HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Så....? Du trodde du hade bra kontakt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/18 :  06:36:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det började med skrapande volympot.
HerrD föreslog en elektroniksprays behandling, vilket också genomfördes med någon vanlig dyl spray från Kjell. Resultatet var bra, tyst o fint.
Här kunde ju det hela slutat. Om det inte vore för att jag är så nyfiken.
Craig som gör deoxit har en fader-lube för volympottar och skjutreglage. Dessutom massor av andra produkter. Jag beställde ett minikit bestående av fyra produkter.
Deoxit
Fader lube
Sheild
Gold ( någonting )
Jag gjorde en grundlig rengöring av hela försteget och behandlade poten ordentligt med lube.
Vid samma tillfälle rengjorde jag alla kontakter och framför allt alla socklar till rören.
Vidare rengjorde jag pinnarna på rören med dels glasfiberborste samt deoxit. Rören var "nya" pulls NOS amperex "bugle boy" . De hade exeptionella stigtider och mätte bättre än nya enl standarden. Sedan behandlade jag allt med sheild som ska motverka oxidation och förbättra kontakten.
Igår när jag jämförde dem hade de mycket bättre musikalitet än den uppsättning Philips A-frame jag körde på i RIAAt tidigare, men de väsnades mer. A-frame var mer bredaxlad och mer självklar i sitt spelsätt, men bugle boy har en förmåga att vara både detaljerade,nyanserade utan att bli kyliga vilket jag kan tycka att mina telefunken blir. Idag efter behandling är de lika tysta och mer dynamiska, kraftfulla. Kanske inbillar jag mig. Men nu sitter där 3st matchade par bugle boy i både RIAA o linjesteget och det har aldrig låtit så bra!
Nu ska väl slutsteget få samma behandling!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/12/18 07:28:23

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/18 :  14:09:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har också den där satsen, använder ibland och när jag byter ut något i kedjan och prylen är begagnad, då vill jag försäkra mig om att chassikontakterna är oxidfria.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2014/12/18 :  14:25:35  Show Profile Send FBK a Private Message
chassikontakterna oxidfria, funkar denna nedan bra eller finns bättre?
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/elektronikrengorare-prf-6-68-p18374
Har aldrig gjort rent mina....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/18 :  14:56:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja, men den ger ingen skyddande film, dessutom behövs speciella små tops för att komma åt i alla kontakter.
Kika hos Svalander.

http://www.svalander.se/shoppen/deoxit_oljor/deoxit/deoxit_kit


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2014/12/18 :  15:58:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag är inte den som har åsikter angående tweaks och diverse grejer som folk håller på med, men jag hoppar fyra stycken små tuber för 174kr för att göra rena kontakterna på anläggningen,för min del så får det räcka med den ifrån Kjell om inget annat bättre dyker upp i tråden.
Ps. Och Svalander tar ibland lite för mycket betalt för min smak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/18 :  17:28:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Vad är du ute efter då, mer specifikt?
Annars är det väl bara att köra på det du tror på själv.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/18 :  17:47:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Den där Kjelles spray fungerar rätt bra för att göra rent kretskort mm.
De där fyra små tuberna räcker nog en evighet för normalanvändaren och den var lätt värd sina pengar. För kännedom tillåter Mazda endast Craigs produkter på servicen av krockkuddar, likaså får endast deras produkter användas på Boing.
Oavsett detta tycker jag de var jättebra och dryga. Jag kommer bara använda Craig i forsättningen. Jag var skeptisk till att det skulle ge någon hörbar förändring men det står för mig utom allt tvivel att det var bra grejjer. Rengjorde smårören till slutsteget igår..... Ja vad ska man säga? Det blev bättre, men jag använder ju femtio år gamla rör så pinnarna är ju lite svarta om man jämför med nya. Jag tyckerinte att svalander tar för mycket betalt, bra kunnig och snabb service, bra produkter!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/18 :  17:55:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
De där fyra små tuberna räcker nog en evighet för normalanvändaren


Visst gör de det.

