HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur kopplar man in en Papst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/05 :  22:12:05  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag har en trekilos Papst Aussenläufer, en klassisk ytterrotormotor. Den har sannolikt tjänstgjort som capstan-motor i en präktig bandmaskin.
Det är en tvåhastighetsmotor; 6/12-polig. Med en kondensator på 3,5uF ska den göra 500 varv/min och med 3uF 1000 varv/min. Av en suddig märkning att döma kan den ha tllverkats 5 Nov 1963. Den verkar vara i ett fantastiskt skick mekaniskt - det är en fröjd att känna när man snurrar på den - men jag vet inte hur den ska kopplas. Jag har varit i kontakt med en ingenjör på Papst som har konstaterat att det är "en udda fågel". Han vet inte heller hur den ska kopplas men skulle ta kontakt med Tyskland. Ett antal sökningar på Mr G har varit resultatlösa.






Jag fick hjälp på jobbet med att göra en ohm-mätning. Om man tänker sig att kopplingsplinten på bilden ovan uppifrån till vänster är A-B-C, så är det givetvis D-E-F till höger. (Plinten är märkt A = U, B = V och C = W).

Vid en ohm-mätning gav A-B, A-C, B-C, D-E, D-F och E-F 348 ohm

A-D, A-E, B-D, B-F, C-E och C-F 218 ohm

A-F, B-E och C-D 392 ohm

Är det någon som har ett förslag?

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/12/05 :  23:46:16  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
3-fas motor med 2 hastigheter ?
Kanske med Y/D - start ?
Prova att googla på 2-hastighets motorer och se hur de brukar vara inkopplade.
Det var vanligt förr innan frekvensstyrningarna kom.
/Tord
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/12/06 :  11:12:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Leta reda på servicemanualen från den apparat där den har suttit från början det kan hjälpa dig att förstå.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/06 :  21:43:51  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag gör mitt bästa för att försöka förstå och komma ihåg vad jag läser men det är inte alltid det fungerar. Tyska, engelska, danska och norska går ganska bra men franska och elektriska är det sämre med.

Jag är tacksam för era svar. Vet inte vad motorn har använts till tidigare. Den liknar motorer som man kan se på inälvor i Revox och liknande apparater. De jag kunnat läsa mera om beskrivs som "hysteresis synchronous motors" men verkar ha enbart en hastighet. Jag tror att min motor är modernare än de som sitter i Revox G-36 t. ex. Jag har haft en skriftväxling med den här motorinschenjörn på Papst men han törs inte säga vilken sorts motor det är, ännu mindre om hur den ska kopplas. Jag vill inte ta risken att bränna motorn och det vill inte motorkillarna på jobbet heller. (Jag hade med mig en Papst-motor från en Tandberg till jobbet för några år sedan, för att få hjälp att lära mig hur den var uppbyggd. Han som var ansvarig för valsverksmotorerna blev intresserad och sa att den liknade huvudparsmotorerna. Han ville titta närmare på den, och återkomma. Sen sa han upp sig och både motorn och han försvann

Jag har sett att liknande motorer (Papst Aussenläufers från bandspelare) används för DIY-skivspelare med hjälp av 3-fas frekvensstyrning för stabil hastighet. Själv hade jag tänkt nöja mig med enfas kondensatordrift. Men det finns startkondingar och drivkondingar - vad som är tillämpligt i det här fallet vet jag inte.

(När E-50-motorn som användes i Thorens TD-124 inte fanns tillgänglig längre använde man istället Papst Aussenläufer i Acoustical Jobo, som B&O sålde i sin 3000/5000-serie under eget namn).

Läst - men ej förstått, således. Jag har krokar ute, men...

