HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bashjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R.Lang.
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/10 :  19:27:06  Show Profile Send R.Lang. a Private Message  Reply
Hej.
Jag har tänkt bygga en baslåda av h-frame typ och beställde ett eminence alpha 15 a. Trodde jag. Det blev ett delta 15 lfa istället.
Jag funderar över om det går att få till någon vettig och relativt liten öppen baslåda med detta element eller är qts för lågt.
Jag har bara följt ritning innan och är förutom det praktiska en total nybörjare.
Tacksam för all hjälp jag kan få

/ Robert

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/10 :  19:52:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det elementet skall fungera bra i en öppen baffel i valfritt utförande.

Bara att köra. Kommer troligtvis låta betydligt bättre än Alpha 15. Du kan lägga till ett litet seriemotstånt på nån ohm eller tre, om du vill ha mer bas från ett högre Qts.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/10 :  20:01:59  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
litet seriemotstånt på nån ohm eller tre

Vilken effekttålighet behöver ett sådant motstånd ha?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/10 :  20:09:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
1.0 ohm - 9 watt. Seriekoppla flera 1.0 ohm 9 watt för fler ohm och flera watt. (hemmamiljö och rimliga ljudtryck)
Skall du använda basen i en hemmabio med kontinueliga höga ljudtryck så rekomenderar jag 4 st 1.0 ohm serie-parallel för att få 36 watt 1.0 ohm.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/10 :  20:24:34  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Seriekoppla flera 1.0 ohm 9 watt för fler ohm och flera watt.

Då skulle man väl kunna använda lågohmiga delen på en L-pad?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

R.Lang.
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/10 :  21:01:56  Show Profile Send R.Lang. a Private Message  Reply
Vilken trevlig överraskning!
Jag förstår inte det där med mer bas vid högre qts. Vad innebär det? (tänk: jag är tre år).
Jag har ett Quad 99 Slutsteg som samlar damm. Kan och bör man använda detta för att driva basen med och i framtiden förmodligen en till om allt blir som önskat.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/10 :  21:13:14  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om du inte tänkt eldar på för mycket i midbasområdet så når du Xmax under 40Hz på under 5W.
Sen sticker det iväg om du ska nå Xmax vid högre frekvenser.
Men om du EQar för jämn tonkurva är det Xmax som sätter stopp.

Känner du att du vill ha mer bas går den att trycka in i 300L T-TQWT för OK output ner till 25Hz. (kanske inte optimalt men det går)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

R.Lang.
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/11 :  09:48:41  Show Profile Send R.Lang. a Private Message  Reply
Tack för alla svar.
Om jag ska köra den med quadsteget via en pre-out ska man då införskaffa sig en mini-dsp för att få till det bra då? Jag har förstått att det är en genväg, eller går det att få till med ett vanligt försteg?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/11 :  12:19:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du behöver egentligen bara ett filter av något slag. DPS är mest om du skall korrigera fas och ha mer komplexa EQ-filter.
Ett aktivt filter, ställbart mellan 50 - 150 Hz. Gärna 24dB/oktav.
Go to Top of Page

R.Lang.
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/11 :  18:00:43  Show Profile Send R.Lang. a Private Message  Reply
Skulle ett sådant här funka:Behringer CX2310 SuperX Pro?
Slipper jag även då motstånden eller är det något helt annat? P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000