HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tomas Bygger Byggsats, F5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/11 :  22:21:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
I bland kan det vara skönt att bygga något enkelt, något som redan är färdigdesignat, utprovat och inte kräver så mycket tankekraft.

Egentligen har jag alldeles för många oavslutade projekt men kunde inte behärska mig när denna kom ut till försäljning här på forumet.
Dessutom vore det roligt att kunna jämföra mitt "Le-Monstre" bygge med något annat.




En överbliven rackmonterad låda blev över på jobbet, så den slaktades på innehåll och rensades på front och kontakter.


Därefter petades likriktarbryggorna in.


Följt av Transformator.


Och PSU.


Ett problem var att hitta tillräckligt feta kylflänsar, jag annonserade och höll utkik, men ingenstans fanns det att få tag i till en vettig peng.

Till slut så åkte jag ner till skrotcentralen i Uppsala och frågade om jag fick gå omkring i deras högar och rota lite, det slutade med dessa bestar på 8kg/st. jag köpte två st för att kunna kapa upp till lagom storlek.





Ett gäng kontakter beställdes på E-bay.

Vänster kanal.

Och Höger kanal.

Från Början såg det ut såhär


Jag tyckte det såg lite väl ventilerat ut, så det fick bli en aluminiumskiva i bak.


Provmontering av täckplåt till baksida, med nätbrun och strömbrytare.


En färdig baksida


En topplåt klipptes till och målades mattsvart med motorfärg för att tåla temperaturen.


Framifrån.




Lite BIAS-justering behövs, enligt manualen på First Watt:s hemsida så skall det mätas 0,59V över BIAS-motstånden sammtidigt som det mäts så lågt på utgången som möjligt, detta fick duga tyckte jag






Sent en kväll kom dottern ner och ville vara med och pyssla, Hon fick några motstånd som hon lödde på ett experimentkort som sedan tejpades fast på bubbelplast och vips så blev det en uppfinning av något slag


Här står steget färdig tillsammans med ett "Le Monstre" och ett "Hypex UCD400" steg, kul att kunna jämföra lite.


Så här ser anläggningen ut i nuläget.

Jag slog igång steget och noterade att det var knäpptyst, skönt!
Efter en timmes påslag utan signal så är flänsarna rätt varma, kanske måste en fläkt eller liknande monteras som får gå på låg hastighet så att den vispar runt luften lite inne i steget.
Vi får väl se hur det beter sig när man spelar normalt på det, jag brukar inte ha igång sakerna när de inte används.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/09/13 09:52:21

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/11 :  22:43:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Spännande att höra vad du tycker om skillnaderna mellan stegen! Jag hade också ett par avlånga F5-kort men valde att använda ett par kompaktare. Noterade då att mina avlånga hade R17 och R19 omkastade på silkscreen. Hoppas dina var korrekta.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/12 :  06:11:48  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Som du vet HerrD så brottas jag med ett litet problem.

F5 steget verkar vilja ha rätt hög insignal för att kunna lämna full uteffekt.

Min MiniDSP lämnar bara 0,9V ut, detta verkar inte räcka till.

Har något ett bra förslag på hur detta kan lösas?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/12 :  07:16:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Koppla in ett försteg till i kedjan och se om det löser problemet. Då vet du om du bör lägga till en förstärkande del i ditt förstegsbygge. Kontrollera även så dina kort inte hade samma problem som mina. Man måste jämföra layouten på pcb med schemat, det var så jag hittade felet.

Edit: Någon som byggt fler försteg kan nog ge ett bra tips på lämplig kretslösning.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2014/09/12 07:19:06
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/09/12 :  07:42:53  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Fint bygge!

Ang värmen, på bilderna ser det inte ut som om det är någon ventilation underifrån. Tror "skorstenseffekten" skulle fungera bättre med ventilation även på undersidan kylflänsarna!?

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/12 :  08:22:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det sitter perforerade plåtar på undersidan, jag hade hoppats på skorstenseffekten men de blir lite väl varma...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/12 :  08:24:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Försteg finns, men jag måste nog kolla upp motstånd värdena, korten var nämligen färdiglödda när jag köpte dem...
Det skulle ju teoretiskt kunna vara felgjort.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/09/12 08:26:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/12 :  08:51:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser trevligt ut!!

Angående de varma kylflänsarna så kanske det skulle vara ide att öppna upp under med många mindre hål eller ett stort hål med nät under varje kylfläns så att luften kan flöda på ett naturligt sätt.
Edit: Såg först efteråt att du redan gjort detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/12 08:56:26
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/16 :  18:40:15  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag kikat på motståndsvärden och jämfört med PCB layouten, det visade sig precis som HerrD säger att R17 och R19 var omkastade på layouten, dock verkade den som lött ihop korten varit medveten om detta och satt rätt värden på rätt plats ändå!

Så nu tror jag mera på att MiniDSP lämnar för låg utsignal. .. finns det någon mojäng man kan bygga för att förstärka signalen ytterligare eller ska man satsa på en annan form av delning?

Det känns som att det blir lite väl många led i signalkedjan. .. Nu har jag ju Källa-Försteg-MiniDsp-Slutsteg.

Ska man i stället satsa på en Antimode för att kunna addera subbar och köra passiv delning till de högre registrerna?


Nu har jag också öppnat upp lite mera under flänsarna, så nu blir det lite bättre luftgenomströmning, vid snabbtest så blev det lite svalare innan det var innan, jag hoppas det räcker.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/09/16 19:29:56
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/16 :  20:29:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad får du för temperatur på flänsarna?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/16 :  22:07:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har inte mätt, men nu kan jag hålla på dem i 10 sekunder utan att bränna mig, 15 sekunder går också bra... det är väl inte direkt någon jättebra mätmetod, men duger den för Nelson så duger den för mig också!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/16 :  22:45:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
10 sekunder utan att bränna mig, 15 sekunder går också bra...

