HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funkar JBL 2227 i ett tappat horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/28 :  21:59:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ja, gör den de?

Den ska fungera både till film och musik så min tanke var att
ta Martinsson#180;s ypperliga Tham15 men att förlänga den vid det gröna strecket.



Vid en förlängning på 20 cm (på djupet alltså) så ökar hornlängden
med 80 cm vilket ger följande kurvor. Jag ökar bredden 20% för att få
hänget i kurvan, vikningen rätar ut den.



Med lite kräm på:



Blir jag besviken när jag inte får full output till 20Hz?

Kommer även att ha 2227 i midbashorn.
Xmax på 5mm begränsar ju lite men det når den först vid 120-125dB + roomgain....

De tappade kan även hörnplaceras.


Drömmer om bra ljud...

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/09/28 :  22:16:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
för att få
hänget i kurvan

Eftersträvar du hänget?
Blir det inte lite 2 tonsbas då?
Undrar en novis..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/28 :  22:34:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vikningen gör att den försvinner i verkligheten så därför är
det inte dumt med en hängmatta på ca 3dB.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/28 :  23:32:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har hört att 2227 är känsliga för sneda belastningar. Obekräftade uppgifter. Konen är så styv att snedbelastningen transporteras ned till talspolen. Elementen måste sitta symmetriskt i en sluten eller basreflexlåda. Jag har svårt att tänka mig att det blir symmetrisk belastning av konen i ett TH.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/29 :  02:32:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant! Någon annan som vet mer?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/09/29 :  07:23:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
THAM-15 original har en låg kompression och en "proven track record" av att inte knäcka element, trots att många verkar tro att frånvaron av distortion gör att man kan pressa in 1500 watt timme efter timme i ett 700 watt element (talspolen luktar bränt). Jag tror att 2227 i THAM-15 original fungerar perfekt, men jag tvivlar på värdet av att stämma av den djupare, då ljudkvalite sjunker och belastningen på konen ökar påtagligt.

Johannes
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/29 :  13:15:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Borde ju postat datablad på 2227 också så klart.
https://www.jblpro.com/pages/pub/components/2227.pdf

Johannes: tack för svar, får jag fråga vad du grundar ditt svar på?
Har du exempel på en högtalare med rätt egenskaper?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/09/29 :  16:43:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Har du exempel på en högtalare med rätt egenskaper?


B&C 18NW100 är ett bättre element om man skall stämma av så djupt. Gärna två till varje kanal. När man pressar ut djupbas ur ett litet element så måste elementet göra stora rörelser, vilket leder till mer distortion, och mer modulation av högre frekvenser.

För en djupare avstämning än original THAM-15 skulle jag rekommendera större konyta, lägre Fs och robustare upphängningar, vilket B&C 18NW100 har i överflöd.

2227 är excellenta bas/midbas element för hornladdningar mm, men de har för hög Fs (40 Hz) och lite för svag kon+upphängning (99 gram rörlig massa) för de kraftiga trycken som bildas i ett djupare avstämt TH. Jmf med tex B&C 15TBX100 som har en Fs på 35 och ett Mms på 163 gram.

Såklart det går att använda 2227 på det sättet i hemmamiljö, men jag är rädd att det kommer låta lite trist och slätt, utan den där gudsförgätna slagkraften och spelglädjen som THAM-15 är kapabel till.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/29 :  21:11:12  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
sladdbarn, var har du fått tag på 2227?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/09/29 :  21:45:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
för de kraftiga trycken som bildas i ett djupare avstämt TH


Blir det högre tryck vid samma xmax vid 35hz än vid 50hz ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/09/30 :  12:39:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
sladdbarn, var har du fått tag på 2227?


Blocket.

Circlo: jo 4 st 18-tummare hade säkert kunnat riva huset men det låter lite overkill, blir dyrt och stort dessutom.

Vad sägs om B&C 15PS100?
http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/15-0/15ps100
Verkar prisvärd för 1800:- på thomann.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/09/30 :  14:10:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
B&C 15PS100 ser ut att vara ett mer kompetent bas-element, men jag tror inte det är någonstans i närheten av samma upplösning som 2227.
Både kon och upphängningar ser ut att vara kraftigare än 2227, och en större slaglängd skadar ju aldrig när det gäller djupbas.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/09/30 :  17:13:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Circlo: jo 4 st 18-tummare hade säkert kunnat riva huset


Jag skriver inte om 18tummare för max spl, då en ensam 2227 troligtvis kan spela nog högt i en vanlig bostad. Det handlar bara om att öka SD för att minska konrörelse och få en bättre koppling till luften i rummet med lägre strålingsvinkel mm.
Att återge 25 Hz med pondus och taktil korrekthet kräver stooor strålande yta för att minska reflektioner i rummet. Man vill inte ha 80 - 95 % reflektioner och endast 20 - 5 % direktstrålning, för allt man hör blir då ett odistinkt muller, ett komplex av reflexioner som smetar ut signalen i tid och skapar kraftiga efterklanger (jämfört med tex fullstora horn eller stoora dipoler).

