HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur ska jag bygga med mina jbl 2226h?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/18 :  14:10:43  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Så nu kommer jag till skott.

Har köpt på mig lite prylar till ett högtalarbygge.
Basar jbl 2226H
Mellnaregister horn p-audio 4525 och driver Zomax 2" driver Model 1272. 500 hz-18Khz 107 Db 75 Watt 8 ohms.
Hög diskant Eminece apt 80.

Jag har simullerat lite i hornresp först trodde jag det var en TL men den är nog för kort för att kallas det, vad tror ni? infogar simuleringar och ritning här.

Med min högst begränsade kunskap så ser simuleringarna hyfsade ut.

Kom med synpunkter.











Kom med synpunkter och gärna egna förslag på design ideer.
Jag har försökt simulera något liknande qw1 fast för 15" men det är svårt tycker jag.

Och så en provkörningsbild. porvar hornen och mina nya t.amp steg samt dbx driveracken.


Edited by - r.friborg on 2014/09/20 18:22:50

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/18 :  14:15:10  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ja på något sätt så får jag inte bilderna att fungera.
Vad är fel, kopierar jag bildadress så kommer jag till bilden?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/18 :  15:04:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det är den här länken du ska klistra in mellan bild-taggarna.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b118112.jpg

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/18 :  15:28:31  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Tack för hilfen, nu fungerar det. Men bra krångligt.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/18 :  19:14:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det är en MLTL (mass loaded transmission line) du har simulerat.
Jag gillar inte puckeln strax under 40Hz eller har du möjlighet att använda eq?

Kan i princip inget om att bygga högtalare men prova att:
ändra S1-S3 till 1800
ändra S4-S5 till 220
och portlängd till 15cm

Så får du hela basområdet inom +/-1dB rent teoretiskt i alla fall, hur det sen låter
har jag ingen aning om? Prova fram o tillbaks och lägg upp dina resultat så kan andra
som kan något säga bu eller bä.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2014/09/18 19:27:37
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/19 :  09:27:18  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Tack för synpunkterna.
Jo jag har möjlighet till eq.

Jag har simulerat "snyggare" kurvor också. Men efter mkt läsande här på forumet så har jag fått uppfattningen att lite hängmatta inte är fel?

Kan man fortfarande kalla det tl? Är den inte för kort, och borde uppföra sig mer som en portad låda?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/19 :  11:49:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
När du nämner hängmatta, tänker du inte på tappade horn då?
Mig veterligen vill en rak MLTL inte ha en hängmatta.

Nej det är en MLTL.

En TL ser ut såhär tex

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/19 :  12:22:58  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ok då ska jag prova lite mer och försöka få en plattare kurva.
Jo jag förstår att det är en mltl men kallar det nog lite slarvigt tl.
Jag tänker om "horngången" är för kort för att simuleringen ska bli riktig?
I simuleringen påverkar ju längden "höjden" avstämning och kurvan även då placering av elementet, men återspeglar det verkligheten?

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/19 :  13:39:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hornresp simuleringar brukar stämma väldigt bra, så det behöver du inte ligga sömnlös över

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/23 :  12:53:01  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Att det inte kommer fler simuleringar från mig beror på att jag solar lite i Turkiet för tillfället.
Men jag ska beställa prylar för att kunna mäta frekvensgången så jag kan laborera lite med en test låda.

Är det värt att fortsätta med min nuvarande ide eller hade ni byggt på något annat sätt?

Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/23 :  15:35:19  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Istället för eminence diskanterna vad tror ni om monacor rbt-35sr banddiskanter. Spelar upp till 30khz och verkar som ett bättre val än dom jag köpt.
Kan ju förvisso testa med dom jag redan har.

Baksida med ringradiatorena är begränsad spridning men banddiskanter har väll begränsad spridning i vertikalled?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/24 :  00:57:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kommer att få en massa mellanregister ur porten. Det kommer att låta skunk. Antingen ett till mellanregister (med sluten låda) eller en sluten låda till 2226.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/24 :  07:03:03  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Men det finns ju mängder av konstruktioner med högre delning än jag tänkt och basreflex, vad blir skillnaden?