Det har hänt mig att topsen blivit svart av oxid, sånt rår inte spray på, den jobbar mer på ytan och mest effektiv mot tex fett och oljor, den passar därför bra i motorrum i spridarkontakter etc som sitter i en miljö med kringliggande ångor av olika slag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/12/18 18:39:36
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/18 :  20:00:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja mina tops blev svarta trots föregående glasfiberborstning.
Jag hade sprayat och "rengjort" mina A-frame med vanlig Kjell 6-68 men det gjorde nästan ingen skilnad. Däremot nät jag rengjorde min gamla Cary fungerade den fint, det blev nästan som nytt invändigt. Men jag kommer som sagt aldrig använda något annat än Craig. Min rigg har numera något extremt lättflytande och klart över sig som jag aldrig hört. Kanske de "nya" rören som sätter sig in i sitt nya miljö.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/12/18 :  21:46:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det låter rätt trovärdigt att du får en förbättring av ljudet, jag gjorde lite av experimentlusta en test med mitt favomedel WD40 en rengöring av socklar med borste som påminner om en flaskborste och en noga rengöring av pinnarna på rören sedan applicerade jag wd40 på alla platser som jag hade rengjort visst upplevde jag skillnad så att jag har fortsatt med behandlingen. Dock får man göra detta med jämna mellanrum för oljan i WD40 avdunstar av värmen, får nog prova Deoxitkitet för att jämföra och som julklapp till mig själv.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2014/12/18 :  21:46:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vad är du ute efter då, mer specifikt?
Annars är det väl bara att köra på det du tror på själv.

Du borde veta att jag är öppen för det mesta, men jag har liksom inte tänkt så mycket mer på än att damma och torka av grejerna ibland som 95% av oss gör med det mesta i ett vanligt rum i hemmiljö, för vi pratar inte om en elektronik grej som stått i något källarförråd i 15år. Men nu att en superrengöring av enbart chassikontakterna med *specialrengöringsmedel* (inte Kjelles spray då)påverkar ljudet till det klart hörbara låter nästan för bra för att vara sant i mina öron, men jag har gärna fel då prestigegrejer inte är något för mig. Så säger ni detta så så ska jag testa, har tid framöver då jag ändå gått in i den sk.väggen och fått jobbförbud närmaste tiden av läkare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/18 :  22:28:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Resultatet ljudmässigt beror ju helt på huruvida dina kontakter är oxiderade eller inte, jag rengör för att bli kvitt eller om inte annat förebygga kontaktdistorsion och för att kunna utesluta en potentiell felkälla, hellre än att jag förväntar mig stora ljudskillnader.

Så ser jag på det.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/12/18 22:30:26
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/12/19 :  07:02:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Något som behöver behandling efter några år är reglage och volympotar. Oavsett var apparaten står. Jag är övertygad om att en rörhäck måste ha lite kärlek då och då, eftersom det är så många kontaktytor. På vissa ställen behövs lite smörjande vätskor på vissa är det förbjudet. I mitt försteg var det ganska mycket flussmedel kvar på en del av lödningarna. 6-68 bet inte jättebra på detta men deoxit löste upp effektivt, så nu är alla lödningar rena och snygga. Fluss är inget bra att ha liggande på kretskort och lödningar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/12/19 :  08:01:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det bästa överhudtaget taget att göra rent kontaktytor är med cellulosathinner! Bli försiktig med plastdetaljer bara.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/12/19 :  08:06:40  Show Profile Send Stormen a Private Message
cellulosathinner låter bryskt, helt min stil.
Men någon som testat med tex en rengöringsduk som man köper i guldsmedbutiken för silversmycken och är bra på att ta bort oxid.
Det borde vara minimalt med kladd.
Eller varför inte vanlig "häxan" som är effektivt i kombination med idogt gnuggande.
Det lilla settet med olika krämer innehåller någon form av "sealer" o förhindrar framtida oxid så är det en bra tanke, för det är surt att behöva rengöra en volympot eller regel igen efter bara någon regnig måndag eller två.
Någon som testat trasa eller häxan?

