HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bygga high end server för jriver och dirac?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:25:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja, tänker bygga en vass sak som ska stå i hifihyllan, ersätta min sb touch, spela usb rakt in i high end dac.

Tankarna är helt fläktlöst med kräm att köra jriver och dirac 24/192 från nas.

Chassi: Streacom FC5WS Evo
Usb utgång: sotm tX-USB PCIe USB kanske,
Prolle, någon haswell i7 med låg tdp så den orkar transcoda.
OS? W8 eller är 7 bättre för ljudet?

Usb kortet monteras ju vertikalt mot mobot, det lär ju inte gå i en så smal låda, får klura på det.

Någon som byggt något liknande och kan dela erfarenheter så jag inte upprepar något som inte fungerat?

Tankar och ideer tas gärna emot.

Den ska stå i racket så det går inte med ett "vanligt" stort chassi. OM det går att få ut film i toppnivå via hdmi 1080p så det kan konukurrera med med denon blueray, en ps3 kan det inte, då kan den få bli lite större, men allt måste vara fläktlöst i alla fall. Denonen är ganska stor så det blir plats över i racket om jag kan skrota den.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:51:16  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Har ännu inte byggt med Streacoms varianter, men de verkar hålla fin kvalitét. Tyvärr tillverkas inte mina favoriter mCubed HFX längre, vilka är galet välbyggda och duktiga på att skyffla bort värmen. Men ett beg sådant tycker jag också du kan överväga.

Annars tycker jag du tänker rätt vad gäller komponenter.
Win8 vs. Win7 kan jag dock inte svara på då jag fick allergiska utslag första och enda gången jag bootade Win8..så än så länge håller jag mig till 32-bit Win7. Server 2012 skall dock provas, många anser det vara det mest välljudande..

Pc med jriver kan definitivt konkurrera med din Denon på videosidan, och med hjälp av madvr också överträffa den vad gäller uppskalning av sd och 720p-material.

Du har säkert sett min tråd om nätdelar. Kör på en Seasonic och lägg den utanför lådan om det blir en Streacom. Pico-psun som Streacom själva erbjuder är mycket klenare och dessutom dyrare har jag för mig.
Eller så köper du en linjär i gruppköpet..
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/18 :  21:16:11  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag har byggt med ett Streacom-chassie. Finns byggtråd här nånstans.
Det var väldigt svårt och pilligt. Men när allt var klart var det lätt värt det hela. Lugnande, märkpenna, ispropan, bomullstops och extra kylpasta rekommenderas!
Det svåraste momentet när man ska bygga är att få plats med ett bra nätagg.

Angående win7 vs 8 så tror inte jag personligen att skillnaden är stor. Win 8 kommer dock ha längre support och utveckling och dessutom funkar Netflix-appen riktigt bra under win 8.

Edit: Angående expansionskort så finns det flexkablar att köpa för att få ett vertikalt kort att ligga ner. E-bay är 99% billigare än Sverige. :)

Edited by - Johan4130 on 2014/10/18 21:17:33
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/19 :  15:50:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ah, tack för alla tips, mer är ännu mer välkommna, fina vänner här. :)

Tänkte nog försöka köra sotm sata filter mot den enda disken, ssd med os och program på.

Sen kan man även uppgradera vad gäller nätdel.

Att något ska konkurrera med denonen vad gäller bild, så är jag nog tveksam, det är en bd 3800, nypris över 20k, grym bild i. Kan det bara komma i närheten så blir jag glad. Då kan jag köra med större burk, fc9 eller fc10.

Blir det bättre bild med ett separat kort? Typ asus nvidia gt740 silent, fläktlöst. Eller blir lika bra med gpu som är integrerad i prollen?
Räcker det med den inbyggda grafiken i en cpu så kan jag köpa en mycket mindre låda, behöver bara en extern plats då.

Jag kan säga att denonen seriöst piskar en ps3, många som byggt htpc får inte samma kvalitet som en ps3. Så, går det att få ut grym bild ur en htpc? I nivå med en topnotch blueray spelar?

I vilket fall som helst så kan nog den inbyggda grafiken ersätta min western digital tv live som är min mediaspelare för video. Den är så dålig jämfört med denonen att jag nästan blir ledsen. Men, den var tokbillig så det är väl ok.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/19 :  16:49:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Att något ska konkurrera med denonen vad gäller bild, så är jag nog tveksam, det är en bd 3800, nypris över 20k, grym bild i. Kan det bara komma i närheten så blir jag glad. Då kan jag köra med större burk, fc9 eller fc10.

