HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Var ska detta sluta?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2014/10/05 :  20:30:59  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
Fick för mig idag att ta fram en gammal vinylspelare jag fick för flera år sedan. Bytte strömsladd till jordat och till normala phonosladdar.

Tog fram en gammal skiva och brydde mig inte att ens inspektera nålen, ännu mindre byta ut den även om jag säkert borde. Skivan var dammig och full av fingeravtryck men strunt i det. Det var ju bara ett test.

Det var ju riktigt roligt att lägga på en LP-skiva igen. Det var nog minst 20 år sedan sist. Jag saknar guldöron men det lät riktigt bra. Har länge spelat alla musik från datorn men var ska detta sluta?

Var ska den stå? Måste den ställas in? Ny nål? Ny pick-up? Kanske skaffa en bättre spelare? Nytt Riaa? Måste jag börja köpa nya skivor?

Herregud, vad har jag gjort...



//Johan

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/05 :  21:19:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Måste jag börja köpa nya skivor?

Spela igenom de du har.
Njuuuuut
Om inte, ställ undan den igen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/10/05 :  21:34:13  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Spela igenom de du har.
Njuuuuut
Om inte, ställ undan den igen.

Bra tips tycker jag

Men kolla nålen för säkerhets skull, du kanske har några skivor som är i bra skick och det vore tråkigt om de blev förstörda av en dålig nål.

Vart det slutar vet man inte, men du kanske har klivit ombord på en resa som kan ta dig vart du vill

/byZan
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/05 :  22:11:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:

Det var ju riktigt roligt att lägga på en LP-skiva igen.

Egentligen så är det en del av det hela.
Jag gjorde likadant, ställde undan skivspelaren, köpte CD för mina absoluta favoriter. Men så småningom kom jag underfund med vad som fattades. Pysslet. Läsa på omslaget. Och inte minst, de gamla välkända hacken.
Musik via datorn har jag bara när jag sitter vid datorn med annat.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/10/06 :  17:45:10  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Att spela vinyl igen är som att bli återfalls knutte. När man grenslar MC#180;n så är det inte målet som hägrar utan vägen.

När du spelar dina gamla vinyl så kommer du att känna dig lika ung som du var när du köpte dem.

Tips på vinyl, vad folk köper och hur populärt det har blivit kan du få på Facebook i gruppen "Vi som gillar vinyl".


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/06 :  18:25:06  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
När du spelar dina gamla vinyl så kommer du att känna dig lika ung som du var när du köpte dem.

Det är ju det som är det jävliga.

Jag vet vet inte vad nytt jag ska köpa, utan det blir sådant som jag inte köpte då det begav sig.

Bland det senaste är den gamla klassikern:
Anders F Rönnblom - Din barndom skall aldrig dö.

Jag saknar den lekfullhet som fanns i 70- talets alster. Inte bara det politiska innehållet utan också alla taskiga rim. Och att det var tämligen opretentiöst.

Men det tillhör väl min ålder.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/10/06 :  20:27:08  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Precis Rolf-San, jag köper sånt jag lyssnade hos polarna som jag inte har tillgång till nu och som jag saknar. Bra priser också på fin vinyl från 70 - 80 talen.

Lite nytt har det blivit också de senaste två åren bl.a.

Buddy Guy - Rythm & Blues
Walter Trout - Blues for The Modern Daze
Wilko Johnson/Roger Daltrey - Going Back Home
Willie Nile - American Ride

Härliga omslag på alla dessa Lpn.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/10/07 :  14:19:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Du bor i rätt stad för att köpa beg. vinyl. Finns massor av trevliga affärer att botanisera i. Finns en tråd om det under "vinylforum" eller var det musik??????

Ny brukar jag köpa från ginza.se, mest för att det är så bekvämt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Geografica
Starting Member

47 Posts

Posted - 2014/10/07 :  21:01:36  Show Profile Send Geografica a Private Message  Reply
När entusiasmen la sig insåg jag att det brusar en del i vänster kanal. Ska kolla upp det innan jag gör något mer. Är sugen på mer vinyl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000