HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätlist/Strömfördelare,Nätfilter Vad sägs ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/11/17 :  21:52:44  Show Profile Send FBK a Private Message
När jag bytte ifrån vanliga högtalare till aktiva högtalare här hemma så återkom ett litet problem som på något sätt ska åtgärdas förr eller senare och det är ett susande ljud eller brus kanske, man hör det tydligt när man lyssnar intill högtalarna så störande är det inte direkt men störande i hjärnan att det finns.
Och eftersom det kommer bli mycket olika sorters sladdar här hemma då anläggningen kommer vara en mindre hembio så kommer tanken upp på Nätlist/Strömfördelare,Nätfilter. Kollade snabbt på nätet, inte mycket skrivet om detta utan hittade den här gamla tråden.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=60777&whichpage=1
Men vilka är erfarenheterna numera ? Det har ju kommit en del nya produkter ifrån fler tillverkare och man undrar över vilka produkter som är bra och mindre bra, tänker då på att det förr fanns åsikter om att filter i nätlister kunde begränsa dynamiken.
Här finns det en hel del i olika prisklasser.http://www.hifi-punkten.se/produkter.asp?Kategori_Level1=N%E4tfiltrering
Och även Monster Cable har en del olika. http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=228&c=1291
http://www.hifi-punkten.se/produkter.asp?Kategori_Level1=N%E4tfiltrering

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/11/17 :  23:31:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag undrar jag om en nätfiltrering hjälper.
Har du bra skärm på signal samt nätkablar först och främst?
Matar du högtalarna via rca eller xlr?

En första sak man bör se till är att inte ha ett "ormbo", se till att hålla allt så separerat det går.

Är det vanligt tomgångsbrus är det bara att gilla läget, det finns alltid små läckage i signalvägarna, har du provat vad som händer med försteget avstängt?


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/11/18 00:38:33
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/11/18 :  08:57:50  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag satte mina monitorer på +4dB, vid -10dB hördes ett ytterst svagt brus.


Appropå nätlisten. Jag har denna variant från Clas.
http://m.clasohlson.com/se/Grenuttag-Brennenstuhl/36-1923

Edited by - Passerati on 2014/11/18 09:08:12
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/11/18 :  15:53:52  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Ett störningsfilter i kraftmatningen (exvis i en "nätlist") ska inte påverka systemets dynamik vad gäller audiosignalen, då är det nåt fel nånstans. Att sätta filter mellan olika apparater, särskilt med avseende på sådana som har switchande nätaggregat är en bra idé på alla sätt och jag kan inte komma på något arguent emot. Det sprids mycket signalmässigt skräp från switchande nätaggergat och det är bara bra om det filteras bort; helst så nära störningskällan som möjligt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/11/18 :  16:47:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Med aktiva system så blir det många förstärknings/filter-steg i signalvägen så bruset behöver inte nödvändigtvis komma från nätet. Det kan vara brus från något av förstärkar/filter-stegen som förstärks och blir en signal. Hur kommer det sig att du tror att det är nät-relaterat?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/11/18 :  18:18:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja alltså en felsökning måste ju göras först och främst innan man börjar prata typ av åtgärd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/11/18 :  22:25:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag undrar jag om en nätfiltrering hjälper.
Har du bra skärm på signal samt nätkablar först och främst?
Matar du högtalarna via rca eller xlr?

En första sak man bör se till är att inte ha ett "ormbo", se till att hålla allt så separerat det går.

Är det vanligt tomgångsbrus är det bara att gilla läget, det finns alltid små läckage i signalvägarna, har du provat vad som händer med försteget avstängt?

För att svara lite kort på dina samtliga frågor då sängen väntar.
Svaret är original nätkablar kablar som följer med vid köp. Har haft sådana en längre tid till allt i anläggningen utan störningsproblem.
Får tänka om där eller ? förslag på nätkablar som är har rejält skärmade ?

Sedan är det signalkablar som inte är sämsta sort dvs. gratiskablar,kopplade ifrån AV-receiverns till RCA-XLR Adapters av bättre sort ifrån Electrocompaniet. Skrot RCA-XLR Adapters som tex säljs på Hifikit, har jag bara dåliga erfarenheter av.

Ormbo kommer bli svårt att undvika när det blir 5.2 anläggning, mycket sladdar... så jag utgår ifrån dina tankar att bra skärm är ett måste i längden, viktigare än strömlist med filter?
Och en liten försök till felsökning ska jag göra i helgen.

