HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Göra om mitt flac-bibliotek till wav
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2014/11/21 :  06:49:22  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Tänkte fråga om ni mer datorkunniga kan tipsa mig om hur jag ska göra för att denna konvertering ska bli förlustfri och smidig. Följer taggarna med om jag gör det i t.ex. Jriver? Vilken metod hade ni använt?

This space intentionally left blank.™

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/11/21 :  07:10:41  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vad vill du uppnå med att konvertera filerna till wav mer än att det tar mer diskutrymme?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/21 :  07:21:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Filkingian, du kommer med stor sannolikhet att tappa all taggning om du konverterar till WAV.
Det är ganska få, mjukvarubaserade, spelare som kan läsa ev. taggar på WAV-filer.
Om du vill, och din uppspelare kan hnatera det, så är AIFF ett bättre alternativ då dessa är betydligt stabilare då det gäller att behålla metadata. (Och de är lika okomprimerade som WAV, med det lilla extra i välljud som kommer på köpet)
Vh Micke
Edit:
Om du använder t.ex. SOX eller EAC eller Easy CD Converter eller ngt annat etablerat program för konvertering så är den alltid förlustfri när det gäller audio-innehållet mellan FLAC-ALAC-WAV-AIFF... (Det finns säkert flera varianter också)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2014/11/21 07:25:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/21 :  09:24:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett tips, gäller J.River:
Spelar du upp från en server så kan du ha filerna i flac och låta J.River i servern konvertera automatiskt till okomprimerat och skicka vidare så uppspelningsdatorn slipper det momentet. Så har jag gjort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/11/21 09:24:58
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2014/12/05 :  10:26:30  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Det finns ingen anledning, som jag ser det, att konvertera flac till wav. Filen tar mer plats, du tappar taggarna - och det låter inte bättre.

MEN - om du analysera filerna i LTS-programmet MasVis så är det precis vad du måste göra. Dessutom till 16/44 wav utifall flac är i högre upplösning. Samma sak gäller givetvis om man vill redigera flac-filer och redigeringsprogrammet inte kan hantera flac. Också då ska du konvertera till wav, inte något annat.

/ B
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/05 :  10:50:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
och det låter inte bättre.

Det tycker jag vi överlåter till trådskaparen (eller läsaren) att avgöra själv. Jag själv föredrar okomprimerat varenda dag i veckan...
VH Mikael

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/12/05 :  18:13:30  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag brukar använda foobar2000 för att konvertera saker.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/12/05 :  21:15:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
dBPoweramp har en batch funktion så du kan välja att konvertera hela biblioteket på en gång.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/12/05 :  23:06:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Välj hellre AIFF så riskerar du inte att tappa metadatan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2014/12/07 :  01:10:06  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Jag kan förstå om du vill gå den vägen men som andra påpekat lever man ett mer bekvämt liv med aif. Om du har ett stort musikbibliotek kommer du att få lägga ner mycket tid. Förlustfritt kommer det att bli men smidigt är inte ett ord jag skulle använda.Inte driftsäkert heller i den meningen att vilket program som helst ska kunna läsa "taggarna".

Bernt Janssons förslag tycker jag att du ska kika lite extra på. Oavsett om du konverterar till annat format eller inte.

I den senaste versionen av Metadics (mac..) var det en buggfix med:
"WAV INFO chunks are now forced to the end of the file for better compatibility."
AlfaGtv är inne på nåt där som kan skapa problem för dig i framtiden. Aif som format kommer aldrig att vara ett problem att spela upp eller läsa taggar från. Så fördjupa dig i hur taggningsprogrammet du ska använda hanterar wav-filer. För wav-filer stödjer inte taggning.

Så långt är väl allt OK, du kommer att kunna konvertera typ album för album och "tagga" filerna på ett sätt som fler program kan läsa. Men du kommer nog inte undan att köra filerna i två olika program. Kanske att det t o m kan vara enklare att rippa om materialet (om det är cd)?

Batchkonvertering har jag inte sett någon lösning för för båda stegen (inte letat heller på senare år). Foobar kanske man scripta så att den gör det du vill?