Asynkronmotor http://www.drivteknik.nu/skolan/motor/asynchronmotor/uttagsmarkning

Visst kan man bli förvirrad? http://forumbilder.se/884/884201070338P8a73

http://www.busck.se/omelmotorer11.pdf

Här är nog min motor på Papst-museet:

Bildspel här:http://hermannpapst.de/wp-content/uploads/2014/08/IMG_1539_zugeschnitten_unten_mittel.jpg
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/07 :  00:05:48  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Funderade ett tag på videobandspelare. I denna Philips från 1964 användes likströmsmotorer:http://historische-elektronik.piranho.de/index-Dateien/Bedienungsanleitung%20zu%20Philips%20EL3400%20Teil%201.htm

19 rör och 45 kg!

http://www.wumpus-gollum-forum.de/forum/board/fernsehgeraete/fernsehen-video-technik-bis-2001/philips-el-3400-14_132_1.html
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/12/07 :  17:43:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
detta är med största sannolikhet en motor från en revox x-36

Liknande motor med kortare axel användes i braun TG60, TG502 och TG550

Schema för någon av dessa löser inkopplingen.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/07 :  19:10:25  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Här har du en service manual på Tyska
http://elektrotanya.com/revox_g36.pdf/download.html

Här har du en bild på motorn i en Revox G36
http://www.reeltoreel.de/worldwide/G36.htm

//Niklas
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/09 :  22:57:06  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tack peter-niklas

Jag läste så att jag blev vindögd igår. På schemat till G-36 stämde inte kondensatorvärdet med min motor - om det inte är så att jag är totalt sopig på att läsa scheman (vilket jag faktiskt är). Jag hittade en servicemanual på engelska http://www.johnmcculloch.net/docs/g36Manual.pdf som var lättare att läsa. Såvitt jag förstår är motorn där utrustad med separat 'flywheel'. Någonstans såg jag bilder på G-36 MkIII, med 'nya' motorn, och den såg inte ut som min. Ändå är det kanske så att den som kan tolka scheman kan se om lösningen finns i G36-manualen. Jag har en känsla av att min motor är lite större.

Den här måste vara ett äldre syskon:

http://img.inkfrog.com/click_enlarge1.php?image=IMG_8191.jpg&username=not2bright&aid=404029467

Följande hittade jag idag på Lenco Heaven:
quote:
The motor that I use in the Saskia turntable that I build is a big Papst similar to the one you show here. It is also out of production, but I was able to acquire a quantity larger than I can possibly ever use. In any case, they had to be modified for use in a turntable, but the effort was definitely worth it. The inertia is astonishing. (The motor was originally designed to turn 35mm movie film reels in a machine built for film to digital conversions. I bought out the stock of them after the factory went under.)


Nu hittar jag inte tråden jag tog citatet ifrån. Det var en gosse som hade mätt vridmomentet i olika typer av motorer.

Längre än såhär har jag inte kommit. Hittills.

Förresten; är det någon som behöver en ny tonarm?https://www.surplussales.com/Equipment/weathers.html
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2015/01/16 :  22:27:38  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen vågat mig på att koppla in motorn. Efter mycket sökande hittade jag en motor som såg ut som min. Inte exakt lika men tillräckligt för att ge mig råg i ryggen. Inkopplingen är - vad jag förstår - en D-koppling, som tordnilsson var inne på redan från början. Med tillägget en kondensator.







Bilden och schemat är från en amerikansk bandspelare vid namn Tapesonic.Det verkar vara ett udda fabrikat. Enligt uppgiftslämnaren var det en amerikansk solo-operation och de tillverkades bara på beställning.



Det där var ett schema som till och med jag begrep. Jag kände mig mera osäker när jag försökte tolka schemat till Revox G-36. Inkopplingen är dock likadan. Vad som skiljer dessa från min är att de använder samma kondensatorvärde för båda lindningarna. Jag hade nu enbart en kondensator för höghastighetslindningen (3uF) och använde den även för testet av andra hastigheten. När jag körde 1000rpm kunde jag sänka spänningen till lite över 70V med vridtrafon utan att den la av. Jag bromsade lite försiktigt med handen men den snurrade bara på med lugn gång. När jag sänkte till 65V så tyade den icke mera. Då fick jag höja till 140V för att få snurr igen.

