HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Långsamhetens lov...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/11/11 :  19:55:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
För några år sedan började jag planera ett bygge av en vinyltvättmaskin och anskaffade t o m komponenter. Sedan kom livet i vägen, som det ibland plägar göra. Nu har jag så smått börjat peta lite. En sak som störde mig med såväl köpemaskiner som diy-dito var principen att lägga den rentvättade sidan mot tallriken där den lortiga nyss hade legat. Jag köpte en Beogram 1203 för en hundring från Österrike för tallrikens skull.

De där piggarna är ju snabbt avtorkade.
En KNF-pump (sådan som Loricraft använder, men storleken större) inhandlades på Tyska Bukten. Munstycken till tennsugar fanns på närmare håll. Tråden använder jag till mitt flugbindande. Ja...sen vart det inte mera.

Nu har jag plockat fram spelaren och börjat obducera den. Det var attan så mycket mekanik av lättviktskaraktär som fanns inuti den där. Jag tog bort en hel del som jag inte behöver. Jag började med att demontera motorn för att den satt i vägen. Den var upphängd i tre dragfjädrar som utgjorde en del av vibrationsdämpningen. Drivningen sker sedan via ett mellanhjul och en rund rem(resten av vibrationsdämpningen). När jag hade plockat bort vad som överflödigt var, återmonterade jag motorn och startade maskineriet. Det var förbluffande hur tyst och jämnt den går. Jag bromsade tallriken med handen för att testa motorstyrkan och den verkar vara tillräcklig. Tonarmen känns användbar men jag har inte tänkt klart där ännu. Jag har ju inte haft så mycket tid på mig.
Det här - hämtat härifrån http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=843.45 - ser ju händigt ut.

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/24 :  14:44:36  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Över jul och nyår är jag ledig och hade tänkt peta lite försiktigt på det här projektet. Tyvärr blev min gamla hund sjuk och trots behandling blev vi tvungna att avliva henne i fredags. Som om inte det räckte visade det sig att nästa hund blivit smittad och kräver ständig passning och täta utryckningar. Det blir dock några minuter över här och där så igår plockade jag fram pinalerna och fortsatte peta lite.

Jag vill ju ha drivning på armen så att den glider fram så där stiligt och suger upp lortvattnet från skivytan. Till den änden köpte jag, till det facila priset av 25:-, en ELMA synkronmotor med växel och pulsgivare, avsedd att användas för att styra ett central-ur. Mycket gedigen pjäs med stabil fästanordning och 4mm axel som gör 1 varv/min.
För att testa vad det innebar i praktiken ämnade jag koppla drivaxeln direkt till det mässingsrör som tonarmen är fäst vid. Jag ville använda magnetkoppling så som Loricraft gör för att det verkar både praktiskt och snitsigt. Komponenter för att kunna göra detta hade jag inte, bortsett från magneter inköpta hos Clasisjön. Eftersom jag inte visste hur starka de behövde vara köpte jag två storlekar för att testa; 0,8kg och 10kg.

Så igår riggade jag upp skivspelartopp-plattan (med hjälp av fyra plaströr som ben) för att krypa under så som Roy och Roger gjorde i Macken. Mässingröret var 5,1mm invändigt och motoraxeln 4mm. Å så skulle magneterna sitta emellan. Jag brukar hävda att man aldrig ska kasta något som inte luktar illa för ibland tar det bara trettio år innan man behöver just en sådan manick man har sparat. Tyvärr flyttade vi för några år sedan och mängder av bra-att-ha-grejer gick till återvinningen (Vilka fynd folk gjorde!). Det straffade sig nu, för jag letade igenom vad jag har kvar både en och flera gånger utan framgång. Principen var inte "hur sätter man ihop det här på bästa sätt?", för det var redan kört, utan "hur kan jag kombinera vad jag har för att få ihop skiten?". När jag kände att jag var på väg att nå någonstans fick jag ofta rycka ut med vovven och glömde då bort vad jag hade tänkt. Eller så hittade jag någon bra-att-ha-grej till någon annan fas i projektet och började tänka på fel saker.

Nåväl, till sist kunde jag med hjälp av borrning, sågning, snabblim och krympslang få ihop en testrigg. Provkörningen visade två saker. Magneterna skall ha en hållkraft av åtminstone 10 kg (vet inte hur mycket friktion det blir av sugeffekten mot skivan) och 1 varv per minut är alldeles för snabbt. För några år sedan slaktade jag en liten Sony cdp. Inälvorna sparade jag och kunde nu välja ut två drev för nästa fas. Efter mycket pill och många utryckningar kunde jag göra nästa test.

Det blev bra. Nu har jag ett upplägg jag tror på. Idag är vilodag. Jag är helt utmattad. Hunden mår inte heller bättre. Det verkar vara dags att störta ut nu.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/12/24 :  19:31:04  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Tråkigt med vovvarna. Det ska bli intressant att se den färdiga produkten :)

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000