Finns det något lämpligt kontaktklet att lägga på tex på rörsockel? Tänker på kopparpasta osv.??

Edited by - Stormen on 2014/12/19 08:12:33
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/12/19 :  08:10:04  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Adagio
Så....? Du trodde du hade bra kontakt?


quote:
Adagio
Idag efter behandling är de lika tysta och mer dynamiska, kraftfulla. Kanske inbillar jag mig.


quote:
Adagio
Jag var skeptisk till att det skulle ge någon hörbar förändring men det står för mig utom allt tvivel att det var bra grejjer. Rengjorde smårören till slutsteget igår.....
Lyssning och tester under lång tid uppfattar jag själv som trevligare, och dessutom hinner man lyssna på mycket musik under tiden
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/12/19 :  08:17:59  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Erik Andersson
Det bästa överhudtaget taget att göra rent kontaktytor är med cellulosathinner! Bli försiktig med plastdetaljer bara.
+1

Jag har sedan 90-talet funnit cellulosaförtunning eller sk tvätthinner klockrent för rengöring, detta liksom fönsterputs med ammoniak för t.ex. allmän utvändig städning av div pryttlar.

Sörj för god ventilation!

Edited by - Passerati on 2014/12/19 08:19:55
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/12/19 :  16:16:26  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Jag tror rörsocklar (och rörpinnar) ska hållas kliniskt rena. Där råder hög temepratur och höga spänningar och det är inte bra miljö för oljor/fett/metallpulver. All rengöring av elektronik bör rimligen göras med ämnen som helt enkelt försvinner (dunstar) spårlöst. Fett/olja, som ingår i en del medel, bidrar till att samla damm och kan orsaka kontaktproblem när de åldras (vilket kan gå fort i varma miljöer). Förr användes ofta koltetraklorid, men det är inte hälsosamt, tyvärr, för det var ett mycket bra rengöringsmedel.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/12/20 :  16:51:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Koltetraklorid och Trikloretylen är utmärkta medel att rengöra kontaktytor med, de är giftiga och bör av den anledningen inte drickas. Men som tur är håller stadsmakterna ett vakande ögat på oss att vi inte blandar grogg på dessa och liknande preparat.

För ett antal år sedan fick jag Amerikabesök som önskade köpa 3 liter destillerat vatten från ett apotek. Det var ett väldans hallå innan de fick med sig vattnet!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2014/12/20 :  22:02:58  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
+1

Jag har sedan 90-talet funnit cellulosaförtunning eller sk tvätthinner klockrent för rengöring, detta liksom fönsterputs med ammoniak för t.ex. allmän utvändig städning av div pryttlar.

Sörj för god ventilation!

Jag hade några inköp att göra så jag passade på att köpa cellulosaförtunning när jag ändå var en i butik där det fanns så jag testar det först.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/21 :  08:32:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Koltetraklorid och Trikloretylen är utmärkta medel att rengöra kontaktytor med, de är giftiga och bör av den anledningen inte drickas. Men som tur är håller stadsmakterna ett vakande ögat på oss att vi inte blandar grogg på dessa och liknande preparat.

Värsta tänkbara miljöval. Jag tror tom de är förbjudna.

Och när det gäller thinner så talar vi om aromatiska kolväten, de har oklara effekter på hälsan så var noga med ventilationen. Mindre farligt än de klorerade varianterna ovan dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/12/21 08:39:51
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/12/21 :  08:48:41  Show Profile Send pix a Private Message
"Tri" är konstaterat mycket canseogent och borta från butikshyllorna
Denna kemikalie löser bla 2K polyurethanskumm vilket används av Saab för att frilägga ingjuten (flugburen) elektronik (men då i en labb-miljö). Detta är inget att pyssla med hemma vid köksbordet.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/21 :  09:00:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När det gäller thinner så är det huvudsakligen xylen. Det kan man läsa om här, sid 81 och framåt.
http://www.av.se/dokument/publikationer/rapporter/RAP2012_03.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/12/21 :  09:41:47  Show Profile Send pix a Private Message
Att alla kontaktytor skall vara rena och så lågohmiga som möjligt är ju en självklarhet. Men innan man går lös på dessa med div verktyg och kemikalier så bör man beakta vissa saker.
Den enkla typ av guldförgyllda kontakter som används i hifi-sammanhang är (i bästa fall) tillverkade av mässing, brons eller koppar. Dessa förgylls med någon form av förslutnings-skikt (ofta krom eller nickel), och avslutningsvis kemiskt pålagt flashguld som oxidspärr
Det glimmar fint och tanken är god

