HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 AirPlay fungerar inte med Wimp (2014-11-04)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2014/11/04 :  19:48:03  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Uppdatera inte Wimp för Mac om ni har en utgåva där AirPlay fungerar.
Gjorde själv misstaget och är sedan drygt en vecka musiklös.
Wimp har ingen lösning på problemet trots att det är känt sedan en månad tillbaks.
/mvh Micke

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2014/11/04 :  22:19:56  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Nu är jag inte bekant med Wimp men jag använder Airplay från operativet (Mac OSX). Det innebär att jag kan skicka ut allt ljud från datorn dit jag vill (Airport Expresser, inbyggda högtalare, digitalt ut osv) oavsett vilket program jag använder (Spotify web, webradio, itunes osv).

Skulle det kunna avhjälpa problemet? Jag vet som sagt inte hur Wimp funkar.

Kort om hur just in case:
Har du en högtalarikon i menyraden högst upp, precis under skärmkanten?
Om den saknas öppnar du systeminställningar/ljud, fliken "ljud ut" och sätter en bock i rutan för "Visa volym i menyraden". Stäng.
Håll sedan ner ALT samtidigt som du klickar på högtalarikonen,
då ska du kunna se dina Airplayenheter.
Det går såklart att använda systeminställningar/ljud också men jag gillar att ha genvägen framme. På det här sättet funkar volymtangenterna på tangentbordet också vilket är najs.

En förutsättning är förstås att grejerna finns i samma nätverk.

Hoppas det löser sig på nåt sätt.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2014/11/05 :  17:30:16  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Funktionaliteten finns kvar i programmet men fungerar inte.
Dvs jag kan välja AirPlay men ljudet skickas inte ut till AppleTV/AirPortExpress.

Fick mail från Wimp idag där dom säger att dom inte stödjer AirPlay och tycker jag ska installera tredjepartsprogrammet AirFoil, känns sådär.
/Micke
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/05 :  18:39:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Förklara lite närmare?
Du har/kör Wimp HiFi och när du valt Hifi som kvalitet kan du sedan välja utmatningsmetod i nästa fält?
Där listas ju bara vad operativsystem säger finns tillgängligt, har inget med Wimp att göra?
Kan du bekräfta att du i OSX kan välja ngn AirPlayenhet och sedan sätta denna som default, och därmed få ut ljud från t.ex. safari eller så?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2014/11/05 :  20:49:37  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Jag väljer utmatningsmetod (och kvalitet) under Wimp/Preferences.
Valet är inbyggda högtalare eller AirPlay.
Fram tom förra utgåvan av Wimp har det fungerat perfekt.

Att strömma TV eller iTunes via AirPlay fungerar däremot perfekt.

/mvh Micke
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/05 :  21:45:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okaj? Jag har Wimp (Hifi) version 3.2.2 som är senaste utgåvan. Körs i en MacMini med Mac OS X 10.10 (Yosemite) och det är inga bekymmer att skicka ut ljudet från Wimp Hifi via Airplay till vare sig min Apple TV eller Pioneer N-50?

Det måtte vara nåt annat som spökar för dig...

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2014/11/05 :  22:44:08  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Verkligen konstigt!

Min setup:
MacBook Air
Maverick
Wimp 3.2.2
Apple-TV

Svar från wimp support när AirPlay slutade fungera:
"Hej och tack för ditt mail,

Det är fel på vår senaste uppdatering. Vi jobbar med att lösa felet. Så länge kan tabort WiMP och installera om programmet med hjälp av dessa filer;


MAC_ http://wimp.no/wweb/resources/wimp_files/wimp/WiMP-3_0_1_1846-SE.dmg
PC _ http://wimp.no/wweb/resources/wimp_files/wimp/WiMP-3_0_1_1846-SE.exe

Mvh WiMP Kundservice"

Svar från Wimp när inte ovanstående fungerade:
"Hej,

Tack för ditt mejl.

För närvarande har vi inget direkt stöd för streaming via Airport Express / Airplay från desktop-applikationen. Detta är möjligt via iPhone appen (från och med iOS 4.2).

Om du vill ha en "work-around" på skrivbordet, kan du använda en tredje partprogram som heter Airfoil. Mer information finns på dess webbplats Airfoil: http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Mvh WiMP Kundservice"

Så vad ska man tro på?

/Micke
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/11 :  10:18:43  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
quote:
För närvarande har vi inget direkt stöd för streaming via Airport Express / Airplay från desktop-applikationen

För att använda Airplay på en Windows-maskin så måste man installera lite extra programvara men det ska inte behövas på en Apple. Jag misstänker att den supporttekniker som svarat dej inte förstått att du använder en Apple dator.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000