HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Alternativ till Hornresp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/22 :  21:38:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag har aldrig kommit överens med Hornresp, så jag undrar om någon har erfarenhet av den här programvaran:
http://leonardaudio.co.uk/
http://www.diyaudio.com/forums/software-tools/220421-transmission-line-modelling-software.html

Jag har testat lite elementärt men inte kommit till bak- eller frontladdade horn eller mer avancerade konstruktioner ännu.
Men so far, so good.

Den verkar i alla fall vara lätthanterlig.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/01/23 :  14:12:58  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har du även testat HR (vad det nu är) eller MJK?

Lekte själv med Hornresp för några år sedan, och fann det mkt tungjobbat. Det är ju tur för oss som har svårt för HR (Horn Resp??) att det finns så många här på forumet som behärskar det till fullo och så glatt hjälper oss andra. Tack för det

J. Ullberg
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/23 :  14:47:38  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Har du även testat HR (vad det nu är) eller MJK?


Jag har försökt men inte kommit överens med vare sig Hornresp eller MJK.
Hög tröskel.

Det här programmet känns intuitivt. Lite i alla fall.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/23 :  19:58:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hornresp är väl långt från tungjobbat.
Hjälpfilen tar upp allt man kan behöva för att komma igång.

Ser inget alternativ som är lika smidigt och hanterar saker på så bra sätt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/24 :  07:13:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Hornresp är väl långt från tungjobbat.


Håller med, ge det lite tid, helt fantastiskt bra, simmarna brukar stämma läskigt bra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/24 :  10:38:01  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Det man behöver göra är att låta Hornresp räkna ut värden för elementet utifrån de TS som ges genom att dubbelklicka på Cms sen Mmd och så vidare. Förutom Re och Le.

Sen matar man in ett några areor som stämmer för lådan man valt. Klickar på Calculate.

I manualen står som sagt hur man byter flare (c p e och så vidare).

En enerverande grej är att man måste välja flare innan längd fastnar. Antingen genom att dubbelklicka eller skriva längd sen c tex innan enter.

Nämnde jag att det finns en manual? F1?
Visst den är ganska saklig och kanske inte den mest pedagogiska men den tar upp i princip allt som har med Hornresps funktioner att göra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/24 :  11:15:22  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det som skiljer "mitt" program från Hornresp och MJK är att det fungerar även visuellt. Dvs att man kan jobba direkt med geometriska figurer/segment. Naturligtvis även direkt med numeriska värden. Lägga till och ta bort, ändra storlek, vrida och vända på figurerna.
Lägga in dämpning mm.

Det är enkelt att lägga in elementparametrarna, sedan bara byta högtalarelementen i en och samma konstruktion om man vill det.

Ge det tio minuter, behövs inte mer för de första testerna, och ni som har gamla Hornrespsimuleringar kan ju enkelt göra jämförelser.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/24 :  11:59:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hade det gått att installera hade jag testat det för flera år sen. Men det är lika trasigt nu som då.
Får se om jag orkar bråka mer med det men detta är en av anledningarna som jag ogillar program som måste installeras.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2015/01/24 12:00:19
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/01/24 :  12:05:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Eferföljaren till Akabak: http://www.randteam.de/ABEC3/Index.html

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/24 :  12:15:04  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Men det är lika trasigt nu som då.

Än så länge har jag inte råkat ut för någon bug.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2015/01/24 :  14:03:44  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Funkar utmärkt med HR i win XP på en gammal MacBook Som macanvändare är komandoradsgränssnittet med sammanhangsberoende menyer lite udda men egentligen är programmet lättarbetat. Jag har modellerat K25H hornet men det går inte så mycket djupare än horn av LaScala typ
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/24 :  14:57:03  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Men snälla;har jag trampat någon/några på tårna?
Jag betvivlar inte för en tiondels sekund att HR, MJK, Akabak eller dess efterföljare skulle ge utomordentliga resultat.
Men, jag har haft svårt att komma över förståelsetröskeln för dessa program. Men med detta kom jag rätt med en gång. Så vad det handlar om för mig är att kunna använda programvaran och åtminstone nästan förstå vad jag gör och se resultatet omgående.
Sedan måste jag medge att de största svårigheterna ligger i att tolka resultatet.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/01/24 :  15:53:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Rolf-san, om du postar din simulering här så kan jag göra en Hornrespmodell av den.

Mårten

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/24 :  19:40:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Men snälla;har jag trampat någon/några på tårna?


Inte mina iaf

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000