HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörbackup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/12 :  17:49:25  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag har bestämt mig för att införskaffa reservrör till min anläggning. Man vill ju inte sitta i sjön rätt som det är :-)
Till Leben förförstärkare har jag hittat NOS GE rör, troligen hittar jag liknande till mitt Leben RIAA. Det sitter sådana original...
Och till mina slutsteg (Shanling SP8000) får det bli gold lion KT88 (har sådan och de låter bra) som slutstegsrör. Men till resten så valde jag från tube depot:
EH-12AU7 Electro-Harmonix 12AU7 EH Preamp Vacuum Tube (2) @ $11.95 = $23.90
EH-6SN7 Electro-Harmonix 6SN7 EH Preamp Vacuum Tube (4) @ $18.95 = $75.80
============================================================

[Balanced Triodes]: Electro-Harmonix 6SN7 EH Preamp Vacuum Tube - [$2.00 x 4] $8.00
[Low Noise & Microphonics]: Electro-Harmonix 6SN7 EH Preamp Vacuum Tube - [$4.00 x 4] $16.00
[Matching (up to 5 tubes)]: Electro-Harmonix 6SN7 EH Preamp Vacuum Tube - [$2.00 x 4] 5

Vad tror ni, var det värt att betala extra för "balanced triods" och " low noice" ?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/12 17:50:09

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/13 :  13:12:58  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
I Leben riaa:t sitter det två JAN 12AT7A (G.E). En viktig egenskap bör ju vara lågt brus, och säkerställer man det enklast? Räcker det med tubedepots modell, att från vanliga nytillverkade 12AT7 välja ut bra exemplar?
Eller är NOS vägen att gå...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/13 :  14:31:48  Show Profile Send time a Private Message  Reply
NOS är nog vägen att gå i en Leben men gamla GE 12AT7 är mycket bra, inte som ett par Telefunken E81CC men bra. Slösa inte fina NOS rör på en Kines bara...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/13 :  15:18:16  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Shanling monoblocken är inte lika hippa som Leben, men jag hävdar dock att de låter väldigt bra. Lugn och harmonisk presentation.
Snygga (19 kg styck och bra konversationspjäser), samt välbyggda under skalet:





Men var lugn Time, jag har endast uppgraderat EHX KT88 till Gold Lion, inga superdyra NOS där inte.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/13 15:26:12
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/13 :  15:45:10  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det sorgliga är att jag är en radiohandlarson...när min far sålde verksamheten 1980 så la jag inte beslag på rörlagret som fanns i verkstaden. Får ont i magen bara när jag tänker på det.
Till mitt försvar var jag 22 bast och visste inte bättre. Då tyckte man point.to-point konstruerade Marantz var rena stenåldern.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/13 :  16:11:42  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Anli: Leben förtjänar NOS, dock är en av Leben styrka (särskilt lite äldre) deras starka förmåga ett anpassa förstärkaren efter valt rör i original.
Idag är Leben hett eftertraktade, tidigare modeller, men eftersom ägaren om inte avliden svårt sjuk vilket gör att märket är långtifrån är vad det har varit.

Kommentar om Kinesförstärkare är okunskap, kineserna gör idag hela spannet ifrån rent skräp till det allra bästa tänkbara. Ungefär som Sverige.
Men medan utvecklingen är sådan att Kineser har inte bara kört om utan även kört över oss. Tut-tut med en Volvo ;-)
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/13 :  16:54:06  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
CAB: Okidoki. Med Leben försteget (utgånget numera) är jag hemma med GE NOS som är på väg hem.
Jag letar vidare efter JAN GE 12AT7A till riaat. Eftersom, som du säger, den är uppbyggd runt den.
Sen kan jag känna mig trygg.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/13 17:42:20
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/13 :  18:42:26  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jan står för Join Amerikan Navy och us-försvarets inköpsorganisationer som nästan undantagslöst var bättre utsorterade än till den civila marknaden.
Så ofta var dessa rör brusfria, liten microfoni och bättre bättre toleranser generellt sett. Köp på Dig för priserna går ständigt upp Även om lagren är stora.

Edited by - CAB on 2014/09/13 18:45:09
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/13 :  19:24:13  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag har ju inte varit med så länge och har förståss ingen kunskap men de Kinesiska förstärkare jag reparerat/ägt under åren har inte varit mer än en fasad av snygg aluminium, dock har inte alla varit dåliga.
För att gå tillbaks i tråden så har Leben killarna funderat mer hur det låter än det ser ut. Hursomhelst, vidhåller trots min uppenbara okunskap och allmänna dumhet att NOS är snäppet bättre, har provat men mina gamla öron kanske hör fel. Trådskaparen frågade och jag säger vad jag tycker.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/13 :  19:38:33  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Anli, jag tror nog dina Kineser är ok, missförstå mig inte :) jag har fina rör om du behöver, gjorde inte misstaget att låta rörlager gå förlorat... Din Leben är en lite guldklimp så låt den få det bästa ! Hade en 300 någonting med EL84 på rep som jag verkligen ångrade att jag inte köpte, en riktigt trevlig konstruktion.
PM:a om du vill ha rör.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/09/13 :  19:38:49  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Jag har ju inte varit med så länge och har förståss ingen kunskap


Dagens garv..
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/13 :  19:48:48  Show Profile Send time a Private Message  Reply
OCH så ska man inte blanda ihop Kineser med Japaner även om de ser ungefär likadan ut, de har en annan inställning till saker och ting men det visste ni säkert allihopa.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/13 :  20:09:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Slösa inte fina NOS rör på en Kines bara...


