HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fasplugg eller inte, det är frågan...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/07 :  19:21:03  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ser att det finns ett gängat hål i mina AER element i centrum och funderar om det skulle vara en god idé att montera en dylik. Är det verkligen en god idé eller finns det nackdelar ? de sitter ju inte där från början... Elementen sitter i ett Tractrix horn 140Hz.
Vore intressant att höra lite åsikter eller hellre erfarenheter om detta. OM det är en god idé är dimensioneringen en fråga, kommer ihåg Lowthers stora "päron" mitt i tratten. Versionen "Fasplugg for dummies" skulle uppskattas.

Lämnat forumet

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/07 :  21:33:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
beror lite på vad avsikten med faspluggen är..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/07 :  21:50:07  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag har ingen avsikt, optionen finns där och jag är bara nyfiken på vad som händer då jag inte har kunskaperna.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/08 :  07:53:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Tanken med en fasplugg är att rikta ljudvågor mot lyssnaren vilka annars hade studsat mellan hornväggarna.
Faspluggen kan hjälpa att kyla talspolen.
På element med whisser skall faspluggen hjälpa till att bilda en mer hornlik övergång mellan de båda.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/08 :  11:10:58  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack ! det är ju en ganska stor Whizzer så det kanske är värt besväret att fixa en plugg. Har det någon betydelse hur lång och vilken form den har ?
Hornen låter förresten bra, känns lite som ett par jättestora hörlurar, lite spooky när man släcker ned :)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/08 :  12:12:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kopiera en Lowther-plugg?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/08 :  12:13:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur låter det nu jämfört med de polska trattarna?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/08 :  18:50:42  Show Profile Send time a Private Message  Reply
De låter helt annorlunda men jag vet inte om det är bättre, fördelen är ju att man får ganska mycket av frekvensomfånget i trattarna och slipper delning i "kritiska" områden. De låter en aning vasst just nu men det blir bättre varje dag, upplösningen är fullt i klass med kompressionsdrivers, mer homogent kanske. Jag hoppas mycket på de här grejorna.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2014/10/08 :  20:19:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om pluggen har med whizzern att göra så kanske det räcker med att tälja till en frigolit-bula för test

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/08 :  20:32:23  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jag har sett glödlampor användas som fasplugg:-)

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/08 :  20:51:54  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hade ritning på den modernare varianten av Lowthers fasplugg. Svarvade ett par o testade på ett par lowthers med bullit-pluggen som original.
Tyvärr utan hålen. Saknade möjlighet att borra med exakt delning.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/08 :  23:12:40  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
I första hand används en fasplugg för att utjämna ljudvågornas färdväg från element till hornhals för att slippa utsläckningar uppåt i frekvens.. den används också för att minska luftmassan framför elementet vilket också förbättrar hf-egenskaperna.. i de fall där faspluggen sitter i elementet minskar det elementets rörliga massa.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/09 :  14:37:28  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack för tipsen, ska försöka få till en plugg i mässing eller något. Börjar med en rak på ca 50mm och lyssnar lite, det är ett tractrixhorn så det är ganska "öppet" men man vill ju inte att de höga frekvenserna studsar hursomhelst, nån måtta får det ju vara :)
Kör dem som dipol nu men planerar en bakkammare när jag hittat lämpligt 300mm rör.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000