HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 funderingar kring modern högtalarkonstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/10/10 :  14:33:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej på er, tänkte posta något här för att låta er veta att jag fortfarande lever då det var ett tag sedan sist.

Jag gör så genom att lägga in ett litet förhoppningsvis konstruktivt debattinlägg, om man så vill, baserat lite på de erfarenheter jag både frivilligt och ofrivilligt sammlat på mig under min tid i detta vårat gemensamma intresse.

Som experimentalist, i brist på bättre ord, känner jag att där finns en något överdriven rädsla genrellt inom hifi beträffande orolig frekvensgång och viljan att utmana teorin, att prioritera känslighet och spelglädje med skavanker över rak frekvensgång är idag något mkt sällsynt som nästan exklusivt kan ses i DIY genren eller i resultat av entusiast fabrikat av äldre slag.

När man försöker konstruera något högkänsligt dyker ibland ord som resonanser och uppbrytningar upp, och då ryggar tom. jag
tillbaka, det låter ju jäkla otrevligt och terminologin är iofs korrekt, men frågan man bör ställa sig är hur detta negativa står sig i förhållande till det positiva man får på kuppen beträffande spelglädje (läs dynamikförmåga och jäklar annama).

Teori vs. praktik som vanligt mao. och frågan är om vi inte ibland är
alltför slaviskat teoretiska i vår inställning till vad som är möjligt och
rätt så pass att man aldrig tar dessa steg, man provar inte ens då teorin
säger att det är knasigt från början, man går aldrig vidare till att fråga
eller undersöka sig hur detta fel gestaltar sig i verkligheten och således
avstannar utvecklingen på området, vilket idag istort har skett när det
gäller högkänsliga högtalare med stora element eller hornladdning, eller både och.

För varje högkänslig "jäklar annama högtalare" finns där hundratalet jämförelesvis traditionella, slätstrukna och fylligt inställsamma 6,5" stavivare som är allt annat än naturtroget dynamiska.

Ibland känns det, förenklat, som att valet mellan jämn och fin frekvensgång i ett väldämpat mätrum och högkänslig livfullhet med karaktär oftast faller på det första, och vad beror då detta på? är en högtalare verkligen totalt sett mer naturtrogen om den samtidigt sviker grovt i naturtrogen dynmikförmåga ?

Få tillverkare addreserar detta, en del gör dock tacksamt seriösa försök men tråkigt nog med begränsad framgång, varför? köper folk efter spec på papper, eller avstår på grunderna av någon hoptetisk prominent hifi-teoretiker som förkunnar att det är fel tillvägagångsätt och pekar på brister som endast spelar roll på papperet?

Min verklighet är iofs väldigt enkel, jag har bara en kund, mig
själv, och jag bygger för mig själv utifrån mina toleranser för teoretiska
fel, min erfarenhet är dock än idag den att många teoretiska fel kan vara väl
värda att göra för att få ett totalt sett övervägande positivt resultat
som man kanske inte hade nått om man inte vågade ta dessa teoretiska eller verkliga mindre brister.

Många av de roligaste ljudupplevelser jag haft har varit äldre
konstruktioner som togs fram med känsligheten i fokus då man saknade
effekt när det begav sig, Western Electrics horn, äldre JBL och Altec
konstruktioner mm. har alla en sak gemensamt, de är oerhört roliga att
lyssna på, och flertalet av dem har säkerligen både verkliga och teoretiska brister som skulle fått flertalet av dagens konstruktörer att aldrig ens ge dem en chans bortom ritbordet.

Resultatet blir bland anant att flertalet som håller sig med äldre, fina men ofta relativt klena, rörsteg istället får vända sig till begagnat marknaden och spåra upp gamla JBL och Altec lådor eller
klipchhorn för dyra pengar så de får till det där soundet de gillar, detta är oerhört påtagligt bla. i Japan som jag nyligen besökte.

Jag tror, måhända felaktigt, att där globalt finns ett påtagligt glapp i utbudet här, och jag tror det kommer växa, så mitt tips till er tillverkare eller potentiella entrepenörer i området är således att våga chansa, ta ut svängarna lite, gå utanför det bekväma och välkända och prova något mer roligt än rakt och korrekt, acceptera lite skönhetsfläckar till förmån för något spelglatt och modernt baserat på äldre principer och som verkligen sjunger.

Jag misstänker att jag grovt förenklar verkligheten för tillverkare här, och att jag försöker rätta verkligehten efter kartan, men vad tror ni ? ligger det något i detta eller är det bara ett tecken på tilltagande ålder ?