Att jag började tänka på filter, kommer väl mest ifrån att alla som köpt har märkt skillnad till det bättre på flera områden när man läser intrycken på Prisjakt de senaste åren, så jag tänkte mest på att de kanske numera är riktigt bra även i de lägre prisklasserna. Tittar man på svindyra anläggningar på tex Euphonia Audioforum så verkar många ha satsat på det men då är det inte billigare nätlister/filter eller riggar och jag har inte läst några negativa kommentarer vad jag minns.

Ps. Trodde att det var fler här än det verkar som hade bättre nätlister/strömfördelare än vad som sälj på Ikea.
För egen del så har jag i flera år använt en Stömfördelare i form av Furutech e-TP60-E http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456705
Men det är allt för få uttag i den nu när den blir Hembio och någon nya sådan med fler uttag hoppar jag då de är riktigt dyra...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/11/18 :  22:53:37  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Jag köpte ett begagnat Monster Cable HTS 2600 härom veckan och har bara positivt att säga om det. Jag har hela min anläggning inkopplad vi de 10st uttagen som är indelade i tre sektioner, en för ljud, en för bild och en för förstärkare. Tidigare hade jag en vanlig nätlist med överspänningsskydd.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2014/11/18 :  23:22:48  Show Profile Send Jamo a Private Message
Vi hade tidigare problem med att det hördes ett svagt "fnissel" från högtalarna, oavsett inställning på volymkontrollen. Vi härledde det till att förstärkarens nättransformator inducerade en spänning i förstärkarens hölje, och denna spänning drev en ström genom signalkabelns skärm till CD-spelaren och via apparaternas skyddsjord tillbaka till förstärkaren, en s.k. jord-loop. Vi bröt upp jordloopen genom att köpa en isolationstransformator på Elfa och matade CD-spelaren via denna, det blev knäpptyst.

Det här är farligt, men man kan tillfälligt bryta upp en eventuell jord-loop genom att isolera skyddsjordskontakterna med eltejp, hålla händerna i fickorna och lyssna om sus och brus förändras.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/11/18 :  23:28:33  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hmm,
Jag har tva laptops med internet anslutning, tva subforstarkare med dsp, en jordglob:o) och en forstarkare med dsp+sex kanalers slutsteg pa samma gren uttag och har inga storningar med samsta tankbara kablar .
Jag tror att har du for hog signal till dina aktiva hogtalare#8230;.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/11/18 :  23:46:53  Show Profile Send Passerati a Private Message
Man kan mäta spänningen mellan skyddjord och chassie på t.ex. en cd-spelare med en voltmätare, och vända elkontakten/erna i eluttaget så man har/får så låg spänning som möjligt mellan chassie och skyddsjord.
Dra ur alla kontakter och mät en el ansluten apparat i taget. Den el anslutna apparaten kan t.o.m. vara avstängd vid voltmätningen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/11/24 :  20:14:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Gjorde en total felsökning när jag ändå höll på att testa några olika signalkablar (både XLR & RCA) och det är inget i anläggningen som skapar det där lilla susande ljudet utan det finns där när man enbart sätter på monitorerna. Men eftersom det är så svagt så stör det inte ifrån lyssningsplats alls, men jag kommer testa bättre skärmade nätkablar än originalkablarna förr eller senare (om jag känner mig själv) så får man se vad som händer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/11/24 :  21:12:39  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Men, vänta nu... "Aktiva högtalare", det måste ju vara högtalare med inbyggt slutsteg eller nåt? Att sådana brusar har nog en helt omystisk anledning, typ att förstärkaren brusar. Koppa bort allt från ingångarna och lyssna. Är bruset kvar så är det enheten i sig själv som låter. För dubbelkoll, koppla in enheten till vägguttag i nåt avlägset hörn. Bruset kvar = enheten själv brusar. Försvinner bruset där, så är elkraftmiljön i lyssningsrummet värd att se över. Ferritklumpar på nätsladdarna kan göra viss nytta.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/11/25 :  20:41:30  Show Profile Send Passerati a Private Message
De flesta monitorer jag lyssnat till brusar, tyvärr. Säkert inget större problem eftersom inte många andra reagerat på detta, och som jag skrev enl ovan att det räckt gott att justera nivån till +4dB även för mig för att ge en klart acceptabel nivå.

Vad som brusar, transformatorn i Yamaha iaf. Prova nivån om du kör med hel balanserat. Om det inte är balanserat så tappar man ca 6dB och får med brus på köpet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000