HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur ska man tänka om högpassfilter till TPAM10HTL?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/12/23 :  10:07:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har konstaterat att mina Beyma 10g40 bottnar vid låga frekvenser i ovanstående konstruktion.

I dagsläget delar jag lågpassfiltret aktivt.
Min förhoppning var att jag enkelt skulle kunna peta dit några komponenter över terminalerna för att lösa problemet.

Konstruktionen är specad för att gå ner till 26 Hz, bör man lägga brytfrekvensen precis där, eller bör man lägga den något under?

vilken branthet, 48db/oktav?


Tankar eller förslag?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/12/23 :  10:20:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Passivt över högtalarterminalerna har du ingen chans att göra något vettigt HP filter vid 26 Hz. Det är väldigt svårt att göra det vid 100 Hz!

Aktivt är lösningen...kanske kan du göra en passiv variant på lågnivån, men jag avråder från det.

Sen är väl jul-alternativet att bygga nått större än THAM10? Julklapp?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/12/23 :  11:28:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nja... jag har ju precis avvecklat mina kubikmeters stora BiB högtalare och ersatt med TPAM10HTL... jag får inte plats med något större i vårat nya boende :(

Jag har tidigare kört MiniDSP för delningen, där har man ju möjligheten att ställa högpassfilter.

Dock så gillar jag inte MiniDSP:ns låga utnivå.
Därför ligger nu den på hyllan.
Men kanske måste jag bita i det sura och försöka lösa nivån på något vis.
..

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/12/23 :  12:58:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Mm...krävs kanske några nya tankar utanför det vanliga? Stepup trafo? Bara för att slänga ur mig något lite annorlunda.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2014/12/23 :  13:26:26  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Harrison fmod kanske kan funka?

Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/12/23 :  14:07:02  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
24dB bör räcka gott.

Vad har du för gain på steg?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/12/23 :  16:31:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Steget som jag upplever problem med är ju mitt "F5" steg som har ca 20 db gain.

jag fick uträknat i min bildreportage tråd att det behövs ca 3.5V för att driva F5 steget fullt ut, MiniDSP ger bara ut 0,9V. .. :(


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/12/23 :  16:33:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Steppuptrafo låter ju lite roligt... Var får man tag på en lämplig sådan?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/12/23 :  18:18:14  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
10W räcker väl =)

Vilken version av MiniDSP? Vissa hade jumper för 2V om jag minns rätt.

Man kan ta 2 st vanliga linjetrafo, paralellkoppla prim och seriekoppla sec för att dubbla signalen till exempel. (om man har liggande)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/12/23 :  20:07:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nja...10 W är inte tillräckligt i mitt system... :)
Kör jag däremot med det filtret jag har nu så får jag ut alla 25W och det räcker faktiskt! :)

Hmm... linjetrafo. .. undrar om jag inte har några såna...
Om man skulle linda egna stepupptrafos, hur skulle dessa då utformas?

Hmm... Detta skulle ju kunna bli ett litet projekt....

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/12/23 :  23:41:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Efter en snabb överläggning med min far så har jag beställt lindning av två st transformatorer med förhållande 1:4 av honom.

Nu hade han inga små kärnor hemma så jag får beställa ett par.

Ska bli intressant att se resultat :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000