HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Det kom en låda... (mystisk vintage subwoofer)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/10 :  02:14:00  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Känner någon till denna gamla subbas? Märket Centurion, ger 0 träffar på nätet. Det sitter Vifa 8" basar i isobarisk konfiguration så den känns som ett rätt ok projekt...



Skumkanterna var risiga så jag gav dem första hjälpen med latexlösning. Spelar ren och fin bas nu. Kanske blir riktiga kanter senare.



Det inbyggda slutsteget har DIN-uttag och volymratt, men inget ställbart delningsfilter. Känns som den skär nånstans vid 50 men jag har inte hunnit mäta. Däremot så brummar det lite! Jag har kollat allt, och det visade sig att trafon är monterad alltför nära förstärkaren. Båda är beroende av kylflänsen så det går inte att flytta hur som helst heller.



Så... Känner någon till denna subb? Känns som om den är gjord ca 1980 eller så. Dessutom, har någon tips på ett modernt slutsteg eller byggsats som kan passa lådan? Nuvarande kylfläns är ca 17x18cm och det vore kul att slippa såga.

/Martin

Edited by - Marzipan on 2014/09/10 14:19:48

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/09/10 :  17:32:24  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Är slutsteget trasigt? Behöver inte vara dåligt bara för att det är gammalt, kanske kan serva det, ev byta de stora kondingarna i nätdelen om man misstänker att de torkat ut.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/09/10 :  18:35:29  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Väldigt liten kylfläns. Blir nog inte många watt.

Funderar själv på att byta ut slutsteget i min sub. Finns en himla massa klass D eller T förstärkare för inga pengar alls.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/10 :  20:19:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det där är nog en av de allra tidigaste försöken att göra en subbas jag har ett svagt minne av dem från en hifibutik i Malmö har dock aldrig ägt en sådan.

Att byta slutsteg till ett effektstark klass D behövs nog inte elementen i denna konstruktion är rätt snälla med effekt och känslighet om du frågar mig så hade jag renoverat slutsteget men det är dina grejor och du gör som du vill.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/10 :  22:40:28  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Roligt att nån kände igen den!
Slutsteget är faktiskt helt.
De stora kondingarna (2x10.000uF) verkar ha intakta förseglingar och de lagrar tillräckligt mycket spänning för att det ska ta ca 20sek innan ljudet slocknar efter att man stängt av. Däremot är de gjorda för max 40v, och det ligger +/-37v över dem! Lite väl close. Dessutom är trafon gjord för endast 220v primär och vi har ju högre spänning i väggen nu. Den blir rätt het. Och så brummar det. Skruvar jag loss trafon och flyttar den en decimeter så minskar brummet rejält.
Jag misstänker att om jag byter trafo så kanske jag blir av med både brum och överspänning. En svalare trafo som jag kan montera i lådans innervägg kanske. Den nuvarande kräver kylflänsen för att inte gå för varm och går ej att flytta.

Har ingen aning om hur många watt den är på. Trissorna ser små ut men jag har inte kollat vad de heter än. Elementen är Vifa M21WN på 8ohm vardera.

Har aldrig haft en sub förut men grunnar på om den inte kan gå att uppdatera lite och para ihop med elektrostaterna... därav frågan om nya, tysta slutsteg med ställbar crossover. Tips tas gärna emot:)


Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/09/10 :  23:24:26  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Eller kanske byta kondingar ;) Skruvar man ner spänningen så skruvar man ner effekten också, men om man byter slutsteg till ett kraftigare kanske man bör byta elementen också... Brummet kan man säkert komma tillrätta med om man ser över ledningsdragning, men svårt att säga vad som är fel utan att ha sett det med egna ögon.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/12 :  01:31:42  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Nää, har ju testat att flytta trafon och brummet gick ner direkt. Tror att denna gamla 220v trafo skickar ut för mkt störningar på våra 230v.

Funderar på att koppla ut högtalarna via externt filter till en annan förstärkare för att se hur burken kan låta som bäst. Nån som vet hur man bäst lindar en spole på sisådär 10 mh? :) Eller som har ett schema på ett enkelt lågpassfilter för linjenivå, helst med rör? :)
Blir kul det här..

Martin
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/09/12 :  10:03:51  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Det är ju just så att är jordsystemet feldraget i burken, så plockar det upp det magnetiska läckfältet från trafon, men gör som du vill du ;)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/12 :  20:10:08  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Let me clarify, som det heter... :)
Jag undrar om jordning och kondingbyte hjälper...
En 3mm tjock plåt mellan kanske kan funka.
Omoddad, förutom extra bypasskondingar av mig (gjorde ingen skillnad).





Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/09/12 :  20:15:09  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
De där tre röda ROE elektrolyter är en uppfinning direkt från helvetet. Jättebra när de fungerar men de kortsluts väldigt ofta. Ska du sätta i kontakten någon mer gång rekommenderar jag starkt att du byter dem.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Marzipan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:00:41  Show Profile Send Marzipan a Private Message  Reply
Jättebra tips, de kondingarna åker ut bums. Annars känns komponentkvaliten rätt ok, med glasfiberkort och poly(ester?)kondingar.
Go to Top of Page

JenzA
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/09/23 :  22:31:17  Show Profile Send JenzA a Private Message  Reply
Sålde inte Minic i Knivsta något liknande på 70-80-talet?

Edited by - JenzA on 2014/09/23 22:32:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000