HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Arkenmässan - Göteborg ljud och bild 2014
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/09/25 :  20:51:05  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Ja, ja PG, bara strö mer salt i såren...

Jag är uppriktigt ledsen över att jag missade denna hifi helg. Kommer inte riktigt ihåg sist jag missade Arken. Det är väldigt många år sedan. Har inte varit på en enda mässa i år. Missade även mässan i Malmö förra året. Får se om jag kan klämma in Köpenhamn senare i år.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2014/09/25 20:51:44
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/25 :  21:12:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Låt mig gnugga in lite till då... Det fanns riktigt många fina ställen att sitta och lyssna på, fler än vanligt. Mark Levinson anläggningen spelade fint och man kunde träffa Mark Levinson(the man). Men han spelade på Daniel Hertz's grejor.

Ja det var en toppen helg på alla sätt och vis. Jag saknade dig Micke!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/09/25 :  21:27:31  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
quote:
Micke, även om det är bra bilder så är det här nog den bästa, ljudmässigt, Arkenmässa
jag besökt, inklusive Opalen ock Park Aveny

Mark Levinson på Park Aveny, jag och Pac var där när de öppnade så vi var ensamma där.

Drivningen var en instegsmodell från Mark Levinson ,integrerad, för 110 000:- och ett par Revelhögtalare för 50 000:- paret, vilka var de minsta i just den serien......

Det var riktigt bra.

Och det fanns fler pärlor................



Nej, det var faktiskt de största i den serien. I rummet fanns även flera högtalare ur den dyrare serien från Revel, Ultima2. De man spelade på var dock toppmodellen i serien Performa3, F208. Längs väggen på höger sida stod även de flesta andra modellerna i serien, inklusive två subbar. Saknades gjorde de två centrarna samt bakhögtalarna. Jag tycker också att det lät väldigt bra i detta rum, men det visste jag redan innan. Fick nämligen en leverans av ett par F208 och en C208 i fredags, men på grund av mässan dröjde det till i söndags innan jag packade upp dem.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/09/25 :  21:36:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Micke, jag vill ju inte salta mer än nödvändigt, men en sak stack ut, ordentligt,

Dynaudio, de hade Europapremiär på ett par små "skithögtalere", det mest imponerande jag hört.

Aktiva, trådlösa, någon form av DSP, lite större än ett par Pipar, de fyllde ut en stor sal.

Imponerande.....

Det som behövs är en dator och ett par Dynaudio Focus XD för 40 000:-, toppmodellen låg väl närmare 100 000:-, men minstingen var fullt kapabel..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/09/25 :  21:55:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Mirage, då körde de med inte en riktig presentation, men bra lät det.

De spelade någon form av en masterinspelning med Buddy Hollie, det blev ståpäls, över
hela kroppen, ock den är inte liten.



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/09/25 :  22:16:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nej, det är ju uppenbart att Steve inte var tydlig med budskapet hela tiden! Musiken verkar dock ha varit den samma, vi hörde också mastern med Buddy Holly. Avslutande spåret var Keith don't go, lät riktigt bra den med.

Jag satt lite dumt till på Dynaudios demo, långt fram vid höger högtalare. Tyckte dock också att Focus XD gav mersmak. Sen spelade de på Confidence C4 Platinum, då blev jag riktigt imponerad.

De som blev intresserad av Revel Performa3 F208 kan läsa test i Stereophile här, söker man lite finns ett antal tester till av olika modeller i serien. Samma tidning har även testat stativaren M106 här.


Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/09/27 :  11:48:13  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Ser att det inte finns några bilder från rummet med Mark Levinson och Revel i tråden än. Det kanske kommer bättre bilder senare, men jag lägger in några dåliga så länge...

Det man spelade på var alltså Revel Performa3 F208 drivna av Mark Levinsons integrerade "instegsmodell" No. 585. Källan var först CD-spelaren No. 512 och sedan spelades högupplösta filer från en dator (Mac Book) kopplad med USB till förstärkaren, som alltså har inbyggd D/A-omvandlare.



Det var generalagenten Steenesen Audio som ställde ut i rummet. Han som körde demon hette Steve och var någon form av försäljningschef på Harman Group, om inte jag missförstod det hela. Jag tyckte att det lät väldigt bra, och det verkade som att de andra i rummet också gjorde det.

Baksidan på förstärkaren.



CD-spelaren.



