HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Svängda horn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/04 :  15:16:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Denna läckra bilden fick mig att fundera.



Ett stort (höhö) problem med horn är att dom bli för stora men med en sväng som på bild
så går det åt bra mycket mindre plats.

Kan tänka mig att det bli knepigt att räkna på / simulera.

Gjorde en supersnygg skiss:



I raka horn är det b som anger hornets längd men kan tänka mig att det a som istället anger hornets längd?
Vill tro att frekvenserna "fuskar" och genar i hornet en aning, möljigtvis ett mellanting mellan sträckan a och b.

En annan fundering är om frekvensomfånget minskar?

Ser ni andra nackdelar eller fördelar?

Tyvärr ganska krångligt att bara smälla ihop en testlåda (för alla utom Fuling för han snickrar snabbare än blixten )

Drömmer om bra ljud...

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/10/04 :  15:46:32  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Skulle jag simma ett sånt horn skulle jag välja b som hornets längd. Borde inte vara svårt att simma på det viset. Kan tänka mig att det är körigt att bygga iof.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/10/04 :  15:58:33  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tummen upp, skall bli roligt att följa!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/10/04 :  16:05:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad är problemet egentligen, alla veckade horn som presenteras simuleras väl på en medelväg genom hornet?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/04 :  16:13:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett sådant horn vill jag med ha.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/04 :  17:15:09  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Det går inte att böja ett fullstort horn utan att få ojämn spridning för olika frekvenser samt utsläckningar.
Det blir helt enkelt för stor skillnad i väg mellan inner och ytterkurva.
Har sett bra simuleringar på WE hornen som visar tydligt på detta, även en mjuk bör med stor radie skapade problem vid högre frekvenser.
Dessa simuleringar verkar dock gått under jorden då jag inte hittar dom längre.

Bashorn funkar för att dom är för små i förhållande till frekvenserna de reproducerar.

En "reflekterande" mynning kan funka, tänk 45* spegel. Då kan man bygga på höjden i stället för djupet.
Men även de blir konstiga om man försöker med fullstort horn. Så här behövs stöd av vägg eller hörn skulle jag tro.

Sen om det praktiskt är ett problem eller inte beror antagligen på flera faktorer. Tror inte hornen på bilden låter illa, det höga taket är nog ingen nackdel så det är i den ledden som spridningen ändras.

Fördelarna kan nog överväga nackdelarna, för bevisligen finns det väldigt många nöjda användare av diverse böjda horn.

Nåt att tänka på iaf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/10/04 :  18:19:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ljudvågen sneddar runt böjen i innerkurva så man förlorar 0.4 Pi på en 90 graders böj.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/04 :  19:16:37  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Problemet är att den *inte* sneddar. Antingen skulle våglängden vara olika för ytter/inner eller ljudhastigheten (vågutbredningshastigheten) vara olika.

Pratar man lägre frekvenser så "sneddar" tryckvågen runt hörnet till reslängden sett, men när vågen börjar bli liten i förhållande till böjen blir det interferens i stället.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/04 :  20:41:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Raka horn över 300 hz. Veckade horn under, eventuellt med reflekterande hörn.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/04 :  22:59:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mja. De här hornen har det bästa mellanregister jag någonsin hört:

WE 13a 60-6000Hz



Och WE 12a 100-10000 Hz




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/05 :  19:51:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Bernt: bästa på vilket sätt? Mest neutrala, mest dynamik, bäst impulssvar eller det du subjektivt tyckt mest om?

Kan tänka mig att man kan leva med många av felen då frekvensomfånget är så stort.. dvs. vinsten är större än förlusten..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/05 :  20:49:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Neutralt - nej. Dynamiskt - JAAA! Impulssvar - antagligen extremt bra. Subjektivt - helt spektakulärt. Oförstört, oansträngt, lätt, ledigt, blixtrande snabbt, röster låter som det var på riktigt.

Frekvensomfånget är enligt uppgift från Japanen som var teknikern i Silbatones rum i Munchen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/06 :  12:31:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Tummen upp, skall bli roligt att följa!

Inga byggplaner i nuläget.

quote:
Vad är problemet egentligen, alla veckade horn som presenteras simuleras väl på en medelväg genom hornet?

Verkar råda lite olika bud.


Joda Tolkar ditt svar som att det är svårt att simulera utan
att det är "trial and error" som gäller?

quote:
Raka horn över 300 hz. Veckade horn under, eventuellt med reflekterande hörn.

Tolkar jag dig rätt om jag skrivet att ett horn som på bild bör delas vid 300Hz?


Bernt Dina bilder glädjer mig, underbart!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/06 :  13:06:25  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Simulera kan du göra med BEM eller FEM programvara. Tror en kusin till Akabak ska kunna simulera tex horn i 3D.
Överkurs för mig och förmodligen dyrt.

Beror ju lite på var man vill simulera fram.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000