HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beyma 15xm koaxial. Spara el sälja vidare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/20 :  08:20:04  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag kom över ett par fina monitorer med Beyma 15xm koaxialer i. Välbyggda lådor med passiva filter i. Om det bara är delning el om det även är någon slags kompensation i filtrena vet jag inte. Låter skapligt rakt av iaf.

Någon som har erfarenhet el vet något om dessa element? Är det något att spara inför framtida byggen el gör de sig bäst i en PA-monitor?

Beyma 15xm 15"+ 2" http://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/beyma/15xm.pdf

Vet att det sitter något liknande fast nyare i Caveman.

Så spara el göra sig av med? Ev lådförslag?

Vore det en helt dålig ide att sätta dem i ett par 4530-horn tex? http://www.jblpro.com/pub/obsolete/Low_Frequency_Enclosures2.pdf

Tack!

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/09/20 11:13:13

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/20 :  08:33:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Följer tråden med intresse!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/09/20 :  10:29:33  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ett Qts = 0.4, passar både för slutna lådor eller ett relativt stora basreflexlådor relativt Vas. Horn har jag inte själv designat, så där har jag inget bra svar.

Hade jag dem själv så skulle jag nog satt dem i en sluten låda, ger kanske inte så djup bas men däremot väl kontrollerad och den stora konarean räcker väl för ett stort o dynamiskt ljud. Kanske tillsammans med ett relativt stort mellanregister delat vid ca 250Hz, och lämplig diskant som matchar verkningsgraden och det stora mellanregisterelementet som kanske inte bör delas över 3500Hz.

Tittade lite på detta mellanregister http://www.eluxson.se/bas-mid/2511-tf-0615.html men det ser ut att ha lite för låg verkningsgrad, kanske kan funka ändå. EDIT: Någon annanstans stod det 97dB känslighet på det elementet, så det gäller väl att ta reda på vilken uppgift som är riktig isåfall.

Det är vad JAG hade gjort om jag haft dem, men sedan beror det ju på vad man själv vill ha, och hur mycket utrymme man har t.ex.

EDIT: Aha var det koaxialer, missade det när jag skrev inlägget. Isåfall kanske det om inte annat skulle kännas mysko att stoppa dit ett separat mellanregisterelement.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2014/11/02 08:46:29
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/10/30 :  20:13:50  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
De är koaxialer så de är tänkta som fullrange. Lyssnade på en av dem idag igen och de låter onekligen skoj. Imorgon skall jag ta fram den andra och kanske testa med nån ren bas under.

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/30 :  20:55:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply







En liten gullig MLTL.

Dessa element har ju både hög Vas och ganska högt Qts, så lådvolymen skjuter iväg en hel del. De är begränsade i ljudtryck till ca 112 dB vid 32 Hz. Tror förvisso att detta mer än räcker för de flesta. Man får räkna med en hel del roomgain till den siffran. I en lägenhet med rejäla betongväggar så kan de vara bortåt 15 dB roomgain.

Bara en idé. De blir verkligen fullrange nedå i basen. Det ser inte ut att behövas nån extra subba för att fylla ut botten med.

Mvh
Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/10/30 :  21:05:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Det ser inte ut att behövas nån extra subba för att fylla ut botten med


Sant, men nog kan det ändå finnas ljudmässiga vinster i att skära bort djupbasen från element som också spelar en bra bit upp i mellanregistret? Så är i alla fall min erfarenhet av att ha testat diverse (små) bredbandare ihop med separata basar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/10/30 :  21:15:30  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Ser najs ut. 99db vid 20hz. Borde bli väldigt trevliga. Men hur skulle det fungera att dela dem runt 1000hz? Faller ju av skapligt med lite rippel från 500hz enl din sim. Jag fattar inte hornresp så jag måste tyvärr fråga hur stora de blir, höjd och bredd? 112db@32hz känns dock som gränsfall. Är ungefär vad jag har nu enl Win isd. (JBL sub 1500 @600w). Men som du säger så borde det räcka för de flesta

Edit: Lådorna de sitter i idag är på ca 49l och som jag får det till med sina 2st 2" portar på 7cm avstämda till ca 45hz.



MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/10/30 21:39:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/31 :  09:19:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker det verkar vara ett trevligt element, det enda jag reagerar på är att tredjetonsdist dominerar i lägre mellanregistret. Svårt att se hur kurvorna går tycker jag.
(I Caveman 15 sitter 15XA38ND fast med alu i diskanten, vi gillade den karaktären bättre än titan.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/31 :  09:49:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den där tredjetonen ser ut som gamla icke koppar-kappade polstycken med för lite och framförallt ojämn Bl. Det brukar bli bättre med en viss försiktig strömdrivning. Det kan såklart inte göra underverk, men troligtvis en viss förbättring.

Värt att testa. Sätt dem i en stor dipol med ett seriemotstånd på 3,3 ohm och testa dig fram därifrån. Troligtvis hittar du ett motståndsvärde där mellanregister låter "mjukare" och renare än vid andra värden, å då har du hittat rätt. Med tanke på det höga Qms värdet så tror jag inte du skall ha ett högre värde än runt 10 ohm, om ens det.... Det kostar hur som helst inte många kronor att testa, om du redan har elementen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000