HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Digitalradio igen!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2014/12/01 :  11:27:57  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Nu har man åter dammat av planerna på digitalradio, DAB. Planerna skrotades ju får några år sedan, sedan man insett, att mer är 25 miljoner mottagare blev oanvändbara. Har elektronikbranschen varit framme och lobbat igen?

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/01 :  14:43:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hörde något i morse om DAB på nyheterna i morse? Kan de verkligen skrämma liv i det gamla förslaget? Är inte den tekniken frånkörd i dagsläget?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/12/01 :  16:48:51  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jo, tekniken är frånåkt med råge.

Ett : det är bättre för os alla om man bygger ut bredband och
använder del av detta till strömmande radio. Då är capaciteten
obegränsad och kostnaden i infrastruktur noll.

två: de legacy apparater vi har i bilar, båtar hemma etc kommer
inte enkelt att bytas ut. Istället tror jag att radiomediet
dör helt och hållet. Är detta vad man vill ? Och hur skall
"larm till allmänheten" och "viktig samhällsinformation" gå ut
till allmänheten om de inte bryr sig om att köpa dab-apparater ?
F.ö. tor jag ( lägg märke till tror) att ljudkvalietetn blir sämre
med komprimerat hacket ljud än vad en FM-sändare i dag kan
prestera ( vilket inte heller det är optimalt, men det är i alla fall
med minimal förvrängning)

Skrota förslaget att avskaffa fm-bandet. Låt däremot kommersiell
radio använda delar av bandet till DAB, på egen bekostnad.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2014/12/01 :  18:23:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är DAB+ och inte DAB de vill tvinga på befolkningen den här gången. Det finns en debattartikel på DN.se. I princip konstateras att folk inte kommer byta, varför man ska tvinga folk att byta genom att släcka FM. Det argumenteras för att det ska blir fler kanaler, men hittills har ingen lyckats hålla ut med något annat än skvalradio...

Att använda bredbandet som enda lösning går förstås hemma, in det inte är fullständigt ute i obygden, men mobilnäten är ett stort problem, då de både har begränsad kapacitet och framför allt för dålig täckning. Det räcker att försöka använda 4G-modem mellan Stockholm och Uppsala på tåget för att se problemet. På ett flertal platser går det (i bästa fall) ned till Edge och allting tvärnitar. Sedan är ju meningen att man ska kunna köra VMA över radio och då duger nog inte instabila bredband.

Jag har för övrigt haft en vanlig DAB-mottagare för några år sedan. Inte helt oväntat lät det verkligen inte lustigt om mottagningen svajade. Alternativet är att göra det helt tyst och i båda fallen är nog analogt brus helt klart att föredra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/12/05 :  09:20:41  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vi rörradiolyssnare kräva fortsatt sändning då rörradio kräva dessa analoga sändningar

Radioten

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/05 :  10:51:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Äsch då, det finns FM-sändare för lokalt bruk att köpa! ;)
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/12/05 :  21:20:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det skulle tillverkas DAB->FM konverterare för de som inte vill byta ut hela radioapparaten(tänkt framförallt för bil och dyl). Funkar nog bra till rörradio också
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/12/06 :  08:30:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ja nånting måste ju finnas då det annars blir ett berg av oanvändbar elektronikskrot på återvinningen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2014/12/09 :  12:27:09  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
ztenlund tycker jag har den för mig mest avgörande poängen. FM kan ha relativt usel mottagning och ändå medge någotsånär taluppfattbarhet, så för alla situationer där just samhällsinformation och varningar till allmänheten i glesbygd (en liten brasa i skogen i somras till exempel) kan inte DAB/DAB+ vara ett alternativ.
Jag skulle gärna dock se att man har några statliga kanaler i FM-bandet och sedan har DAB+ där det finns underlag, t.ex. i städer.

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/12/09 :  17:42:54  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det kommer att finnas bättre täckning med bredbandsnät än DAB. Så varför
ens tänka på att steka småfåglar när man kan sända utan extra kostnad i befintligt Internet ?

Typiska "pamp-fasoner" att bestämma saker utan att ens ta reda på förutsättningarna. Trängselskatt - DAB - vad kommer härnäst ?? Skatt på kameror ???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000