Ta det med en nypa salt, jag försöker få fram ett seriös fundering men med glimten i ögat.

Frid och fröjd / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2014/10/10 :  15:04:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tror absolut det ligger något i vad du skriver. Jag skulle vilja lägga till att det idag verkar vara viktigt att kunna återge frekvenser långt under 30 Hz. Eftersom vi ännu inte kan påverka fysikens lagar, leder ju även detta till att det är svårt att hålla uppe känslighet och dynamik (Om vi nu läger aktiv delning och hysteriskt med effekt åt sidan). Återgivning av så låga frekvenser, enligt mina erfarenheter, var otänkbart med systemen du nämner. Det är dessutom irrelevant för min musiklyssning. Önskan om att kunna återge infrabas verkar inte bara hänga ihop med behovet av att naturtroget kunna lyssna på en jordbävning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/10/10 :  15:11:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag vill inflika att upplevd spelglädje är högst individuellt kopplat och kan inte spåras till speciella mätvärden.
Man kan alltså inte påstå att ett högkänsligt horn är mera "spelglatt" än tex en lågkänslig konventionell stativmodell, rent objektivt så innefattar ju en högtalares förmåga att "engagera" mycket mer än ett "fjäderlätt" anslag, om tex inte utklingning finns med i proportion kan det tvärtom låta rätt färgat om den sortens återgivning, iaf i mitt tycke.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/10/10 :  15:54:30  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Jag får en känsla av att det handlar om utbud och efterfrågan som det så vanligt gör när det handlar om kommersiella prylar. Producenterna försöker sälja så mycket som möjligt och då anpassar de sig till efterfrågan. Högtalare till ett vanligt vardagsrum exempelvis och då lägger de ribban där och försöker göra det bästa vid de förutsättningarna. Det finns kommersiella hornsystem men de är så stora att kunderna blir så få så priserna blir dyra. Anledningen till att det finns så många gamla prylar i japan är nog av samlar/vintage-intresse.

/Marcus
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/10 :  19:53:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Angående de olika parametrar och teorier sprider sig även till diy-världen som tillverkningsindustrin arbetar efter, är att även vi är känsliga för all reklam allt blir sanning om det upprepas tillräckligt många gånger.

Jag pratade ofta med Naqref om detta och vi hade väldigt givande samtal en av de orsaker att man använder element som har låg känslighet för man eftersträvar låg distorsion vilket man kan idag då effekt inte kostar stora summor längre sedan har olika trender satt sina spår även olika hifimedior har en roll som gör att olikhet nästan har suddats ut.

Jag har också byggt under lång tid men jag har istället tagit fler steg ifrån gängse regler om vad som går eller inte, okej jag är väl inte den skickligaste konstruktören men det finns massor kvar att upptäcka framför allt att njuta av.

Jag gillar också liten effekt, hög känslighet och stora högtalare men det sistnämnda sätter lägenheten stopp för.

Anders






Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/10 :  21:49:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag håller med goldfinger här, det finns inte en entydig koppling mellan högeffektiva högtalare och spelglädje. Jag tror att det oftast handlar om att dessa är mera välbyggda generellt av personer som har mycket kunskap och inte nödvändigtvis prioriterar andra "kvaliteer"/teorier framför spelglädje.
Jag tror snarare att en stor del av spelglädjen kommer av att man kan enklare skapa bra förstärkare för att driva högtalarna när de är högeffektiva.

Jag tycker det är rätt magstarkt att påstå att högtalare med låg effektivitet nödvändigtvis ger låg spelglädje
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/10 :  22:01:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Instämmer också med föregående talare.. låg känslighet har inget med spelglädje att göra i min värld.. dels är spelglädje väldigt subjektivt där min erfarenhet är att många som pratar om spelglädje gillar ett färgat ljud och dels kan man ha en väldigt bra spelglädje utan extrem dynamik..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/10/11 :  07:48:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag tycker det är rätt magstarkt att påstå att högtalare med låg effektivitet nödvändigtvis ger låg spelglädje

Ska det vara ett generellt påstående bör det skrivas annorlunda:
Låg effektivitet ger låg spelglädje per W

Bortsett från det verkar "spelglädje" inte vara samma sak för alla. Jag har högtalare med låg effektivitet (elektrostater) men upplever dem som spelglada och de "spelar glatt" vid lägre nivå än konventionella högtalare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/11 :  09:13:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min tanke är att tid har med spelglädje att göra. Stämmer inte timingen blir det svårt att få svänget.
Sen har jag som eget test att ifall högtalaren inte spelar med full behållning även på mycket låg volym så är det problem med konstruktionen.
Jag tar hellre en skrynkla på frekvensgången än en dynamisk färgning, filter kan ställa till det där.