Till höger om anläggningen de spelade på stod lite fler högtalare. Stativarna är Performa3 M106 och golvarna F206, närmast skymtar subben B112 (den mindre B110 stod bredvid. De flesta modellerna finns även i högblank valnöt. Längst bort står en Ultima2 Studio2, ur den dyrare serien.



Det finns även en mindre stativare M105 och två centerhögtalare, C206 samt C208, och ett par bakhögtalare, S206, i den rätt nya serien Performa3. Hela serien har fått väldigt fina recensioner i ett antal tester som man kan hitta om man söker lite på nätet. Jag gillar dem som sagt så mycket att jag just köpt F208 och C208.

På andra sidan rummet stod ett par av toppmodellen Ultima2 Salon2.


Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/27 :  17:35:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
De spelade någon form av en masterinspelning med Buddy Hollie, det blev ståpäls, över
hela kroppen, ock den är inte liten.

Förmodligen denna, inspelat 1958:
http://www.allmusic.com/album/from-the-original-master-tapes-mw0000190195
Sista spåret är grymt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2014/10/04 :  00:20:28  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Trevligt med alla fina bilder och beskrivningar från mässan. Det uppskattas även av mig, som inte kunde komma dit. Tur att vi har detta utmärkta forum.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/10/06 :  20:21:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ingen som har fler intryck, synpunkter eller bilder?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/07 :  12:20:26  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jodå jag har lite bilder jag håller på att gå igenom,de kommer jag snart lägga upp om det finns intresse :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2014/10/07 :  13:05:55  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
@Kilgore. Självklart!

Jag har också lite bilder och intryck för kommande publicering på vår webbplats.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/07 :  13:30:02  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ok då kommer det lite bilder.
Alla är tagna med befintligt ljus och utan stativ, och de är jpg direkt ut ur kameran, så vissa bilder kanske lämnar lite kvar att önska :)

Vi tar det i kronologisk ordning.
Jag, Ekan och johan1 åkte upp på lördag morgon och började på Opalen, då det även var där vi hade bokat rum för övernattning

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/07 :  13:43:29  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Först ut var rummet från Välljud.
Åt ena hållet spelades det med Ear-elektronik, och åt andra hållet Air-Tight. Högtalarna var de samma i båda uppställningarna.
En BBC LS5/9 variant från Graham.




Monoblocken ATM-3



Firebird från Dr Feickert



Ännu en bild på Firebird


Monoblocken på torrdemo ATM-3011


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2014/10/07 14:45:14
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/07 :  13:49:28  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ajdå, det verkar inte som om det går att använda Picasa Web-album längre.
Jag får återkomma när jag löst bilduppladdningen#8230;

Edit: Fick rätt på det...SBS

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2014/10/07 16:09:05
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/07 :  16:09:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jag hade hoppats på ännu mer Välljud med tanke på elektroniksetupen i rummet, men det var nog Graham högtalarna som inte riktigt föll mig på läppen.
Tyckte det kändes lite instängt och blev inte den upplevelse jag hade hoppats på. Synd att Välljud inte hade med sig ett par Rockport Atria, de hade jag gärna lyssnat på.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  09:59:00  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Näata rum stod Stefan på Akkelis för



Här var det tyska Progressive Audio som som stod för högtalare och förstärkeri och digitaluppspelning.
Jag tror även bestämt det spelades med MiniDSP Dirac i systemet.

Men det var först när det spelades på Continuo/Cantus tillsammans med det här nya svenska RIAA:t från Röcklinger som min fot verkligen börja stampa takten :)



Detta RIAA var verkligen intressant,fullt balanserat, 3 ingångar, valbar förstärkning och impedansmatchnig på framsidan.
Fick en trevlig pratstund med konstruktören.
Priset på 16k kändes väldigt billigt i sammanhanget, och kan nog tävla med betydligt dyrare RIAA på marknaden

Alla kablar i systemet var från Sonus Concordia. Tyvärr glömde jag ta bilder på dem. MEn fick en långt samtal med adagio/Joakim om hans kablar.
Mkt fint hantverk, kablar som nog bör testas i framtiden :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  10:04:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Inne i ett mörkt rum spelade Old School Hifi på Blumenhofer och Mcintosh



Vinyl för hela slanten


Jag har hört Blumenhofer, förr, och jag var inte helt övertygad denna gång, då et saknades lite av den tyngd, tryck och rock n roll som jag upplevt tidigare.

