HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp till återfalls-hifi-knutte :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:58:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Snart två år sedan mitt musiklyssnande slutade av flera anledningar.

Nu är jag på gång igen och det är jätteroligt, men behöver lite assistans att komma up-to-date med hur 'källan' kan se ut idag. Jag har inte följt med alls i varken forum eller press, så jag känner mig helt klart lite förvirrad...

Förutsättningarna: Med ett nytt hem och mindre vardagsrum och liten yta att sätta hifi-apparater så måste jag tänka absolut minimalistiskt.

Jag har högtalare + integrerad förstärkare med inbyggt DAC + allt kablage. Och jag vill bara ha en låda till.

Har försökt googla på en allt-i-allo maskin och egentligen vad jag är ute efter är en typ Bladelius Embla typ av maskin. Jag vill kunna rippa fysiska CD skivor, jag vill kunna lagra den digitala filen i maskinen, jag vill kunna styra musiken via touch skärm samt en app i mobilen från soffan.

Efter den intron så vill jag gärna ha lite input på följande fundering och om det skulle kunna fungera över huvud taget!!!

Nu har det börjat komma många modeller på marknaden som är små hybrider mellan tablets och bärbara datorer. Nu hittar jag många modeller som har windows 8.1 (vet inte alls vad detta innebär då jag använder macbook sedan massor med år) usb 3.0 , hdmi samt touch skärm. Jag vill haka på en 3TB extern usb 3.0 samt en extern CD spelare och själv bygga en snygg låda där bara en 10-13" touch skärm syns till vardags. Alltså är tanken att datorn är helt dedikerad musikmaskin.

Antar att själva processorkraften och även internminnet inte behöver vara något speciellt då enda uppgiften är att rippa skivor och skicka vidare till DAC'n. Då finns flera sådana datorer för under 5000kr.

Vad tror ni? Vad skulle det vara för serie software som hade kunnat sköta detta? Finns något som 'kan-allt'? Ska kanske tillägga att jag har 800GB musik på en hårddisk blandat FLAC och Apple Lossless, kan jag spela båda dessa om via en sådan maskin?

Antar att ni läser mellan raderna att jag har inte en susning egentligen...:) så jag är tacksam för lite tips! Målet är 1 låda med 'modern' setup och landa totalt på 5-7 tusen!

Tack!






Artphotography

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/18 :  17:21:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Välkommen tillbaka till ett bra återfall. Tyvärr kan jag inte rekommendera något digitalt då jag föredrar analog återgivning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/10/18 :  18:11:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Linn Sneaky DS(M)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/18 :  18:43:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tankenöt: Devialet + iMac

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/18 :  18:53:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Dator, helst inte Mac, med jriver är allt du behöver. Styrs enkelt med tablet eller mobil.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2014/10/18 :  19:53:35  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Låter som du skall kika på något htpc liknande.
tänkte först föreslå en Raspberry Pi med xbmc, men rippingen faller bort där.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2014/10/18 :  20:30:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för tips!

CH: Jriver låter intressant! Fungerar det på en sådan tablet/dator hybrid? Och kan man spara/spela upp alla filerna på en extern USB hårddisk, även de stora med 2 eller 3 TB?


Artphotography
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/19 :  16:56:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
CH: Jriver låter intressant! Fungerar det på en sådan tablet/dator hybrid? Och kan man spara/spela upp alla filerna på en extern USB hårddisk, även de stora med 2 eller 3 TB?



Jag är inte riktigt med på hur du tänker vad gäller de kraftfullare tablet/laptop-hybriderna, de har helt klart sitt användningsområde, men i ditt fall hade jag byggt en dedikerad musikserver och sedan använt en enkel tablet, android eller ipad, som styr jriver på musikdatorn. En dyr hybrid känns lite onödig, lägg pengarna på servern istället.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/10/19 :  18:14:29  Show Profile Send atle a Private Message
Jag instämmer med "CH" här ovan. En musikserver som styrs med hjälp av en surfplatta är nog ett bättre alternativ än en hybriddator.