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/10/01 :  08:38:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag förstår hur du tänker även om jag tror att du överdriver
viktigheten med konrörelser och konyta, de har säkert de egenskaper
som du beskriver men det kanske inte är så avgörande som du låter
göra gällande i din text (jag kanske har fel vem vet?).

Har iofs några JBL 2240 men det blir för stort tycker jag, dessa
ständiga i-landsproblem..

Det kanske får bli en TH med 2227 fast lite högre avstämd, vi får se.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/10/01 :  09:35:29  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
MLTL ger väl djupare bas? Finns det kanske andra nackdelar med det kontra THAM? Kanske inte är lämpat för 2227.

/Hornnewbie


en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/10/01 :  12:48:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det är ett alternativ, lätt att simma, lätt att bygga, det är bara
det att tappade horn ska låta så oförskämt bra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/01 :  16:25:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Sladdbarn, hur stort får det vara? Jag gillar TH lika mycket som Johannes gillar BR. Allt bakladdat är djävulens påfund :-) .

Mitt frontladdade "horn", http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87988&whichpage=3, är fortfarande det bästa jag hört men lite stort kanske. Det går att skala i sidled med ett mindre element, och öppningen går att flytta till sidan.



Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/10/02 :  07:53:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Din konstruktion är genialisk, gillar den!
Hur stor är lådan?

Ser dock inte så bra ut när jag lägger 2227 i den...




Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/02 :  09:45:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Blir det högre tryck vid samma xmax vid 35hz än vid 50hz


Om 35 Hz är i ett djupare avstämt horn - så ja, generellt så ökar trycket påtagligt med en djupare frekvens vid en given effekt.

Hornresp verkar inte längre vilja visa denna data, men vi diskuterade detta på HF för några år sedan i div trådar.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/02 :  19:08:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Din konstruktion är genialisk, gillar den!

Tack!
quote:
Hur stor är lådan?

Oj, typ 50 bred, 120 hög, 90 djup. Ur minnet.

quote:
Ser dock inte så bra ut när jag lägger 2227 i den...

Nä den är gjord för 2226, å såna har du ju :-).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/02 :  19:30:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
ta Martinsson#180;s ypperliga Tham15 men att förlänga den vid det gröna strecket.

Du kan kanske få lite tankar från den här tråden.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85422&whichpage=9

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/02 :  20:38:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är fina hornelement. Jag kör mina (tills jag får frontladdat) i ett par dass (inte mina):



Dom ska inte ha TH!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/11/04 :  12:04:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har en annan fundering angående tappade horn...

Har läst att flerveckade låter bättre än enkelveckade, varför?
(om någon inte håller med, så skriv de!)

Har 2 teorier:

a. vecken dödar oönskade frekvenser för att vid vecken så blir
hornutvidgningen ojämn. (arean är mycket större vid vecket).

b. flera olika längder mellan veckningarna minskar oönskade frekvenser
(låga frekvenser bryr sig inte så mycket om detaljer)

(c. en kombination möjligtvis)

Vet inte om ni hänger med på mitt svammel men jag funderar på bygga enkelvikt
med mina 2240 och funderar på om jag på något sätt kan dra nytta av de flerviktas
goda egenskaper.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/11/05 :  00:37:06  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Varför envisas med TH? TH är kvantitet, frontladdat är kvalitet.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/05 :  09:14:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Varför envisas med TH? TH är kvantitet, frontladdat är kvalitet








Theoden(Sladdbarn): Why should I welcome you, Circlomanen with your Tapped Horn?

Wormtongue(More10): A just question, my liege. Late is the hour in which this conjurer chooses to appear. "Lathspell" I name it. Ill news is an ill guest.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/11/05 :  10:47:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Varför envisas med TH? TH är kvantitet, frontladdat är kvalitet.


TH är både frontladdat och bakladdat, alltså dubbelt så bra :) kvantitet är kvalitet i sig självt :)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000