Blir det bättre bild med ett separat kort? Typ asus nvidia gt740 silent, fläktlöst. Eller blir lika bra med gpu som är integrerad i prollen?
Räcker det med den inbyggda grafiken i en cpu så kan jag köpa en mycket mindre låda, behöver bara en extern plats då.


Nu har jag förvisso inte sett hur din Denon presterar, men att en pc med rätt kort kan konkurrera eller överträffa är jag tämligen säker på. Med det sagt besvarar jag väl också din andra fråga, ja, det blir bättre med separat grafikkort. Jag föredrar ati's varianter, tycker de framförallt ger en skarpare bild än Intel's integrerade varianter. Men Intel's är absolut inte dålig, kör med den först och se vad du tycker. Blir det markant sämre än din Denon, gå på ett Ati.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/19 :  17:24:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ok, det lutar nog åt en låda som har plats för korten vertikalt, så en fc9 från streacom får det bli, sen ett passivt graffekort med amd gpu.
Win2012 som os, sotm usb och sata filter. Intel haswell prolle, med låg tdp.
Då är det kraften kvar att lösa. Mjukvara så kanske man köper audiophile tillägget till win2012 också.

Hmm, vad kvarstår för att göra den superbra. Det borde vara kraften. sotm usb korten går att köra med extern kraft.
Hur bra får man "vanliga" interna kraggar?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/19 :  18:02:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Seasonicen har jag ju redan rekommenderat, om du accepterar att ha den utanför lådan. Du kanske behöver ett par förlängningskablar, finns på Kjell&Co.

Annars har ju Streacom sina Pico-psu varianter, lägre kraft, högre pris och du får ändå en klump att ha utanför lådan. Framkom det vilken lösning jag skulle valt..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/19 :  18:12:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Om den här kan ersätta min blueray spelare så kan den få ha vanlig hifi bredd, och vara upp till 30 cm hög, bara den är tyst. Så, jag borde kunna hitta en låda där du får plats med det inuti tycker jag. Streacomen är ju jättecompact, men det behöver jag inte om den kan ersätta bluerayspelaren. Jag får nog leta vidare efter chassin helt enkelt. Något aningens större än streacomen så det inte blir speciallösningar av allt. Det enda som behöver vara special är väl prollenskylning, om den ska vara ansluten till chassiet som kylfläns.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/19 :  18:27:09  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Så, jag borde kunna hitta en låda där du får plats med det inuti tycker jag.


Ja, som jag redan skrivit längre upp, ett beg. hFX Classic fungerar. Tar fullstora ATX-nätdelar, såvitt jag vet det enda passiva chassit som fixar det.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/19 :  19:25:27  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag blir nyfiken när jag läser att ett separat grafikkort kan ge bättre bild än hd5000 som sitter i den typ av CPU spm trådskaparen vill ha. Finns det nån form av bevis för detta?
Hd5000 är annars en riktigt bra krets och en av riktigt få som fixar 24p utan hackande bild.

Det är ju bara att du testar senare med din Denon, kretsen får du på köpet om du väljer en ny Haswell-processor.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/19 :  19:33:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Det skrevs i en tråd att en viss mediaspelare, madvr, behöver mer kräm än de någon inbygg gpu kan ge. Så, ett separat kort behövs nog.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/19 :  19:42:57  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är framförallt beräkningskraften i GPUn som är intressant. Jag antar att det CH menar med att Intel ger suddigare bild är att pga den begränsade beräkningskraften så använder man den interna DXVA-dekodern och den är inte lika bra som de bättre varianterna som finns att välja på i madVR. madVR bör förövrigt användas om man vill ha en riktigt bra bild, speciellt om man ska skala upp men även när man kör native upplösning(t.ex. 1080p video på en 1080p skärm).

Sen hackandet pga att man inte har exakta uppdateringsfrekvensen löser sig med reclock eller Jrivers inbyggda Videoclock.

Edited by - Lovan on 2014/10/19 19:44:37
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/19 :  20:01:21  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ja madVR tar en del kraft förvisso. Jag upplevde att lärkurvan var rätt brant som den var när jag skulle bygga "htpc", rekommenderar nog trådskaparen att fokusera på att få till ljudet först.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/19 :  20:08:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Det som är kvar är enbart låda och kraft, allt annat är nog spikat. :) Men, det är väl nästan det krångligaste.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/19 :  20:34:27  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag byggde i en Streacom FC10 och den var trång. Väljer du fc05 så tror jag att du inte får plats med ett grafikkort och det kanske kan vara bra att ta höjd för? Silverstone's är inte liga snygga men har å andra sidan ofta plats för både "riktigt nätagg" och grafikkort.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/19 :  20:35:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hmm, lutar nog åt en fc10 från streacom. Men, måste klura ut hur man får gpun kyld av chassiet med hjälp av heatpipes. Hittar inget på deras site som matchar direkt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/19 :  21:26:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Tror inte det finns nån standardlösning för det. Man lär väl räkna på vad chassiet klarar av att leda ut också.
Det finns lösa heatpipes att köpa. Jag köpte ett set direkt från tillverkaren, det blev billigare då. Att få fast dem på grafikkortet kräver nog en fräs för tillverkning.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/20 :  14:08:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag har sett bilder på graffekort som tar upp två kortplatser med passivkylning inklämda i fc10. De har haft sin egen fläns enbart.

