Karlson gjorde lådor på 50-talet. Slitsen är till för att smeta ut Q på pipresonansen. http://home.planet.nl/~ulfman/theory.htm. Det går inte att räkna på, men om man håller öppningsarean samma så blir det nog bra. Öppningen följer en exponentialfunktion. Bara att pröva sig fram.
FIR: Finite Impulse Response. Digital filterteknik som kan fasvrida. Horn fasvrider. Om man "vrider tillbaka" fasen med ett FIR-filter så kan man upphäva hornbasens fasvridnig. Resultatet är en bas som är helt grym.
Kolla fasvridningen i Hornresp. Det borde vara typ 90 grader längst ner i registret. Snabb fasvridning ger hög grupplöptid, group delay. Översatt till ren svenska så innebär detta att ju lägre frekvens desto längre tid tar det för ljudet att komma fram. Impulsen blir utsmetad i tid.
Jag har byggt ett FIR-filter och prövat det i min anläggning och hos mostlydiy. Resultatet är häpnadsväckande. Basen är så hård att man är rädd att skruva upp volymen :-)
Ladda ner rePhase och labba lite. Kolla specen för miniSharc (filtelängd). Se om du kan fasvrida tillräckligt för att få linjär fasgång med minisharc. Fast det där är ju ett annat projekt, det kommer att låta fint utan FIR :-).
Så nu har jag lite material hemma för en provlåda. Jag har en byggtråd så jag fortsätter på den men det blir säkert massor med fler frågetecken att räta ut i den här tråden också.