Jag hittade också en bild på en liknande motor som användes i en studioskivspelare tillverkad på andra sidan järnridån. Papst byggde ju upp en tillverkning där när öststaterna hade problem med att betala i västvaluta. Bildtexten beskrev den som en EMT 930-kopia.

Min tanke nu är att testa två olika motordrifter till den Connoisseur jag ska sätta sprätt på. Dels originalmotorn och dels den här. Både Arnold Sugden och Hermann Papst tycks ju ha varit riktiga inschenjörer så jag tycker det kan vara lämpligt. Inspirerad av den vilande tråden 'DIY Skivspelare kanske...' vill jag jämföra lite mindre "vrid" med mera "vrid" utan att bli en tocken där mellanhjuls- eller direktdrifts-extremist.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/01/21 :  07:54:47  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Intressant läsning ! stod häromdagen och höll i en Tandberg motor och funderade om den skulle vara lämplig till min Sperrling skivspelare men det var för många trådar... ska nog titta på det igen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2015/01/23 :  22:08:05  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jovisst är det många trådar. Det blir väl så när det är tre-fas 2-hastighetsmotor. Eller t.o.m. 3-hastighets. Jag har en 'Tandbergs-Papst' kvar. Den har beteckningen HSZ 33.50-4-740De/ZW och verkar ha blivit tillverkad 1971. Om man kör den på 115V ska kondensatorn vara på 6,5uF och 230V ska ha 2uF. Det är intressant att de här motorerna som Tandberg och Revox, m. fl. använde har samma kondensator för båda hastigheterna medan min stora Papst har 3uF för 6-poliga lindningen och 3,5 uF för den 12-poliga.

När jag nu provkörde den här stora motorn hade jag som sagt bara ett kondensatorvärde och den lindningen som hade rätt kondensator gick jämnast. Huruvuda det var elektriskt eller mekaniskt relaterat vet jag ännu inte. Jag kan inte låta bli att tänka på de DIY-PSU:n för 24-poliga synkronmotorer som byter ut 0,22uF mot 0,2uF. Det tycks ju också vara individuellt från motor till motor och lindning till lindning vilken spänning som ger lugnast gång.

(Sedan ska man tänka på att använda en pol-omkopplare som bryter både fas och nolla fick jag lära mig. Där kunde jag ha gjort bort mig).

Det är gul, grön och rosa isolering på 'trådarna' i 'Tandbergs-Papsten'. Ena lindningen har en svart spiral på dessa tre färger. Andra är helt enfärgad.
Dessutom kommer två 'trådar', (gul och svart), ut i samma sladdpaket från motorn och in i kondensatorn. Utöver det kommer en röd 'tråd' ut. Den är fimpad på min. Vet inte vart den var ämnad att ta vägen.

Sammanlagt blir det alltså 9 ledare. Jag har rett ut 8. Visst kan du fixa den nionde..?

(De flesta bandspelarmotorerna som jag lämnade till 'Ta-till-vara' var märkta B&O men kom ur Tandbergare. B&O var väl bara ett varumärke? Vem som var tillverkare kommer jag inte ihåg).

Allt det här skrivna är vad jag tror, men inbillar mig att jag nu vet.

-----------------

Reservation: Typbeteckningen på min 6/12-poliga har "6/12" i den position som den mindre motorn ovan har "4". Vad det har för implikationer tror jag inte ens att jag vet. Clear as mud! Nu ser jag att den lånade bilden på första postens typskylt har försvunnit. Där står 'HSKE 52.80-6/12-300 D'. Om det skulle betyda att den andra är 4-polig, ja...då blir några av de där tåtarna mindre begripliga. Och hör sen!

(Min gissning är att de inledande 'HS' står för 'hysteres-synchron').

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000