Sedan påpekade min kompis att Mcintosh inte hade lyckats att ha samma blåa ljus i försteget som de andra apparaterna.
Försteget var ngn jubileumsversion som skulle se retro ut.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  10:25:48  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Nästa rum stod Veteran Hifi för om jag minns rätt...



Högtalare när vi kom in var finska Gradient Revolution.



Förstärkare var den numera klassiska LA Mayro från Lennart Labs



Det spelades bara vinyl när vi var där. Spelare var Simply Black Magic V2 med Cantus tonarm



Pickupen kom nog från Miyajima



Detta lät mkt bra, verkligen känsla i musiken, bra upplösning och basen funkade bra i rummet. De spelade inte heller högre än vad rummet klarade av. Vilket många andra utställare gärna gjorde.
Revolution är ju placeringsvänliga då toppen går att lossa och vrida,så att dipolbasarna kan spela åt det håll som passar bäst i givet rum. Tydligen finns den med externt aktivt filter för ännu bättre integration med rummet.
Den passiva var inte så farligt dyr, 58k om jag minns rätt.

Jag frågade om jag kunde få höra på deras Helsinki modell som oxå fanns på plats i rummet
Det fick jag gärna göra.och de bytte snabbt ut högtalarna



Dessa har ett lite speciellt utseende,som borde kunna funka i många moderna designade hem.



Mellanregistret sitter i en portad låda. portningen består av ett att plåten runt lådan är perforerad.
Diskanten har waveguide och basen är open baffle.

Även detta lät mkt bra, kraftfull bas, öppet luftig ljud. Krävdes kanske lite mer intrimning för att få det perfekt i rummet.
Dessa HT var även ganska vettigt prissatta, 47k om jag minns rätt.

Detta rum var nog ett av de rum som i mina öron lät mkt bra för ganska vettiga pengar.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  10:32:38  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I XTZ-rummet blev det inte så mkt fotat.

Jag hittade dessa stativare som verkade nya.



Det spelades på XTZ:s nya hemmabiosystem när vi var där. Det spelades högt, och det kändes inte som om den lilla Yamaha-hemmabioreceivern riktigt kund hålla ordning på det, så jag ville inte sitta kvar så länge.
Säkerligen ett mkt komponent hemmabiosystem för vettiga pengar.

Är väl bortskämd efter att lyssnat på Procella/Ada på andra mässor och hos The Rock ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:05:38  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Därefter blev det ett rum med grekiska högtalare och en norsk återförsäljare.



Det spelades digitalt med koreanska SOtM via Serbiska Traformatic Kaivalya.
De grekiska högtalarna kom från TuneAudio och hette Anima.
Förstegets märke minns jag inte



Här gällde att sitta i sweetspot för att få välljud. De hade väl inte riktigt fått till nivåerna över hela registret kändes det som.
Fräcka HT som kräver sin plats i ett rum, men inget för mig.
SOtM var desto mer intressant

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:37:58  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Nästa rum bestod av de aktiva Avantgarde Zero 1.





Där spelades både digitalt o analogt.

Hanss stod för det analoga med ngn amerikansk dyr pillig unipivot arm i trä (allt enligt Stefan på Akkelis)





En översikt av anläggningen



Dessa läckra italienska monoblock med 845 rör från Mastersound stod på torrdemo. Hade varit kul att lyssna på



Uppifrån, ordentliga trafos.


Rör i närbild




Dessa Avantgarde skulle med passa bra i ett modernt hem, de kräver ju sin plats dock, då de är nästan 50 cm breda, men o andra sidan behöver man ju inte ha så mkt extern elektronik till dessa HT för att producera ljud.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:42:47  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I korridoren på nedre plan på Opalen kunde man lyssna lite på olika hörlurar och hörlursförstärkare.

Här ser vi innehållet på en Burson




Här Hifiman-lurar med Burson i bakgrunden



Gillade Hifiman's nya lurar Hifiman HE-560,och Burson är mkt kompetenta lursförstärkare, speciellt till priset.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:46:41  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I nästa rum stod den alltid lika trevlige plundin och demade dessa för mig tidigare okända högtalare



Dessa små bredbandare drevs av elektronik från YBA's Genesis serie



Lät mkt trevligt med tanke på storlek o pris på högtalarna.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:48:29  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Detta var de sista bilderna från Opalen

Näst på tur är Elite Park Avenue

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000