Tilägg: Personligen tycker jag det är jätteroligt med högkänsliga högtalare, helst en bit över 100 dB vid 1 watt.
Men det har nog mest att göra med att jag då kan spela hur högt jag vill med effektsvaga klass A slutsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/11 09:19:22
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:18:35  Show Profile Send tian a Private Message
Hur är det med "termisk kompression" ?

Tänkte på det här , saxat ifrån Eluxson.se

Jo, det har att göra med ett fenomen som kallas termisk kompression. När en högtalare matas med mycket effekt ökar också effektförlusterna, d v s den effekt som går bort till värme. När talspolen i högtalaren blir varm, ökar resistansen vilket ger lägre verkningsgrad och mindre effekt ut från högtalarlådan. Ett traditionellt HiFi-element har en verkningsgrad på ca 0,3%, dvs av tillförd effekt blir 99,7% värme och 0,3% ljud.

Det betyder om man vill spela starkt och dynamiskt så matar man på med bra mycket effekt till ett lågkänsligt element som i sin tur kanske då ger ännu lägre verkningsgrad och mindre SPL ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:37:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu är ju starkt och dynamiskt inte alls samma sak, men det finns ju en poäng även här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:39:46  Show Profile Send tian a Private Message
Det är sant, men det är ju lättare att höra dynamiken om man spelar starkt .... :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:44:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror Stereophile tog sig an termisk komression nån gång och gjorde lite mätningar på en 2 vägs stativare med typ 6 tummare. Konkulsionen va att det inte spelade så stor roll för de ljudnivåer som kunde förväntas med högtalarmodellen.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:50:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det är sant, men det är ju lättare att höra dynamiken om man spelar starkt .... :)

Är det? Då är det problem i anläggningen anser jag, se mitt tidigare inlägg. Men det är ju mina preferenser och testmetoder.

Menar du att trumslag känns fysiskt som tryck mot kroppen så håller jag med tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/11 10:53:48
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:51:24  Show Profile Send tian a Private Message
Precis Bernt det är den fysiska biten jag pratar om .....

"förvantas av högtalarmodellen" hur starkt pratar vi då ? 70db ? 80db ? 90db ?

Edited by - tian on 2014/10/11 10:52:44
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:54:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I trådens grundfråga finns det mkt att orda om. För kännedom så är jag och Martinsson kompisar och för denna diskussion vid sidan av forumet!

Jag vill också lyfta fram att vi har flera exempel på hifihögtalare med, ska vi säga, alternativ frekvensgång. Audiovector och Reference 3A är typiska exempel och dom vinner sina anhängare med ledord som musikaliskt driv och nerv (inte unika ledord, men ändå...).

Min erfarenhet kring element med oroligheter i frekvenskurvan är att dom kan engagera och imponera i början. Men för mig faller dom i det långa loppet.
Med det sagt, kan man ju ändå försöka kombinera egenskaperna...men pratar vi dom känsligheterna vi gör här så är vi uppe i elementstorlekar som är långt från 6.5 tummare i 15 liters BR låda. Kommersiellt är vi också inne i en helt annan målgrupp - några som har plats (eller gör plats?) för 30-40 cm breda bafflar och gissningsvis lika djupa.

Tanke-experiment:
Tänk ett bra 6.5 tums bas/mellanregister. Når 35 hz djupt, BR låda, fin frekvensgång utan skrynklor, fin impedans utan hickor. 8 ohm och känslighet på 89 dB.
12 tums bas/mellanregister. Når ca 50 Hz djupr, BR låda, 97 dB känslighet och 8 ohm, membran-uppbrytningarna mellan 1 och 3 kHz spricker igenom märkbart i frekvenskurvan och även impedanskurvan har en liten hicka (som resultat av resonansen).
Vi har sen ett ypperligt generiskt diskantelement som passar vilket av elementen lika bra (vad lätt allt är i teoriernas värld).