Jag har en hybrid med pekskärm och Windows 8.1. Det går att fälla ihop den på ett sätt som gör det möjligt att ha den stående på t.ex. men mediabänk med bara skärmen synlig utåt, men den har också en fläkt som går igång lite då och då och den låter som en symaskin. Det här är inget som jag använder för att spela musik. För musik använder jag en fläktlös dator och en iPad för att styra datorn. Musikfilerna lagrar jag på en NAS.

För att spela musik kanske en sådan här kan passa (jag tror inte att den funkar för film än så länge)
http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=89084.0

Edit: Såg nu att du också vill kunna rippa cd-skivor med den och då behövs något annat än den jag länkade till här ovan. Själv sköter jag allt rippande på en "kontorsdator" som jag har i ett annat rum.

Edited by - atle on 2014/10/19 18:18:51
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/10/19 :  19:04:38  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Jag køpte en sån hær: https://www.komplett.se/intel-nuc-d54250wyk/798007

La in det godiset jag ville ha i den och prøvade att øverspeca så mycket som møjligt

Tanken ær att styra den med en padda på sikt - det finns någon bra app før det

Ær ingen højdare på datorer men ær verkligen toknøjd med den hær lilla

Rippa plattor kan gøras med extern læsare

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2014/10/20 :  08:43:07  Show Profile Send Orpheus a Private Message
CH..varför inte Mac??

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/20 :  20:22:02  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
CH..varför inte Mac??



Inte för att kasta skit på Apple, men jag tycker inte om låsta system. Vill kunna plocka o bygga ihop en pc av just de komponenter jag vill använda och som jag vet fungerar bra.

Med detta inte sagt att pc/windows-plattformen är perfekt..tyvärr inte..

(detta skrivet på en...ipad..)
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2014/10/22 :  10:08:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag tänkte på hybriden för att jag antar att jag måste köpa extern skärm och tangentbord till en server. Dessutom måste jag köpa en iPad...

Det jag är lite orolig för är om jag kan ha all musik sparad på en extern usb 3.0 hårddisk. På min macbook t ex kan jag inte spela upp en musikfil i iTunes från en extern hårddisk utan att iTunes först kopierar in den på macbookens egna hårddisk!

Artphotography
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/10/22 :  10:40:13  Show Profile Send atle a Private Message
iTunes och Windows Media player är lite speciella. Det går visserligen att konfigurera dom så att det fungarar någorlunda att ha musik lagrad på annat ställe än den dator som programmet är installerat på, men det blir ganska krångligt.
Med tex. JRiver kan spela upp musik som ligger lagrad i princip var som helst, NAS, USB-disk, annan dator etc. Det fungera också att spela uppp musik som är lagrad på flera olika ställen.

Om du bestämmer dej för en hybriddator så tänk på att i vissa modeller kan fläkten låta ganska mycket.

Edited by - atle on 2014/10/22 10:41:05
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/22 :  16:32:39  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det är jätteenkelt att säga åt iTunes att låta dina filer ligga där dom ligger.
1. Starta iTunes
2. Klicka på iTunes, sedan inställningar.
3. Klicka på avancerat
4. Bocka ur valet "kopiera filer till.... "
5. Klocka på OK

Nu är det bara att dra över filerna till iTunes från valfria diskar/minnen.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/22 :  16:57:18  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Jag tänkte på hybriden för att jag antar att jag måste köpa extern skärm och tangentbord till en server. Dessutom måste jag köpa en iPad...


