HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med tappat horn bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/08/05 :  22:15:28  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Hejsan.

Nu är det dags att få lite bas i vardagsrummet. Jag har precis byggt ett par Cyburgs Needle, som är riktigt trevliga, men de händer inte mycket i lågbasområdet.
Mina "fin-högtalare) som tyvärr inte får vara framme hela tiden (Yamaha NS-1000m) behöver dessutom de lite hjälp längst ner.

Jag har kollat runt lite efter ritningar på små lådor som ska vara waf-vänliga, men det verkar alltid bli kompromisser då. Men jag på att jag har ett ganska stort utrymme bakom tv:n (se bild) http://fotografpernilsson.se/ovrigt/vardagsrum2.jpg som jag har försökt använda till en hemlholtz, men inte fått att fungera så bra. Akustiken har jag dock fått till helt ok på annat sätt. Så varför inte utnyttja utrymmet till att skräddarsy ett tappat horn?

Kruxet är bara att jag inte är särskilt kunnig inom själva beräkningsfasen av det hela, utan mitt område ligger inom byggfasen.
Så, finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att hjälpa till att räkna på ett tappat horn? =)

Yttermått på låda får vara max (BxHxD) 160x110x22 cm.

Budget... max 2000-2500 kr.

Lovar att ta bilder och starta en byggtråd =)


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2014/08/05 22:17:53

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/05 :  23:10:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hej, har letat igenom datorn. Hittade bara en cad-part men kan inte öppna den nu när licensen gått ut. Ska kolla backuphårddisken sen. Bra att du påminner.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/08/06 :  05:35:27  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
=)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/06 :  11:53:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det fanns kvar :-)









Innerbredden är 20 cm. 22 mm materialtjocklek. Spån eller MDF, ta det som passar plånboken...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/08/06 :  16:19:20  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Toppen! Tack så hemskt mycket för hjälpen. Får man vara så fräck och fråga lite om basen? Typ egenskaper, avstämningsfrekvens, poppig bas... djup bas?
B&C element har jag inte hört talas om heller. Är det mer PA-element det eller?

Återigen, tack för hjälpen =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/08/06 :  16:32:23  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Du har PM.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/06 :  22:11:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
För att få en objektiv bedömning är det lättast att se på simuleringen. Där finns alla svar. HH-kammaren kan användas för att dämpa första toppen över hundra hz. B&C är bland de bästa som finns i pa-världen.

Pm angående detta, då blir man ju nyfiken!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/07 :  09:26:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78429&whichpage=1&SearchTerms=helmholtz

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/08/07 :  09:56:25  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Pm angående detta, då blir man ju nyfiken!

Jo Petter, Det var TH med HH för PD.8BM20 som jag byggde för några år sedan och hade sparat simulering och ritning. Jag vill minnas att du fått en mätning på det.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/08/07 :  22:36:53  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Detta ska bli kul. Ska börja med att beställa element och åka till brädgården. Funderar på att köpa en Velodyne SMS-1 och rumskorrigera med. Den hanterar upp till tre subbor så man kan ju uppgradera med en till TH senare =)
Tack för hjälpen!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/07 :  23:15:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om du kan, bygg den 3 cm bredare. Då borde tonkurvan bli ännu jämnare och hornet gå lite djupare.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/07 :  23:18:37  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:

B&C är bland de bästa som finns i pa-världen.


Inte bland.. B&C ÄR de bästa.. fantastiskt bra grejer och en löjligt bra kvalité.. möjligen att RCF kan ligga på samma nivå, men då priset en aning högre.. 18 sound är också nästan i samma klass men aningens billigare, men då med möjligen snäppet sämre kvalité



Hur låg avstämning pratar vi om och vilket ljudtryck siktar du på ?
Ett th behöver i regel tidskompenseras... finns den möjligheten?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/08/14 :  13:12:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Beträffande tillverkare som håller hög kvalite så känner jag att faital pro behöver nämnas här också, deras T/S balansering är iofs inte lika tilltalande som B&C (som enligt mig håller högsta klass i detta avseende) men kvalitèn på deras element är mkt hög.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000