HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips Nätlister,Nätfilter,Grendosa med nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/09 :  23:18:21  Show Profile Send PeterE a Private Message
Har lite problem med störningar i elnätet så därför har jag tänkt att fixa problemet & få renare ljud.
Störningarna tror jag kommer från bottniabanan bygget som är i närheten av där jag bor.
Verkar vara så många olika märken & lösningar.

Grendosorna med nätfilter jag kikat på är Vallhalla & supra lorad kanske nån har tips på fler märken som kan vara bra inom samma prisklass?
Sen finns det även nåt som heter nätlister också som ser ut som en vanlig grendosa men vad skiljer egentligen nätlister från en grendosa med inbyggt nätfilter?

Går nog även att köpa ett separat nätfilter också men det verkar ju vara lite dyrare.
Oftast så brukar det vara samma elektronik i dom här grejerna & det
kanske bara är märket som skiljer.

Verkar ju vara en djungel det här med nätfilter & olika lösningar så jag behöver synpunkter.

Edited by - PeterE on 2007/05/09 23:30:04

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/10 :  10:15:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Supra LoRad är ett bra och rimligt alternativ. Det mesta annat är designat med högsta möjliga vinst och minsta möjliga kunskap och är mest till för att lura godtrogna människor på så mycket pengar som möjligt. I min mening.

Skillnaden mellan en vanlig nätlist och en med nätfilter är ju som du redan skriver att den ena har nätfilter. Det är ju inte mer konstigt än så.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/10 :  10:46:52  Show Profile Send Marc a Private Message
När jag frågade om nätlister för ett tag sen blev jag tipsad bl.a. om Audio Agile (finns hos Creative Audio) och ett märke som heter Bachmann. Har dock inte kommit till skott ännu och köpt någon så jag kan inte kommentera hur de funkar.

quote:
Supra LoRad är ett bra och rimligt alternativ. Det mesta annat är designat med högsta möjliga vinst och minsta möjliga kunskap och är mest till för att lura godtrogna människor på så mycket pengar som möjligt.
kul. jättekul.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/10 10:47:21
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/05/10 :  10:58:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Terminator T0,3 tycker jag funkar kanon till försteg och cd tex. Annars är Supras skärmade list en troligt och prisänligt alternativ. Har oxå sett att flera använder nämnda Agile.

/M
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/10 :  11:08:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag använder supras grendosa med åskskydd och nätfilter, jag anser mig inte höra stor skillnad vare sig den är ikopplad eller ej vilket jag tycker är bra. Jag vill att skyddet skall finnas där men ej påverka musiken på något sätt. Ej dynamikbegränsande.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/10 :  11:24:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
UrSv>Är det sant? Har du kommit på det själv eller? Varför just supra? Alla har rätt till sina åsikter, men att påstå att allt annat är crap för att lura folk är enl mig väl naivt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/10 :  11:37:30  Show Profile Send MartinN a Private Message
Min åsikt är att Supra gör nätlister (med litet filtrering)
som har något av den högsta byggkvaliteten till rimligt
pris. Jag tror inte på att nätströmmen påverkas nämnvärt
om den går genom mumbo-jumbo kopplingar som vissa andra
företag låter påskina att är vetenskapligt framtagna.
Min åsikt är att ett filter bör ha en spole lindad kring
en ferrit för att filtrera. Även en ferrit på kabeln
kan tänkas filtrera. En annan sak är att vissa är
'allergiska' mot ferriter för att de påstår sig höra
dynamikbegränsning med ferriter. Jag däremot hör en
mycket tydligare och renare musik.