Problemet är att flashguld är ca 0.00003 mm tjockt (jmfr hårstrå ca 0.08mm) och inte speciellt nötningståligt. Redan vid kontaktens första kontraktering har detta skikt brutits och en tilltagande oxidation startar (vid tillgång av syre). Vitsen med guld på kontaktytor är ju att förutom att det är en ädelmetall (oxiderar inte) så är det mjuk, och mötande kontakt "skär ner" i materialet och skapar en syrefri kontraktering (inget syre = ingen oxid). Med Flashguldets ringa tjocklek så är denna effekt minimal varför denna snabbt oxiderar.

Ett antal gånger så kan man naturligtvis vrida kontakten för att hitta nya kontaktytor, men på sikt så är faktiskt dessa kontakter "engångs" och skulle aldrig accepteras i krävande sammanhang
Man kan ju tvätta och polera kontaktens yta blank och fin, och kortsiktigt eliminera oxider. Men samtidigt har man ju ytterligare eliminerat det ytterst tunna guldskikt som kontakten en gång hade.
Att kontakten visuellt är blank och guldfärgad efter "behandlingen" betyder inte att det finns ett guldskikt tjockt nog att isolera kontakten för oxidation. Man har frilagt stora delar av kromet (eller motsv) vilket är hårt, och omöjliggör kontaktytorna att bli syrefria

I professionella sammanhang används ett tjockare guldskikt på kontaktytorna (ca 0,001mm tjocklek). Detta gäller för t.ex många av Lemos kontakter som är specade att klara 500 kontrakteringar med bibehållet täckande guld-skikt. RCA kontakter specar inte antal kontakteringar alls, men motsvarande MIL-specade D-subar (med flashguld) brukas specas 1 (en!) kontaktering.


Jag kan tycka det är lite märkligt att ingen tagit fram en ny standard på professionella hifikontakter, utan att man håller fast vid denna typ av leksakskontakter. För även om man gör rent kontaktytorna så har man ju degraderat kontaktytan och oxidationen accelererar ytterligare. Det finns mao inget hållbart sätt att långsiktigt hålla dessa kontakter lågohmiga då de är allt för dåliga redan från början. Intressant är att Mark Levinsons märke Cello en gång försökte lansera en ny standard med Lemo-kontakter på sin utrustning.

- Undvik alla kontakter och löd/pressa i stället. Denna kontakttyp är bättre än alla typer av kontakter oavsett pris.
- Undvik rökning eller annan verksamhet som skapar beläggning på kontakternas kontaktytor (ta t.ex aldrig på dessa)
- Renkörning av kontakter tär på flash-guldet vilket ger en kortvarig eliminering av oxidhinnor. Efter denna rengörning så ökar tillväxten av oxider.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/12/21 09:56:16
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/12/21 :  10:22:20  Show Profile Send Bardis a Private Message
Såg någonstans att man kan guldplättera med ett gör det själv kit. Kan det vara lösningen? Tjockleken på guldet borde gå att reglera med tiden kontakterna får stanna i badet.
Var köper man ett sådant kit? Kommer inte i håg var jag såg det.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/12/21 :  10:27:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Pix inlägg bekräftar min åsikt att rengöring är överreklamerat och kanske t.o.m. skadligt. Har dock aldrig lyckats övertyga min chef hemma om detta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000