Vad väljer man? Vilka värden prioriteras? Vilka är konsekvenserna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/11 :  10:56:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"'förvantas av högtalarmodellen' hur starkt pratar vi då ? 70db ? 80db ? 90db ?"
Mins inte men exakt men gissar vi på 88 dB's känslighet och några meters lyssningsavstånd och rumsstöd så lär vi ju vara starkare än 70 och troligen 80 också. Frågan är kanske hur mkt över 90dB?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/10/11 :  12:48:44  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
quote:

Tanke-experiment:
Tänk ett bra 6.5 tums bas/mellanregister. Når 35 hz djupt, BR låda, fin frekvensgång utan skrynklor, fin impedans utan hickor. 8 ohm och känslighet på 89 dB.
12 tums bas/mellanregister. Når ca 50 Hz djupr, BR låda, 97 dB känslighet och 8 ohm, membran-uppbrytningarna mellan 1 och 3 kHz spricker igenom märkbart i frekvenskurvan och även impedanskurvan har en liten hicka (som resultat av resonansen).
Vi har sen ett ypperligt generiskt diskantelement som passar vilket av elementen lika bra (vad lätt allt är i teoriernas värld).

Vad väljer man? Vilka värden prioriteras? Vilka är konsekvenserna?


Jag hade valt 9st av 6.5 tummarna !
Men det är ju jag de

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/11 :  12:50:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade valt några fler tolvor och hornladdat dom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/11 :  12:51:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ett högkänsligt element låter inte bättre pga rippel i frekvensgången. Ripplet är en oönskad bieffekt av mindre dämpning i kon och upphängningar.

En Ferrari är inte rolig att köra pga hård fjädring och lite packutrymme. Hård fjädring och lite packutrymme är beklagliga måsten för att kunna bygga en lätt bil med lågt luftmostånd som går att kontrollera i höga farter.

Sluta stirra er blinda på ripplet i spl-grafen. Det är en beklaglig bieffekt. Inte målet med konstruktionen.

En Ferrari skulle vara en betydligt bättre familje/bruks-bil med större utrymme, dragkrok, takräcke, mjuk och förlåtande fjädring ett rymligt baksäte mm, men det är inte syftet med konstruktionen, och den skall inte bedömmas efter samma kriterier som en Volvo V70.

För att kunna få en blixtsnabb respons (både start och stopp) på en signal måste man ha en hälsosam motorstyrka i förhållande till den rörliga massan. Konen får inte vara för mjuk med en massa flex och inre dämpning (som dämpar ut ringningar och slätar ut ripplet).

Prova att köra fort omväxlande framåt och bakåt på en tom parkeringsplats, med varierande sträckor (likt en musiksignal på ett oscilloscop). Börja med en Porsche 911 med stark motor, distinkt styv koppling, låg massa och effektiva bromsar. Jmf sedan med en Volvo V70 med strypt motor, mjuka stora balong-däck, slirande koppling, 1500 kg blytackor i bagaget och riktigt dåliga bromsar.

Visst känner du inte av vägens små ojämnheter (rippel) lika tydligt i Volvon, men vilken bil skulle bli klar fortast, med mest precision, minst överskjut(påkörda lycktstolpar mm) och på kortaste tid?
Vilken bil vill du hellst köra?

Edited by - Circlomanen on 2014/10/11 13:16:02
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/11 :  13:42:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Sluta stirra er blinda på ripplet i spl-grafen. Det är en beklaglig bieffekt. Inte målet med konstruktionen. "
Det är ingen som stirrar. Frekvenskurva och sidoeffekter (i form av resonanser) är en del av en stor ekvation - det vet vi båda två!
Hela poängen med mitt exempel är att diskutera för och nackdelarna, sätta saker i relation till varandra...istället för att inte alls titta på frekvenskurvan eller för den delen bara titta (stirra) på BL produkten.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/11 :  16:10:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Frekvenskurva och sidoeffekter (i form av resonanser) är en del av en stor ekvation


Såklart. Men det finns en lite väl stor fokus på frekvenskurva och en övertro på vad den frekvenskurvan innefattar och betyder för lyssningsupplevelsen. Jag menar inte att man skall sträva efter en spretig och orolig kurva, utan bara att man bör vara mer flexibel angående frekvenskurva för att kunna få mer av det som skapar ljuv musik ur våra allt för dynamiskt komprimerade och på många andra sätt musikaliskt tillplattade skivor.