Martin

Edited by - MartinN on 2007/05/10 11:38:38
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/10 :  11:42:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kör med supralisten, pga att den är gedigen och billig. Att det sedan sitter ferriter i den skiter jag för närvarande i, orkar inte bry mig.(dynamikbegränsning eller ej) Numera spelas nästan bara vinyl här så det finns betydligt viktigare saker att våndas över.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/10 :  13:21:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Adagio, i viss mån har jag kommit på det själv men det krävs ju inte direkt nån större genomtänkning eller teknisk kunskap att lätt inse att så är fallet. Att Jenving/Supra gör no-nonsenseprodukter i stor utsträckning torde väl ingen bestrida. Hoppas jag. Och om man inte inser att det är nåt lurt när en nätkabel kostar SEK 30k eller en nätlist mer än nån tusenlapp ja då kanske man inte lider av villfarelsen om att saker och ting skall vara rimliga och någorlunda renhåriga. Det är ju upp till var och en att bedömma vad man vill göra med sina pengar.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/10 :  13:57:15  Show Profile Send Peg a Private Message
Är det ingen som har provat Belkins PureAV prylar ?
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/10 :  14:16:26  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Och om man inte inser att det är nåt lurt när en nätkabel kostar SEK 30k eller en nätlist mer än nån tusenlapp ja då kanske man inte lider av villfarelsen om att saker och ting skall vara rimliga och någorlunda renhåriga.
Köper du all mat på Lidl, alla kläder på H&M och alla möbler på IKEA, eftersom det är lurendrejeri att lägga lite extra pengar vid delikatessdisken, köpa ett par jeans för 1000 kr eller en snygg, originell stol någon annanstans? Hua.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/10 :  15:25:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Självklart inte. Men vad har det med denna diskussion att göra och varför skulle det vara luredrejeri att köpa saker med lite högre kvalitet?

Menar du kanske att man skulle börja sälja finfin mjölk i specialbutik och ta SEK 5000 för en liter och att det skulle vara rimligt på samma sätt? Fri vilja har vi ju. Kablar för 30k+ har ju inget med dess kvalitet att göra, det borde väl ändå vara självklart eller?

Edited by - UrSv on 2007/05/10 15:27:47
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/10 :  16:04:06  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag vill ha ett bra filter ingen dynamikbegränsning för då fungerar det nog inte bra då jag spelar vinyl.
Terminator grendosorna med filter är jag inte så sugen på efterssom att det står att den inte klarar om jag kör slutsteg & förstärkare.

Är som tänkt att filtret jag vill ha ska minska både högt brus från fronthögtalarna & burret från baslådan.
Samt minska strömspikar.
Vissa gånger oavsett volymen på recivern så brukar det smälla till då jag slår på eller stänger av recivern.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/10 :  16:11:08  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Självklart inte. Men vad har det med denna diskussion att göra och varför skulle det vara luredrejeri att köpa saker med lite högre kvalitet?

Menar du kanske att man skulle börja sälja finfin mjölk i specialbutik och ta SEK 5000 för en liter och att det skulle vara rimligt på samma sätt? Fri vilja har vi ju. Kablar för 30k+ har ju inget med dess kvalitet att göra, det borde väl ändå vara självklart eller?
Du säger att ett viss pris på en kabel är för högt i förhållande till kvaliteten, att det helt enkelt MÅSTE vara det, att det är orimligt, eftersom det finns bra grejer som är mycket billigare.

Jag menar att det resonemanget inte håller. Allt som är dyrt behöver givetvis inte vara bra, men många av de bästa grejerna inom alla produktområden ÄR ganska mycket dyrare än de som är rätt så bra men inte topp.

Så, som svar på frågan "Kablar för 30k+ har ju inget med dess kvalitet att göra, det borde väl ändå vara självklart eller?" skulle jag säga: nej, det är inte alls självklart. Visst, högt pris betyder inte att det automatiskt är bra, men det utesluter det inte heller.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:02:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är ju ingen skillnad i kvalitet mellan beluga och kalles, nae faktiskt inte, båda är fantastiska produkter. Salt och fiskägg, men så olika och prismässigt otroligt olika, man skulle ju kunna hävda att det ena är lurendrejeri. Man lurar ingen att betala mer än vad denne person anser sig ha råd med, precis som med jeans, man kan få jeans som håller lika bra eller bättre för 150 spänn än ett par D&G 8-9000kr, lurendrejeri? Visst är supra humant prisatta liksom billigaste pressade skinkan, men om man vill ha pata negra då? Lurad?
Berlutis eller din sko 15.000 eller 900kr. Dressmans Batistini eller Brioni, 1000kr eller 50.000 kr för en kostym? Listan kan göras hur lång som helst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:52:59  Show Profile Send U1 a Private Message
OT: Adagio, måste bara inflika att du har bra smak, Brionis kostymer är vansinigt läckra. Men ang skorna så tycker jag nog bäst om Church.

