HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mäter ni?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/19 :  12:56:36  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Jag undrar lite hur ni gör när ni mäter och justerar era element och högtalare. Jag tycker jag får med väldigt mycket annat när jag kikar på mina egna uppmätta kurvor kontra om man kollar på specen för div element. Det verkar bli mycket reflektioner mot golv, tak och väggar. Har alla reflexfria fullisolerade studios?

Vad jag tror mig fått att fungera via frekvenssvep är att justera in delay för att få så liten utsläckning som möjligt vid delningen. Borde vara helt korrekt att göra så el? Om jag däremot justerar eq efter kurvan blir det oftast mindre bra.

Bäst resultat med mina högtalare har jag hittils fåt genom att kolla på kurvan som tillverkaren specar på sina element och fritt justera eq efter dessa. Detta blir ju lite oexakt men det har fungerat ok.

Jag misstänker att det vore enklast att mäta högtalarna utomhus för minst reflexer? Tyvärr är dörren ut från mitt hobbyrum ut mot gatan och grannarna:D#168;

Har använt mig av xtz samt REW. Även autoeq tex i behringer ultracurve vilket blir helskumt. (antar att det studsar)

Är tacksam för svar:)

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/08/19 :  13:21:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett sätt att minska rummets påverkan är att mäta väldigt nära och varje element/ port för sig.
Utomhus finns inga väggar. Kan vara ett alternativ om man bor på ett ostört område.
De flesta mätprogram har en funktion där tidsfönstret för mätningen går att justera. Om man kapar bort mätdata som ligger senast tidsmässigt kapas rumsreflexer vilka tar lite längre tid på sig genom rummet när de reflekteras av väggar golv o tak.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/08/19 :  15:02:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Time window.

Om jag minns rätt så plockar man frekvensresponsen innan man fått förstareflexen. (Den brukar synas tydligt på impulsmätningen.)
Mätningen blir dock inte tillförlitlig under en viss frekvens, beroende på tiden man har med.
I basen är det närfält som funkar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/19 :  15:34:07  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Är det samma sak som gating? Vilka program rekomenderas? REW? Det får inte bli för avancerat för då hänger jag inte med tyvärr:o

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/19 :  20:30:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
xtz är väldigt lätthanterligt om man inte är så haj på mätning..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/08/20 :  08:01:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har precis läst ett "White paper" av Jeff Bagby som kanske inte är helt okänd. Det avhandlar precis detta och heter: "How to achieve accurate in-room quasi-anechoic free-field frequency response measurements down to 10 Hz". Tycker den är väldigt lättförståelig (novis även jag). Borde kunna hittas genom att googla delar av titeln.

De har även gjort programvara man kan ladda ner gratis, etc, etc.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/23 :  09:37:22  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tack alla!

Har testat att mäta lite utomhus och även mer närfält. Har exprimenterat lite och tycker mig börja få bättre resultat.

Men jag tycker XTZ micken el om det är programmet verkar väldigt trubbigt över 10 000hz. Har svårt att få fram någon skillnad på micken trots eq så det har jag kört lite på känn. En jag pratade med för en tid sedan menade ett det inte gick använda xtz över 10 000hz.
Tweakade in ett par B&C DE45 med ME45 igår och tyckte mig få dem att låta ganska bra. Nu kommer nog sågning men jag gjorde såhär: EQ: 15 000hz, Q: 4,5 DB +5, Eq 10 000 6db hp, 8db. Trots ganska mycket eq får jag dip efter 10 000 med XTZ trots mätning 2dm framför hornet och väldigt riktad mic.
Här är en graf på driver och horn (otweakad antar jag): http://bcspeakers.s3.amazonaws.com/2013/03/11/18/39/54/165/file

Är jag ute och cyklar? Kanske för mycket eq? Tycker dock det låter bra (för att vara PA)

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/08/23 09:56:02
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/08/23 :  09:48:00  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Släng gärna upp några bilder på mätningarna.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/28 :  20:51:06  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Glömde att spara när jag hölls med dem och nu står de tyvärr i pallställ. Skall posta lite nästa gång jag grejar. Kanske är det så enkelt att det inte blir högre frekvenser än det visar. Har ju lite olika att mäta på så:) Slänger upp lite dumpar så fort mätmicen är framme igen:)

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000