HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Volumio, HiFiberry & Raspberry Pi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2014/09/24 :  11:21:59  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Hejs! Det är åratal sedan jag skrev här senast och har inte lyckats få forumets sökfunktion att fungera.

Jag är förtjust i lilla enkortsdatorn Raspberry Pi och har nyligen börjar experimentera med en mjukvara som heter Volumio (f.d. Raspyfi) och påstås vara en klart HiFi-värdig musikspelare, åtminstone ihop med en extern DAC då det inbyggda ljudchippet knappast har mer än vanlig PC-kvalitet.

Planen är att läsa in basarkivet av mina CD med Exact Audio Copy, komprimera till FLAC och lagra allt på en hårddisk i källaren så jag slipper surret. En separat Raspberry Pi agerar NAS och delar ut musikarkivet via nätverket. Till min Raspberry Pi i lyssningsrummet har jag beställt en DAC vid namn HiFiBerry som trots sitt låga pris på 250kronor och det faktum att den bara är ett litet kort som stackas ovanpå RPi:en påstås vara mycket bra och prisvärd. Den skräpiga spänningsmatningen städas av en regulator på hberrykortet.

Någon mer än jag som är inne på dessa saker?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/09/24 :  11:55:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har för ett tag sedan lekt lite med Pi och hadde oxå hifberry med även digiberry den med digitalutgång.och i jämförelse med windows och essense ST ljukort så slutade det med att jag nu använder Windows (till min hörlurs rig) istället både ljusmässigt och användar vänlighet (JR mediacenter).
Men det är bara mitt tycke och smak...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/24 :  17:38:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har också lekt med rasperry, men slutade efter att ha läst in hela mitt bibliotek i en. Den blev för seg så jag har gått vidare till plex och chromecast. Tyvärr har de ännu inte fixat flac i plex-servern(inte vad jag vet iaf) så min ultimata musiklösning med chromecastar i alla rum(utom finstereon som åker vidare på en mycket ändamålsenlig HTPC och Jriver) har fått ligga på is.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/09/24 :  23:04:56  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Pac: hur menar du? Jag spelar flac från min plex server, både i telefon över nätet, till stereon eller som UPNP server till min Naim UnitiQute :)
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2014/09/29 :  13:19:47  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Det börjar fungera som jag vill nu. Är relativ nybörjare på Linux och "hallonpajen" är ju mer av en PC än en enkel microcontroller som annars är det jag har bäst koll på.

Den Raspberry Pi-baserade NAS:en i källaren fungerar fint nu och musikarkivet ökar ständigt på FLAC-sidan. Har inte hittat något supersmidigt sätt att rippa CD, konvertera till FLAC och ladda upp på NAS:en så det får ske manuellt i flera steg, bl.a. att via SSH låsa/låsa upp NAS-diskens skrivskydd. Vill nämligen inte att man av misstag råkar radera eller flytta musikfilerna.

Trådlöst nätverk har jag äntligen fått igång, med rätt metoder och ett Edimax USB/WLAN gick det lättare. TV-rummets Volumio/Rasberry Pi är ansluten med kabel men i köket/baren ska jag ha en extra RPi av den billigare A-modellen utan nätverkskort och med en enda USB-port.

HiFiBerryn är beställd och skickad, men även om företaget finns i Tyskland säger de ca fyra veckors leverans så jag antar korten tillverkas batchvis vid behov någonstans i Kina.

På det stora hela tycker jag "hallonpajens" egna ljudkrets låter ganska ok men det finns hela tiden ett rasslande brus i bakgrunden som liksom moduleras i styrka av musiken. Bruset lägger sig som en störande slöja eller som ett slags tinitus över musiken.

Länge hade jag min hembyggda rörförstärkare som ljudanläggningens bas. Ca 2x2 watt single-end från triodkopplade 6L6 lät underbart till klassiskt, blues och en del minimalistiskt men det saknades "tjong" och dynamik. För detta försökte jag kompensera med aktivt delningsfilter och transistorbas via separata högtalare. Det blev i slutänden ett ganska misslyckat och komplicerad "misch-masch" som bara imponerade ihop med speciellt utvald musik. Ett par Sonab-Carlsson OA14 som basar med liggande OA-femmor ovanpå och högst upp Olle Mirsch-diskanter löst vinglande...

Nu sitter mirscherna på ett par loppisfyndade B & W DM5 (vars diskanter var skadade) som drivs av en Dynaco SCA-35 med överbryggad tonkontroll. CD-spelaren är förpassad till kattvinden, vill jag spela en CD får den gå den krångliga vägen via datorn till FLAC-arkivet och Volumio. Det otäcka bruset från Raspberry Pi:ens ljudchip är faktiskt lättare att leva med än det ganska missanpassade ljudet från gamla anläggningen.

Något jag har stora problem med är att om jag krånglar omkring mycket med Volumios webbinterface kan det inte bara hänga sig utan helt vägra komma igång igen efter en omstart. Enda lösningen jag hittat är att flasha om hela SD-kortet och sedan behöva göra om alla inställningar och på nytt scanna tiotusentals musikfiler från NAS-Pi:en i källaren. Vet inte hur många gånger jag fått göra om detta eller varför det händer. Finns säkert både enkel förklaring och enkel åtgärd. RPi:en går trots allt utmärkt att logga in på via SSH.

Jag återkommer med rapport när jag fått och testat HiFiBerry-kortet.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000