PeterE: LC audio har ett nätfilter som nog är bra, kostar inte många hundralappar, pröva det och se om det hjälper.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/10 :  21:58:28  Show Profile Send Marc a Private Message
PeterE, en del av Audio Agiles nätlister har några uttag med filter för signalkällor t.ex. och några utan filter för t.ex. förstärkare. Är säker på att det finns fler som har lister med både filter och utan på samma.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:00:26  Show Profile Send PeterE a Private Message
tack jag ska kolla på det..
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:10:14  Show Profile Send PeterE a Private Message
Har inte hittat nåt ställe som säljer LC audio nätfilter.
mm Marc jag vill just ha för förstärkaren så att jag blir av med dessa strömspikar med mera.
Men jag vill inte heller att den ska begränsa apparaterna.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:34:36  Show Profile Send PeterE a Private Message
Vallhalla grendosan.
Specifikationer:

Grendosa med 5 kontakter
Kan använda jordade uttag (fungerar även utan jord)
Impedans vid 50 Hz: 0,001 ohm
Maximal energiförlust: 0,5 % vid maximal belastning (2300 watt)
Färg: Svart
Undrar vad det är man ska kika på så man vet om den sänker dynamiken eller ej.
2300watt är ju rätt mycket men frågan är i hur många volt & amp dom menar.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/11 :  08:59:28  Show Profile Send MartinN a Private Message
Antingen är man 'allergiker' till nätfilter, eller
så älskar man dem eller som tredje alternativ
hör man ingen skillnad.

Ett nätfilter (och ens personliga preferens och uppfattning)
kan endast bestämmas på ett sätt - nämligen låna (eller
köpa) och testa. Det senare alternativet blir klart dyrt
om man ångrar sig.

Martin
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:27:45  Show Profile Send Rob a Private Message
Terminatorn är en skiljetrafo och inget filter..

Pelle
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:32:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:
Har inte hittat nåt ställe som säljer LC audio nätfilter.


Det gör väl LC Audio själva?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:43:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Här är någon RÖD grunka (Netstøjsfilter) ifrån LC Audio http://www.lcaudio.dk/index.php?page=314 vad tror ni om denna?? Är dålig på Danska men vad jag förstog så ska man ha en sådan till hela anlägningen och sedan var det något om att den passade bättre till vissa förstärkare än andra eller något åt det hållet.. Någon som kanske kan översätta delen om olika förstärkares lämplighet med detta filter.?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/11 09:51:38
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:28:30  Show Profile Send MartinN a Private Message
Min bana med nätfilter började jag med Classe:s filter :
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569403
med en tidigare produkt som liknar denna. Den var specad på
3.15 A vilket borde ge ca 700W så jag trodde att den skulle klara
min stärkare på 400W, men det gjorde den inte. Fick byta en
säkring som gick då jag startade stärkaren (in-rush current).
När jag kopplade filtret till CD och försteg jag ägde på
den tiden upplevde jag en förbättring, detta gav mersmak
och sedan skaffade jag PS Audio UltimateOutlet High current
som senare kombinerades med Supra MD06EU/SP och Lo-rad kablage.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:35:35  Show Profile Send MartinN a Private Message
För övrigt verkar LC-Audio:s filter likna
PS-Audio Ultimate Outlet tror jag vid ett
snbbt ögonkast, dvs principen kunde vara
serie-toroid och MOV. Att märka är att
LC-Audio kostar 8ggr mindre än Ultimate
Outlet

Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000