Skärm o tgb är inget måste, men rekommenderas. Det går att köra ngn variant av Remote Desktop, jag gillar Splashtop.
Ipad heller inget måste, även om bästa tablet-appen för tillfället bara finns till Ipad. Men det går fint med en billig Android-platta eller mobil också.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/10/22 :  18:08:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dan, kör inte Micke med Maclösning - en sån där där allt ät inbyggt i skärmen?
Sen har du även Intels Nuc som finns i en uppsjö av olika modeller dock har dom inte cd/dvd
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454526#rparams=ss=intel%20nuc

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/22 :  21:03:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Precis som Johan4130 säger, det är absolut inget problem, bara bocka ur "Kopiera mina filer..."
Den är för övrigt bara standard ibockad på Mac har jag för mig.
Jag har kört Mac som musikdator i ca 3 år(?) och PC lite tidigare ändå, sedan typ 1997 :)
Jag har hittills aldrig lagrat musiken på samma maskin som den spelas ifrån, dvs hela tiden från server eller sedan några år tillbaka på en QNAP NAS. Numera har jag bara maskiner som stödjer uppspelning av AIFF-filer, vilket gör att jag bara behöver upprätthålla ETT aktuellt bibliotek med musik.
Vilket betyder att min Sonos, MacMini, iMac, WinServer 2008R2/JRiver UPnP och vid enstaka tillfällen Win7/JRiver/AsusEssence STX alla nyttjar samma bibliotek. Just ja, biblioteket tillgängliggörs av själva QNAP'en mha en UPnP server också till Pioneer N-50 för omedelbar tillgång.

Så min rekommendation är beggad MacMini med SSD disk i, en nätverksdisk eller USB disk ansluten till denna. Fjärrstyr med iPad (AppleRemote) Du landar komfortabelt inom budget och får en duktigt lättskött lösning!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/10/23 :  22:52:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Man borde ju även kunna styra paketet med en iPhone om man nu redan skulle ha en, i stället för att köpa en padda menar jag?

J. Ullberg
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2014/10/24 :  19:20:21  Show Profile Send plind a Private Message
Kan rekommendera en AVA-Media Zara mediaspelare.
http://www.ava-media.com/zara.html
Den rippar dina skivor och lagrar dem internt på antingen 2x1 TB hårddisk eller 2x2 TB. Har även inbyggd DAC och fungerar som standalone men jag kör digital koax ut till min bättre AMR-dac.
Styr allt antingen från min Laptop eller från Ipad.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/25 :  17:27:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Buggson har helt rätt, jag menade att iTunes kan styras mha Apple Remote på iPod Touch, iPhone och iPad. Det finns säkert ngn variant för Android om man är lagd åt det hållet också!

Och om man vill, BitPerfect för ett par tjugor om man vill få snäppet bättre ljud ut, eller Amarra för ett par tusenlappar, om man vill ha ännu större möjligheter och , i min mening, ett ännu bättre ljudligt resultat.
(Amarra finns med inbyggd Dirac Live om man tycker om sådant också.)

VH Micke

PS
Den som Plind rekommenderar klämde jag lite på hos Hifi Experience i Uppsala och den gav ett väldigt positivt intryck. (Hörde aldrig vad den kunde dock)



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/04 :  13:06:08  Show Profile Send atle a Private Message
Vist går det att importera musikfiler i iTunes från annan sökväg än den sökväg som är default, men jag har inte hittat något sätt att få till så att iTunes bevakar mapparna och importerar nya filer och förändringar i katalogstruktur med automatik. I mitt tycke gör det att det blir krångligt om man ofta köper nya skivor som man vill importera. Kanske fungerar bra om man har ett lite mindre musikbibliotek men jag tror inte att iTunes passar om man har ett stort musikbibliotek. Burmäster ovan har ett musikbibliotek på 800GB och det betraktar jag som stort

För ett så pass stort musikbibliotek tror jag JRiver passar bäst. JRiver med JRemote är blixtrande snabb vid sökningar och filtreringar. I JRiver kan man dela upp musikbiblioteket på flera bibliotek. Jag har själv delat upp filerna i två bibliotek. Ett med dom album som jag egentligen aldrig spelar längre men ändå vill ha kvar och ett bibliotek med dom övriga albumen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000