Musik är huvudsakligen dynamiskt dvs bygger på kontraster. Ingen vill lyssna på kontinueliga sinustoner i några minuter. I ett dynamiskt förlopp så är små variationer i amplitud inte vidare viktiga. Inte irrelevanta, men inte lika viktiga som en högtalares förmåga att återge dynamiska förlopp med en korrekt timing, korrekt återgiven start och stopp. Tröghet att starta och kvarhängande resonanser skadar det rytmiska, kontrasterna och livfullheten mycket mer än små frekvensberoende variationer av amplitud.

Dynamisk korrekthet och en strikt kontroll på start och stopp (Hög Bl, Lågt Qts, styva koner med låg inre dämpning) är receptet på spelglädje. Musikens driv och energi - det som tyder på liv, kommer från kontraster, och om de återges allt för dämpat och utsmetat så blir allt trist. Testa att dämpa kontrasterna på ett foto i Photoshop, så ser ni en bra analogi till detta.


Jämför med segling i grov sjö. Det spelar inte så stor roll om några vågor är 4,13 meter höga och några andra är 4,36 meter höga och några är 3,67 meter. Segelsättning mm bygger på att vindstyrkan är runt 18 - 22 m/s och att den genomsnittliga våghöjden ligger på runt 4 meter.



Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/11 :  17:43:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För min del kan vi lämna analogierna och liknelserna därhän och istället blir mer konkreta.

Konkret - hur långt är du beredd att dra ditt resonemang!?? Frekvenspeak/resonans på 4 dB inom området elementet är tänkt att spela men med vilka BL värde, SPL och Qts tänker du dig?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/11 :  18:41:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Peak på 4dB verkar otrevligt, bättre kan vi väl? I så fall är vi ju utanför arbetsområdet.

Förr spelade jag på såna här: http://www.hifikit.se/images/5999/e0022_w22ex001_datasheet.pdf
Välrennomerat Hifi-element fast med våldsamma ringningar. Krävde sugkrets för att vara lyssningsbart även om man delade långt under ringningarna.

Numera spelar jag på såna här: http://beyma.com/uploads/ftp/Fichas_Tecnicas/000003251.pdf
Ett mycket vanligt proelement. Lägre pris, högre känslighet, låter också betydligt bättre i mina öron.

Diskanten beter sig också snällt, trots hornladdning och 107 dB känslighet:
http://beyma.com/uploads/ftp/Fichas_Tecnicas/000000655.PDF

Profabrikanterna är också väldigt detaljerade med sina datablad, det är positivt. Distorsionskurvor, rubbet, fast inget säljsnack att tala om.

Man måste inte ens välja det ena eller det andra av pest eller kolera tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/10/11 :  19:43:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
För en som har tänkt bygga själv men ännu ej kommit till skott så skulle det kännas ganska otäckt att bygga något med osnygg frekvenskurva då man inte har koll på vilken effekt det skulle få, och som någon varit inne på redan, hur mkt rippel kan man acceptera utan att det blir för mkt?

Kommer jag någonsin till skott skulle jag nog börja med så jämn frekvenskurva som möjligt, pga min osäkerhet. Köpegods kan man ju lyssna på? och då spelar ju inte uppmätt kurva så stor roll???

J. Ullberg
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/10/11 :  20:09:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Fasen vad kul att ni hakade på och kännde att ämnet var intressant, jättetack.

För att ge en bild av vad jag avser skulle jag vilja ge er ett exempel, måhända ett något extremt sådant, men detta är oftast mer talande än specar till höger och vänster lämnat till var och ens individuella erfarenhetsbas (no pun intended) :)

Tänk er en större monitor, basrefelx a'la onken, dvs ingen port utan spalt, med en area stor nog att delvis undertrycka portkompression vid mer normala lyssningsnivåer, avstämd till ~50Hz bestyckad med Beymas Liberty-8 (E-120) kombinerat med Beyma TPL 150H (hornladdad).

Delad med så snälla filter ordningar som möjligt så högt som respektive spridning medger, helst runt 3k men jag antar att detta vore att ta i, säklet vore ett försök att utnyttja konelementet så högt som möjligt och få med röster och liknande hos detsamma.

Jämför nu detta, tankemässigt, kopplat till en lågeffekts förstärkare, med en väl omtalad high end standard stativare som Sonus Faber Electa Amator, eller liknande, och tänk på vad det skulle innebära i form av upplevd spelglädje, SPL, dynamikförsmåga och livfullhet, givetsvis på bekostnad av "karaktärslöshet" :)

Jag medger att här säkerligen finns flertalet tankevurpor, men jag tror ni förstår vad jag är ute efter.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2014/10/11 20:11:02
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000