Men, med det sagt, kan det finnas en variant som kan vara värd att fundera över. Om du envisas liksom. Du skulle kunna döpa om alla filer (om vi inte talar om klassisk musik) så att de har alla "taggar" i filnamnet först. I nästa steg konverterar du filerna till det format du vill ha med bibehållna filnamn. Därefter använder du ett program för att bygga "info chunks" av filnamnen och kanske redigerar ner filnamnen till igen. På det sättet minimerar du i alla fall användningen av tangentbordet. Observera att Windows inte accepterar alla tecken som finns i låtnamn i filnamn. Du kommer att få in felaktiga låttitlar i ditt bibliotek. Men du kan köra hundra album i taget utan vidare. Så skulle jag nog gjort om jag skulle göra det. Men det ska jag inte ;-)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/12/07 :  20:30:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tror inte jag förstår varför två steg skulle behövas? Konverteringsprogrammen tar ju med taggarna från den gamla filen?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/07 :  21:03:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag använder Easy CD Audioconverter för konvertering, det jobbar igenom mitt hela musikbibliotek (ca 10.000filer) utan bekymmer.
Väl värt småpengarna det kostar.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/12/07 :  21:23:22  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
quote:
Det tycker jag vi överlåter till trådskaparen (eller läsaren) att avgöra själv. Jag själv föredrar okomprimerat varenda dag i veckan...
VH Mikael


Självklart är det trådskaparen själv som avgör, men anledningen till att trådskaparen valt att starta tråden är nog att han är intresserad av att höra vad andra tycker

Med dBPowerAmp är det möjligt att skapa okomprimerade flac-filer så det skulle kanske vara ett alternativ. Okomprimerade flac-filer blir något större än Wave-filer.
Vill man av någon skäl ändå ha filerna i Wave-format så kan man konvertera flac till Wave med dBPowerAmp utan att tappa taggarna, men sedan är det inte säkert att den musikspelare man har kan läsa taggar ifrån Wave-filer. JRiver ska kunna läsa ID3-taggar ifrån Wave-filer (har själv inte testat).
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/08 :  00:07:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Helt rätt atle, även XLD (för Mac) kan skapa okomprimerade FLAC, och de tycker jag hittils låter lika bra som AIFF när jag provat.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/12/08 :  01:30:51  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har själv tänkt ställa ungefär samma fråga, men vågar säga varför:
varken min bil eller mobil stöder flac, aiff eller andra mer eller mindre obskyra format utan endast .wav och .mp3

Mest av nyfikenhet skulle jag vilja exportera ett antal inspelningar av olika slag till SD-kort för att kolla under vilka omständighetr jag hör skillnad mellan .wav och .mp3 v0 (=VBR ca. 200 kbps) i bil och mobil.

Jag är tacksam för synpunkter och förslag.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/12/08 :  19:24:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
I bil fungerar MP3 utmärkt.
Jag har t.o.m dynamiskt komprimerat låtar med tysta partier för att få musiken att fungera i bilen.
Denna förhatliga dynamiska komprimering som förstör ljudet när vi finlyssnar i våra anläggningar hemma, men som kan krävas för viss musik i bilen.
Allt efter omständigheterna.
Hemma i finanläggningen är det självklart AIFF som gäller.
Det resulterar alltså i två olika bibliotek.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/12/08 :  20:02:52  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag kör också med två bibliotek, AIFF för hemmabruk och AAC för såväl bärbar dator som mindre mobila enheter; inklusive Ipod i bilen.

Programmet som AlfaGTV rekommenderar, EZ CD Audio Converter, är riktigt bra. Jag använder det för att rippa skivor, redigera metadata och konvertera mellan filformat, allt funkar väldigt smidigt. Såg just att de har 20 % rabatt fram till årsskiftet, och man kan ladda hem det för utvärdering gratis.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/08 :  22:24:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Samma här, två bibliotek, men numera är det förenklat ned till ett...
Jag nyttjar Sonos, Pioneer N-50 och MacMini och alla trivs utmärkt med AIFF-filer. För min iPod Classic (som är källa i husbilen) så får iTunes på MacMinin "klämma" ihop hela biblioteket till 192Khz AAC och det låter helt OK för sitt syfte.

Jag var ytterst nära att skaffa en Marantz streamer i helgen men tyvärr har den inte stöd för AIFF så den gick bort...

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000