HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beatles i stereo eller mono på vinyl?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2014/09/29 :  21:50:41  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Funderar på att köpa en Beatles box och ser att jag kan välja mellan mono och stereo pressar.
Någon som jämfört och vet om det är värt att satsa på de lite dyrare monovarianterna?

http://cdon.se/musik/beatles/the_beatles_in_mono_-_vinyl_box_%2814lp%29-27586889

http://cdon.se/musik/beatles/the_beatles_%2816lp%29-21419040

Bättre och bättre dag för dag :-)

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/09/30 :  11:28:08  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Om jag stod i valet och kvalet i din situation så skulle jag satsa på mono boxen som är analogt remastrad.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/09/30 :  13:35:19  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
eftersom du funderar så antar jag att du har monopickup?

/Anders
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2014/09/30 :  15:28:51  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Det går utmärkt att spela Beatles monoskivor med stereopickup.
Jag skulle som GyroSE välja mono-boxen.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:18:06  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag har Monoboxen, så givetvis skulle jag valt den. ;)
Skämt åsido är det så att de album som är med i monoboxen lades mest tid på monomastern på den tiden när det begav sig. Betles själva var bara med när monomastern gjordes och släppte steromastern helt till teknikerna och George Martin. Jag har inte kunnat jämföra så många men jag tycker att de jag kunna jämföra har varit bättre i mono.

På tal om monopickup så finns följande att göra om man inte har en monopickup, eller monoknapp på förstärkaren; http://forums.stevehoffman.tv/threads/if-you-have-a-turntable-you-need-to-play-your-mono-records-in-true-mono-how-to-do-it-cheaply.81073/

# Jon
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2014/10/02 :  21:37:11  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Slår nog till på mono versionerna då.
Tack för er input.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/10/03 :  09:57:47  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Bra val Sondek! Är övertygad om att du kommer att bli supernöjd.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2014/10/03 :  17:27:20  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
http://www.amazon.de/gp/product/B005NJ9CHK/ref=as_li_tl?ie=UTF8&camp=1638&creative=19454&creativeASIN=B005NJ9CHK&linkCode=as2&tag=superdeluxe0c-21&linkId=SKOMXVUFHYMEOMOO


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/10/12 :  18:59:14  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Har själv sneglat på boxen men ville först testa en av de enskilda monoutgåvorna för att utröna om kvaliteten var god. Sagt och gjort så jagade jag nyligen fatt på ett exemplar av "Rubber Soul". Hade denna platta i en gammal originalpress innan, dock i det fallet rörde det sig om en stereoutgåva. Kan väl kort och gott säga att ska man lyssna på "Rubber Soul" och få ut mesta möjliga ur denna platta så är det mono som gäller. Fantastiskt härlig dynamik, borta är höger- vänster panoreringen som är så typisk för stereomixen. Har den stora fördelen av att ha en mono- knapp på mitt RIAA- steg och det gör säkerligen sitt till i sammanhanget. Man blir lite nyfiken på hur en renodlad modern mono- pickup skulle kunna återge en mono- platta som denna.

Sammanfattningsvis så rycker ett inköp av hela mono- boxen allt närmare för min del efter detta axplock...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000