HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 4-sitsig bil med körglädje
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2014/09/04 :  18:36:38  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Emellanåt tänker jag att det vore roligt med en bil som är lite roligare att köra. Men sen tänker jag att körkortet sitter pyrt till om inte fartkänslan kommer förrän vid olagliga hastigheter. När jag slutade köra motorcykel så tänkte jag att jag nog kan tänka mig en utan kåpor där fartkänslan kommer snabbare.

Om det hade räckt med 2 säte så hade jag nog slagit till på en Miata, men jag vill kunna ha med mig båda döttrarna och gärna frugan oxå. Kanske en Mini Copper S vore något? Audi TT (gen2) kanske? Smart känns lite för plastiga.

Så kallade GT-bilar har en tendens att vara lite för dyra för min smak och tror inte dom uppfyller kravet att fartkänslan ska komma vid lagliga hastigheter heller.

Förslag? Tankar? Angående pris så tänker jag max 8år och max 200k.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2014/09/05 :  00:04:02  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
En Fiat 500 essesse kanske kan vara något?


http://teknikensvarld.se/provkorning-av-abarth-500-esseesse-123130/

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2014/09/05 :  01:59:39  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
VW Golf är tillverkad i nästan 30 miljoner bilar!
Den tekniska ekvationen har dom många timmars slit på.

Går utmärkt till fyra pers. Den är grymt rolig att köra.

http://m.blocket.se/ostergotland/Vw_golf_r32_dsg_4motion_54864210.htm?ca=11&w=3

Mvh

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/05 :  05:26:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Anton har ju en Cooper S, kolla med han vetja.
Om inte åldern är ett problem så varför inte en äldre 911?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/09/05 :  07:17:47  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Saab 9-3 Cab..? Saabar är grymt billiga idag..
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/09/05 :  09:32:28  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Om du nu var inne på Mazda MX-5, så kanske Mazda RX-8 kan vara ngt, den är ju fyrsitsig, även om det är trångt :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/05 :  12:43:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med en RX-8 kommer du varva som en motorcykel, dom låter helt Galet ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/09/05 :  17:46:08  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jepp Mazda med Wankel står på att köra listan ;)

Precis som nya Miata, har ni sett den?
Den är läcker
100kg lättare, lägre tyngdpunkt o lite starkare motor

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2014/09/05 :  18:26:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kul med flera inlägg.

Fiat 500 är jag lite negativ till sedan jag hyrde en sådan i Frankrike. Kändes lite väl plastig. Förmodligen är essesse bättre men recensionerna på den verkar säga att den är lite för stötig.

Golf GTI kanske vore något, även om golf känns rätt som en rätt stor bil nu för tiden.

Mm, Antons Cooper S vore kul att provköra. 911 känns lite för dyr om dom max är 8år gamla.

Jag gillar Saab (är nöjd med vår 9-5 kombi), men är 9-3 cab så rolig att köra?

Jag var inne lite på RX-8 innan, men bensin- och oljeförbrukning känns rätt trist på den och designen är inte så kul heller. Nya MX-5 ser fin ut, synd att den bara har 2 säte som sagt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/09/05 :  19:35:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har kørt en BMW 120D i jobbet ganska længe och jag gillar att ratta den

Med en rapp bensinare så kan væl den vara trevlig?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2014/09/06 :  00:00:26  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Volvo S80 V8 AWD med aktiv fjädring! Har en, älskar den, prova och bli överraskad!
http://www.expressen.se/motor/tester/volvo-s80-med-v8-motor/

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/09/06 :  10:05:21  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
M135i/135/130

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/09/06 :  10:19:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Volvo's V8 bör man inte underskatta. Lyssna till det här... https://www.youtube.com/watch?v=P4Vh0eidjUg

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/06 :  16:02:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En container kan aldrig vara en sportbil, hur snabb den än är ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2014/09/06 :  16:15:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Vill du ha en lite mer opraktisk VW baserad på Golf så kan du ju köpa en Scirocco.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2014/09/07 :  12:01:37  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Pac:
johan.björklund: Och det har du belägg och erfarenhet av?
...sen finns ju alltid Mercedes CLK 55 eller 63 AMG Den bör väl också rymmas inom budgeten...t.ex:
http://www.bytbil.com/bilar/mercedes-benz/clk/wvhrv9sg/B0ABUDIAAY1ZexAthbWcAAA_!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/09/07 :  15:22:34  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
En 9-3 cab med Aero motor, gärna 6 cyl är inte helt fel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/07 :  19:03:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
@Amatören,

Inget illa om S80 eller AMG för den delen men "sportbilar" är det inte tal om.
Dom större AMG är direkt obehagliga att köra för dom går som spjut och så kommer det en kurva så sitte man där med hjärtat i halsgropen :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/09/08 :  12:35:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Recept på körglädje:
-låg vikt
-bra väghållning
-pigg motor
-bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift
-gött ljud
-cab
-snygg/vacker/cool

Alla kriterier behöver inte vara med men några ska vara med i "receptet"
enligt mig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2014/09/08 :  13:20:36  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Bosse,

Jag vill minnas att en av våra EoJeuds medlemmar har en sån här:

http://www.blocket.se/ystad/Toyota_GT86___JUBILEUMSPRIS___55886211.htm?ca=23_15&w=2

Nästan inom din prisklass...
Provkörning borde ju gå att ordna!

/Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2014/09/08 :  22:48:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Blir nog ingen rolig bil förrän tidigast nästa höst. GT86an har hunnit bli lite äldre då.

Scirocco verkar ha lite bättre köregenskaper efter att ha fått lite bredare bas än golfen. Lägre tyngdpunkt oxå. Ser rätt mycket tuffare ut oxå.

Så på ett år hinner jag nog provköra både Cooper S, GT86 och några till. Sen är jag rätt van vid vanliga bilar så en saab aero hade kanske räckt för att få ett leende extra på läpparna. Vår gamla S60 2.4T lyckades med det rätt ofta tex, men den var lite stor i övrigt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/09/09 :  11:57:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Sen är jag rätt van vid vanliga bilar så en saab aero hade kanske räckt för att få ett leende extra på läpparna


Jag tror inte de, aero är lika tråkiga som andra saabar, bara snabbare. Motorn är optimerad för svensson=tråkig. Har ägt en själv och tyckte om den men körglädje... njä.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/09 :  14:42:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bernt kanske skulle se den här tråden med tanke på hans nya "polis" åk :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/09 :  17:29:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Beroende på vad din budget är osv så finns det ju lite andra modeller att titta på. Behöver det vara små bilar?
Subaru har ju en del fyrhjulsdrivna som kanske är nåt intressant. Billigare porsche kanske?
En 90+ camaro/trans am är ju också ett alternativ.
En S60R kanske hade varit nåt om du tyckte att den vanliga s60 var rolig. 300hk och fyrhjulsdrift.

Generellt sett så är det ju så att de flesta bilar går att få roliga med smärre modifieringar. Du kan ju köpa en klassisk volvo som 740/940/s70 et.c. och byta ut till nyare stötdämpare och fjädrar och nån enklare trimning.
Låg vikt är inte så viktigt i de hastigheterna. Det gör oftast bara att det blir mindre komfortabelt
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/09/09 :  18:28:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har tyvärr aldrig kört men tror att den är rolig att köra!


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2014/09/09 :  19:48:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Budget skrev jag i första inlägget.Idag har jag gått och kärat ner mig i GT86an.

http://www.topgear.com/uk/videos/jeremy-reviews-the-toyota-gt86-series-19-episode-3

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000