag (mitt system) inte av detta.

I mid/diskantområdet delar jag väldigt flackt och har överlappet som en liten extra "säkerhet" för att inte få någon dipp, behövs kanske inte för jag hör ingen skillnad.
Men i basområdet gör det massor! På ett positivt sätt - Mer fläsk!
Det är ju hyfsat vanligt med tex 2,5-vägshögtalare och det är ju ungefär så jag kör. fast jag låter basarna spela olika lågt

Jag delar ju med MiniDSP så det är enkelt att göra ändringar, mitt system låter bäst när mina basar (12" Cervin Vega) får spela tillsammans med mina midar (10" Fane) i registret 55-300Hz

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2014/08/11 22:42:40
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2014/08/11 :  21:28:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Kör alltså med ett visst överlapp,

quote:
Kan det föra någon nackdel med sig?(fördel?)


Både överlapp likväl som lite glapp i delningsfrekvenserna kan i vissa fall vara av godo. I andra fall av ondo.
Det går absolut inte att generalisera på något vis.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/12 :  20:15:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
jag brukar oftast köra med delningarna isärdragna, då brukar det summera bäst..

iaf i dom konstruktioner jag byggt..
Men det där måste man ju mäta å testa i varje enskilt fall så det går inte att säga nån generell sanning..
Inte heller vilka frekvenser som är mest lämpade att dela vid..

Fick jag välja så skulle jag lägga delningen under och över röstområdet.. Detta är dock svårt då det är ett stort område och spridningen inte kommer att bli jämn i hela området med konventionella metoder..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000