Kyler det så pass bra utan fläkt inne i chassiet alltså? Jag är tveksam. Måste vara ett väldigt klent kort för att det ska fungera tänker jag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/20 :  17:01:43  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag menar alltså vad chassiet i form av "kylfläns" klarar av att leda ut. :) Inte flödesmässigt.
Exempelvis så är Streacom FC10 specat att klara av att leda ut värme från en processor på upp till 95W TDP. Ett bra grafikkort ligger säkert på minst det dubbla. Även om du väljer den strömsnålaste cpu'n och den strömsnålaste gpu'n så är risken överhängande att du kommer över 95W TDP.
Nu tror jag förvisso att chassiet klarar av mer än 95W men frågan är bara hur mycket och vilket avstånd mellan värmekällorna som krävs.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/20 :  20:27:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Den tdpn har med chassits kylfläns att göra tror jag, men hur fungerar det för sånt med egen kylfläns inuti som inte är anslutet med heatpipes till chassits kylfläns. Det är det jag undrar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/20 :  20:38:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Det är framförallt beräkningskraften i GPUn som är intressant. Jag antar att det CH menar med att Intel ger suddigare bild är att pga den begränsade beräkningskraften så använder man den interna DXVA-dekodern


Inte bara kraften det handlar om, utan jag menar det, förvisso subjektiva, första intrycket av bilden från Ati kontra Intel, det ser helt enkelt skarpare och mer detaljerat ut, mer 3D-känsla, eller "pop" som en del kallar det.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/20 :  20:45:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
När jag tittar på bilderna från Streacoms site, ser det ut som de enbart nyttjar ena sidans kylfläns till processorn. Således en helt outnyttjad fläns på andra sidan som dessutom ser ut att vara förborrad o gängad. Att de då inte säljer kylare och heatpipes för grafikkort är ju mycket märkligt..?!?

Men hav förtröstan, här kommer ett tips. Även om hfx chassin inte går att få tag på längre, så finns fortfarande delar till dem att köpa:

http://www.hfx.se/se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tp-ecommerce.tpl&product_id=54&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=54
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/20 :  22:51:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
Inte bara kraften det handlar om, utan jag menar det, förvisso subjektiva, första intrycket av bilden från Ati kontra Intel, det ser helt enkelt skarpare och mer detaljerat ut, mer 3D-känsla, eller "pop" som en del kallar det.


Menar du vid videouppspelning, 3D-läge eller vid windows-användning?
Jag upplevde tidigare att ATI har haft lite pastell-aktiga färger men det kanske har ändrat sig de senaste åren. Jag har iaf upplevt Nvidia som mera neutrala.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/20 :  23:22:15  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Menar du vid videouppspelning, 3D-läge eller vid windows-användning?
Jag upplevde tidigare att ATI har haft lite pastell-aktiga färger men det kanske har ändrat sig de senaste åren. Jag har iaf upplevt Nvidia som mera neutrala.


Video och windows. Har några 3d-filmer, men det har jag inte testat så mycket. 3D-spel har jag noll erfarenhet av. Än så länge..
Nvidia har jag inte kört sen 6600GT, det är ju ett tag sen.
Men poängen, eller iallafall min poäng, är att det mesta blir bättre med separat grafikkort om datorn även skall spela upp film.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/21 :  12:10:00  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
CH. En reaktion på det du skriver om att (fritt citerat) allt blir bättre med ett separat grafikkort.
Det gäller inte längre (!).
Här får du nog läsa på lite, det finns många kort som exempelvis inte klarar av att spela upp 24p-material utan påverkan från mjukvara.

Som du kan läsa i den här tråden.
Någon gillar ATI, någon gillar nVidia. Själv tycker jag att så länge du inte ska ner på det djupaste djup i inställningar så räcker den inbyggda kretsen HD5000 otroligt långt.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/21 :  13:22:11  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hmm, så räcker det kanske med inbyggt graffe i cpun då. Vilken AMD är det man ska ha? Kan inte AMDs prollar alls, kan intel bra. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000