Sluten låda till 2226 verkar inte vara så bra, avstämningen blir väldigt hög.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/09/24 :  18:27:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Du kommer att få en massa mellanregister ur porten. Det kommer att låta skunk. Antingen ett till mellanregister (med sluten låda) eller en sluten låda till 2226.


Menar du MLTL-lådan, så stämmer det inte alls. Inte mer än från en basreflex. Alla övertoner som syns på Hornresp-simmen är matematiska artifakter från en allt för förenklad model. De kommer finnas men med betydligt lägre nivå än simmen säger.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/24 :  18:44:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Menar du MLTL-lådan, så stämmer det inte alls. Inte mer än från en basreflex.


Jag har bara byggt ett par såna lådor, så jag kan ju inte säga att jag är expert. Men jag har simulerat en massa före byggena. Man måste fundera en hel del på övertoner. Den låda jag byggde fick jag dela vid 170 i alla fall: JBL 2226 ported something I built from srx boxes. Den låter ju helt magiskt i basen, men mellanregistret är fasansfullt. Topparna är 12" 18-ljud och gamla Pioneer horn från 70-talet. Det låter ju helt sjukt bra och högt i mindre lokaler.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/25 :  12:20:45  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Då jag beställt mätutrustning så tror jag jag provar en liknande konstruktion och bygger en provlåda och mäter och lyssnar lite.
Det finns ju en hel del pa högtalare med högt delad bas som fungerar.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/27 :  22:43:56  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Nu har jag läst på lite. Och min tänkta design verkar vara för kort för att fungera och ha fördelarna som en mltl. Och beter sig som en portad låda.
Det är lite det jag misstänkt, vad tror ni?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/28 :  01:29:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är inge fel på längden på lådan. Utgå från en -3 dB eller -6 db bass shelf. Kvartsvågsresonansen kommer att lyfta kurvan i svackan. Det blir bra tryck i diskobasen :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/09/28 :  15:25:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Så här nånting skulle jag smida MLTL för en JBL 2226-H.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2014/09/28 15:26:01
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/28 :  17:41:45  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Tack för hornrespandet, ska prov simulera när jag sätter mig vid datorn.
Ett problem uppstår dock det är att mellanregister hornet inte får plats på djupet om jag inte minns fel så här på stående fot så behöver jag 36 cm djup minst..
Men problem är till för att lösas.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/28 :  19:15:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du sätter porten på baksidan så kommer det mellanregister som kommer därifrån inte att höras lika bra. Du kan välja på att ha porten vid golvet eller högst upp.

Fin simulering Johannes! Mycket bättre än det jag lyckades med :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/28 :  20:20:07  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Har mätt lite, första försöken.
Mät med thomstone

jbl 2226h


problemet jag har är att output blir låg. får krana på förstärkaren hårt och då är det ändock lågt.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/28 :  20:32:26  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
mellanregister hornet mätte ju inte lika bra

Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/30 :  11:31:24  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Mellanregisterhornet är 2" drivern? De brukar behöva EQas/tweakas ganska mycket för att få en vettig tonkurva. Tycker den ser ut att orka med ganska långt upp i registret trots allt. Vet du hur stort membran det sitter i dem? 4",3"?

Vad är det för låda till mätningen av 2226? Hur mycket effekt ger du den? De brukar vara ganska lättdriva och svara bra tycker jag. Har du kol på polariteten? JBL brukar ha + på svart på dessa modeller. (DVS tvärt om mot mycket annat)

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/09/30 :  12:23:14  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Vet egentligen inget om drivern, finns inte mkt info online. Så jag vet inte membranstorlek. Dom låter bra och känns rejäla iaf. Det låter ju bra att det inte ser så illa ut.

2226'an är mätt utan låda.
Jag ska kolla polariteten nu sitter ju + på röd.
Har inte mätt hur mycket effekt dom får.

Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2014/10/11 :  11:20:18  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Nu står det stil då jag är ute på jobb, men jag trillade över 4 st jbl 2240.
2 av 18" blir det nog th av.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000