HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byta tonarmskablage - vilken pärs!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/12 :  15:30:57  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Det glappande kablaget på min Pro-ject perspex höll på driva mig till vansinne. Lödde om anslutningar hade mig, men ändå började det brumma eller vänsterkanalen försvann när det var som minst olägligt (byta sida vid en trevlig lyssningssession).
avbrott någonstans!
50 cm 0,2 mm virad emaljerad kabel från Svalander plus anslutningar inhandlades och det var bara att sätta i gång.
Det blev lite piller för en skumögd farbror som mig, att löda och trixa med dessa löjligt tunna kablar :-). Men det gick väl än, värre var att jag råkade dra ur de gamla kablarna utan få med mig de nya Lite slappt hade jag bara tejpat i hop dem och tejpbiten blev kvar i 9CC armen!!!
Det slutade med att jag fick demontera armen totalt... och med en tunn rostfri tråd som "rensband" fick jag bort tejp och den nya kabel på plats. Återmontage samt justeringar av lager och annat.
Men nu så! Tillbaka till grammofonhimmelen och det är stabilare än någonsin!
3 timmars koncentrerat och svettigt arbete fick sin belöning!
Samt att jag verkligen vet hur 9CC armen är uppbyggd

Jag hann inte fundera på några andra allternativ än denna standardkabel. Är ingen kabelfantast men silver hade ju varit lyxigt om inte annat.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/12 :  17:33:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja men nu kan du ju det hela.... kanske inte gör det lika krångligt nästa gång så nu kan du ju göra om det med annat kablage när andan faller på.
Kul iaf
Spela på nu!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/12 :  21:54:25  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu har jag spelat på, och det har aldrig låtit bättre :-D
Hårt arbete gör belöningen större.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/13 :  07:00:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tog inga bildbevis?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/11/13 :  16:58:12  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Ska också byta tonarmskabel då kattungen tyckte att det var en kul grej att bita i.
Beställde precis Svalander kabeln.Bävar iite inför jobbet
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/13 :  19:47:34  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Mitt tips är att inte slarva med att se till att den nya kabel sitter bra ihop med den gamla när när den skall dras genom tonarmen :-)
Bra belysning och lödkolv med rätt (låg) effekt,
Sen så!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2014/11/20 :  12:25:57  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Använd inte för svag lödkolv bara. Då måste du värma längre tid och värmen sprider sig för långt. Ett snabbt jobb med hög värme är bättre men det kräver sin man :-)

/ B
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/20 :  12:51:08  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Helt rätt Bill50x. Jag råkar bara ha lödpennor hemma, och fick det bli den med lämplig icke för klumpig spets. Med en lödstation är det en annan femma.
Skall ta mig kragen och skaffa en dylik och slänga allt gammalt junk som man envisas med att använda.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2014/12/15 :  21:01:46  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Har också bytt tonarmskabel på min pro-ject 9c heter tonarmen. Men jag använde fiskelina (spunnen) skitstark och eltejp. Det gick väldigt bra att dra ur den gamla, och sen dra in den nya som jag tejpat fast i linan. MVH. knallis

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/12/15 :  22:46:40  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Med en lödstation är det en annan femma.

Får väl tipsa här också:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-488-67&toc=19658

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000