En fråga: vad har en kines gjort för att man skall slösa NOS-rör på honom ?

quote:
jag har fina rör om du behöver, gjorde inte misstaget att låta rörlager gå förlorat



Jag började sent att köpa på mig rör. Dagens fynd var en liten samling av Mullards EL34 xf rör som jag hittade på en backluckeloppis till en liten peng det visade sig att säljaren har fler hemma. Givetvis så ordnade jag så att får komma på hembesök dvs första tjing och nej inga av dessa rören är till salu.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/13 :  22:45:16  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nåja, jag har väl en massa fördomar och dåliga erfarenheter men det har ju inget med rörfrågan att göra, det finns andra som vet bättre.
Kinesiska RÖR däremot tror jag flera håller med mig om att de inte är att rekommendera generellt, Ryska är (generellt) bättre om man vill ha nya till ett bra pris.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/14 :  00:51:32  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Time: jodå generellt har ryska rör varit vida bättre, men den teknologin och handplockade ledning som ny fabriker som öppnat i Kina så tror jag redan nu har rör som låter till och med bättre än 50-60 tals Nos.
Nya sorten Kina-puffar skulle nog vissa konstruktörer säga och rynka på näsan.
Kinesförstärkare som liknar en Hollywood fasad så har det nog varit, det håller jag nog med om.
Och nya Volvomodeller C90 kostade 70 miljader att ta fram för Kineser kör inte i vad som helst inte.
För Volvo personbilar är väll kinesiskt eller? ;-)

Leben Audio är tror jag bara en person (Taku Hyodo) med gedigen kunskap, tyvärr har han om jag är rätt underrättad fått en hjärnblödning och kvalitén är sägs inte vara som den har varit (jag har kontakt men en importör i Norge och två andra inom gemenskapen och dessa är samstämda i sorgen över det som nu levereras, tyvärr.

Men snart får vi Leben som Kineskopior för halva priset och det blir perfekt i landet lagom.


Ursäkta mycket ot.





Edited by - CAB on 2014/09/14 01:22:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/14 :  08:57:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jan står för Join Amerikan Navy

Nej, verkligen inte - det står för Joint Army Navy.
http://www.acronymfinder.com/Joint-Army_Navy-(JAN).html

quote:
quote:
Jag har ju inte varit med så länge och har förståss ingen kunskap



Dagens garv..

Hehe, instämmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/14 :  09:49:47  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Bernt: men du har ju helt rätt!!!!!

Jag ber ödmjukt tusen gånger om ursäkt för min oerhört grova fadäs i sena timmen, vi har tur vi som har Dig.

JAN = Joint Army Navy

Edited by - CAB on 2014/09/19 19:02:07
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/14 :  09:51:32  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ja, det var verkligen mycket o.t. :)
Det ska erkännas att jag inte provat de allra sista kinapuffarna så CAB kan mycket väl ha en poäng där och har säkert koll på både rören och Volvo (gjordes de inte i Göteborg sist jag kollade ?!)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/14 :  10:32:10  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Volvo har nu två nya fabriker i Kina, uppe och igång på två år!
Volvo personbilar låg sist jag körde förbi på Hisingen, Göteborg och några seglarkompisarna som jobbar där säger att det funkar så mycket bättre sen Kineserna tog över.

Anli: om du inte hittar rör till Leben RIAA så skicka mig ett PM, jag har ett gäng med stora lådor med detta rör. Nota Bene: Joint Army Navy

Edited by - CAB on 2014/09/19 20:27:30
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/14 :  10:51:39  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ok, då kan jag summera statusen.

Shanling SP8000 monoblock (3,5 år, bytt slutrör en gång i beynnelsen
KT88 GENALEX (ej fixat men jag köper samma Gold Lion som jag tyckte bättre om än EHX)
6SN7 EHX (Tubedepot low noice, matched triods)
12AU7 EHX (Tubedepot low noice, matched triods)

Leben RS-100 försteg (3-4 år gammalt)
6CG7 GE (Ebay GE NOS)
6XGT SYLV (Ebay GE NOS, specat Sylvana original men kan väl fiska fram ett sådant också)

Leben EQ30 RIAA (3-4 år gammalt)
12AT7A GE (ej fixat)
6X5GT GE (Ebay GE NOS)

Tack för input, det blev NOS men jag skall hålla sinnet öppet för moderna rör av god kvalitet.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/14 10:53:37
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/15 :  21:12:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
CAB >JOINT ARMY NAVY. Inte join. Joint i detta sammanhang har inget med röka att göra utan härstammar från "led" "gemensam" "sammanknuten" typ.
Joint forces dvs samarbete mellan i detta fall ARMY och NAVY, undrar vad US AIR FORCE körde med? Fick de inte vara med på gruppköpet? Men det har ju alltid varit lite konflikt eftersom NAVY har eget flygvapen likaså både ARMY och MARINES. Rörigt värre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/15 :  21:16:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag vill bara höja ett litet finger mot NOS på eBay. Kan du kolla rören? Att du fått riktigt fräscha rör? Har läst att fusket är enormt, jag skulle bara köpa från någon jag litar 100% på. Helst en liten firma, men iofs går det lika bra med en privatperson, om man vet vem det är och varorna är helt OK.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/15 :  22:06:45  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Någon rörtestare har jag inte, men det blir väl nästa inköp om jag känner mig själv rätt ;-)
Känner inga rörförsäljare, så jag måste chansa,

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/15 :  22:15:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag kan rekommendera tango tubes. En svensk entusiast-firma, Roland är kunnig pålitlig och har supersnabb service. Skönt att kunna prata direkt i telefon ibland.
Ta ett snack med honom när du funderar på NOS. Jag är supernöjd likaså mina hifivänner.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/15 :  22:19:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
http://www.tangotubes.com

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/15 :  22:57:03  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag håller med Roland har jag bästa erfarenhet av rekommenderar honom starkt.

Edited by - CAB on 2014/09/19 16:49:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000