Gissningsvis strax under 60 grader.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2014/09/17 :  08:43:37  Show Profile Send flygarjanne a Private Message  Reply
har ej sett dessa högtalarna innan, verkar intressanta, kan man få veta lite ?
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/09/17 :  11:00:07  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Vet inte vilken mini-dsp du har.
Men jag har mini-dsp 2x4, och den går det att ändra till 2v genom att flytta en jumper.

Hum! Det var nog max input jag for efter, och det kanske inte hjälper dig.

Jag har försteg B1, mini-dsp 2v, och F5 funkar kanon bra.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/09/17 11:14:09
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/18 :  19:28:53  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag provat att Koppla in F5 steget direkt efter försteget bara för att utesluta MiniDsp:n.

Fortfarande en rätt låg volym... antingen så missmatchar något i min signalkedja, eller också så är någon komponent trasig.

Jag försökte skramla ihop lite data på de delar som sitter i signalkedjan.
Kanske kan någon som kan det här lite bättre slänga en blick och se om ni ser något som ser helt galet ut?

Grounded Grid försteg:
Gain: 12dB.
Max Signal Out: 20 volts RMS.
Output Impedance: 200 ohms.
Input Impedance: 50 k Ohms.

MiniDsp:
Inputs 0.9Vrms and 2Vrms
Outputs: Max 0.9Vrms

F5:
Input impedance #8211; 100 Kohms
Damping Factor 60
Voltage Gain 15.3 dB

Le Monstre:
Ingen data funnen :(
Men jag misstänker att den har rätt mycket högre Gain än F5.

Hypex:
Ingångsimpedans 100 kOhm
Utgångsinmpedans: 20 mOhm f<1kHz, 150 mOhm f<20kHz
Volt Gain: 26dB

Kan man utläsa något ifrån det här eller saknas någon siffra som är nödvändig?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/18 :  19:40:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
flygarjanne: Högtalarna får jag nog presentera någon annan stans, men i korta drag så är det en BiB-Konstruktion ritade av Circlomanen, Elementen är Beyma 10G40.
Waveguiderna är också ritade av Circlomanen, måtten i slutet på tratten är 60x60cm och elementet är ett Faithalpro 3Fe20

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/18 :  20:58:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om det bara är F5'an som ger låg volym skulle jag kolla de motstånd jag tipsade om tidigare. Högtalarna har gissningsvis relativt hög känslighet så volymen borde bli ganska kraftig med grounded grid och F5. En testsignal typ 1kHz från youtube och mobil har jag kört med för att kunna mäta på intressanta ställen på kretskort. Eventuellt hittar man något suspekt då signalen minskar där den inte borde. Oscilloskop är bäst men multimeter med ac-mätning kan funka för grovmätning. Ingen som har en F5 i närheten för jämförelser av ljud och mätning?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/18 :  21:14:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mjo, F5:an ger mycket lägre volym än båda de andra stegen, men kan inte det bero på att den har så pass mycket lägre "voltage Gain" än tex. Hypexsteget har?

Jag har kikat på Motstånden som du nämnde, Se inlägg högre upp!
De verkar vara på sin plats.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/18 :  21:37:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ok, missade det. Om byggaren av korten hade koll på det så är dom säkert ok i övrigt. Tycker du att maximal volym är låg eller bara att du får låg volym vid normalt pådrag av förförstärkaren? Mina högtalare har 101dB känslighet och då räcker en F5 till väldigt höga nivåer, vet du vilken känslighet du har på dina högtalare?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/18 :  21:44:17  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag tycker att nivån är låg hela vägen från "0-100%" pådrag ifrån försteget.

Diskantelementen som jag hade tänkt att driva med F5:an har ju 91dB känslighet, när de sitter i trattarna tror jag att det ökar något.

Som det är nu så nivåmatchar inte diskant med bas på långa vägar.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/18 :  22:08:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har det någon betydelse hur man jordar - utgången?
Jag har jordat den ner mot Chassiejord, men jag har sett andra som jordat den mot - matningen på PSU...

Hur har du gjort HerrD?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/18 :  23:11:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag har jordat via PSU. Den jorden är lyft en aning med thermistorn. Bör ge ett visst skydd mot spänningsvariationer i chassit som inte letar sig in i signaljordreferensen lika lätt. Bra lösning tycker jag. Någon dramatisk skillnad i absolut maxnivå har jag svårt att se att det skulle ge dock. Prova och rapportera!

Jag har inte spelat med F5'an på några andra högtalare så jag vet inte hur effekten räcker till på vanligare högtalare. Kan dock spela starkare med min Marantz PM-14 som är specad till ca 100W i 8 ohm.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/19 :  06:27:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det kan ju vara så att jag har alldeles för höga förväntningar på steget, jag trodde att det skulle kunna spela på samma nivå som monstret utan problem men jag kanske har för tung drivna högtalare för att det ska fungera som det skall?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/09/19 06:27:43
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/09/19 :  07:43:30  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Borde kanske dit hål eller galler i lådan under kylflänsarna så de kan andas, skulle ge en mycket bättre kylning om luften kan passera dem.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/19 :  11:29:03  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Läs om läs rätt

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/20 :  14:18:54  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kan du ge en känsla av hur låg volymen är på max jämfört med de andra stegen? Det är svårt att veta om det är "rimligt" låg volym pga den låga gainen eller nåt är fel.
Du bör ta minus från PSU-jord och inte chassijord btw.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000