HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Fingerlift off!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/03 :  16:44:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
På min gamla stogiS saknades den så kallade finger liften. Saknade inte funktionen alls, handhavandet blev invant och jag tänkte inte mycket på det. Med min "nya" arm stogi ref fanns denna funktion, bekvämt. Efter att ha läst att Franc Kuzma ansåg att denna divice alltid medförde en degradering av ljudet har jag funderat kring frågan, dock aldrig monterat av den. Hade inte så små nycklar men idag köpte jag ett kit med alla upptänkliga bits för elektronik.
Plötsligt gick det att demontera den lilla kroken.
VTF var 18,82g innan och givetvis måste det ställas om, kunde få till 18,79g.
Jag har nu bytt fram och tillbaka några varv och skillnaden är påtaglig....
Utan kroken är det lättare att följa med i komplexa stycken, en god portion klarhet försvann med kroken. Likaså smutsar kroken ner signalen med en lätt grynighet som tre sig som en tydlig störning när man väl hört den. Har nu provat div musikstilar men fastnar hela tiden i musiken ......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/03 :  19:01:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nästan löjligt!!! I tex Ane Bruns -undertow kan det finnas en lätt hård lite resonant tom i de komplexa styckena, inte nu. Aldrig har Regina Spektor varit så naturlig och behaglig som nu. Lyssnar nu på en fullständigt underbar Ella swings lightly på orginal verve. Låter om möjligt ännu bättre, fullständigt harmonisk uppspelning. Ahh.
Har nu den där magiska korthuskänslan, rör för fan inget!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/04 :  08:21:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kanske har jag en tendens till att bli lite överengagerad, men det var rejäl skilnad. Avslutade med hela American Prayer-Jim Morrison innan det var dags att återgå till familjelivet.
Stängde av stereon med en känsla av mycket stor tillfredställelse och samtidigt en pirrande känsla från barndomen när man var tvungen att gå till sängs på sin födelsedag eller julafton och de nya leksakerna fick vänta till morgondagen. Tyvärr blev det att åka in till jobbet istället..... Men ikväll!
Är det ingen annan som provat att demontera "kroken"?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/01/04 08:22:18
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/01/04 :  09:16:22  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Det är kul att vi har gjort samma upptäckt. Visst blir det skillnad.
Första gången jag provade så tänkte jag inte på att nåltrycket förändrades så det lät inget vidare. Dagen efter kom jag på vad jag hade gjort för fel.
Fram med nålvågen och konstaterade att "liften" gjorde -0,8 gram på Stogi Ref, om jag inte minns fel.
Nu blev det ett resultat motsvarande det du beskriver.

Jag saknar "finger liften" för mycket för att vara utan och har därför försökt att ersätta den med något liknande, men i annat material.
Det har testats med olika omagnetiska metaller, plast och t.o.m. trä, men alla påverkar ljudet mer eller mindre negativt någonstans.
Antagligen blir det någon stämgaffel-effekt för man kan förflytta problemområdet med olika längd på pinnen och beroende på materialvalet.

Minst påverkan hittills har en lite kortare pinne gjord av svetstråd för titan haft, försämringen är nästan försumbar så den sitter på plats i dagsläget.


(Tyvärr fick jag ingen skärpa med mobilen, men du ser nog vad jag menar ändå.)

En annan lösning som också har givit ett bra resultat är att sätta fast en "kladd" med häftmassa mitt på originalkroken. Jag fick den iden från ett annat forum för många år sedan. Det fungerar bra, men känns inte riktigt långtidsstabilt.

Jag känner mig alldeles för skakig och fummlig för att våga köra utan krok, så jag har inget val.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2015/01/04 :  09:45:10  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
På min Nottingham sitter det ingen fingerlift, dom har ju inte det på sina armar och jag har aldrig saknat liften.

Tobbe
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/01/04 :  10:20:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Äsch.... Ännu ett tweak att testa... Man har ju inte hur mycket tid som helst?

quote:

.....
Ahh. Har nu den där magiska korthuskänslan, rör för fan inget!


Förstår precis vad du säger!

På SME är det ju iofs en lite annorlunda "krok" men samtidigt lätt att lyfta bort.
Jag läste gamla tester i HiFi+ igår och fick lite incitament att även testa silikondämpningen som jag hittils inte sullat med....

/M

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/01/04 :  18:06:54  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Frågan är om det inte bara är för att det blir lägre nåltryck som skillnaderna uppstår? Spontant känns det som att det är där skillnaden borde ligga.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/04 :  19:08:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej och åter nej. Då har du inte läst topic, jag har upprepat testet fram och tillbaka med korrigerad VTF som jag lyckats trimma in inom 18,79g-18,82g varje gång. Den lilla kroken är en missdådare i form av en liten stämgaffel, någon annan förklaring kan jag inte tänka mig. Skillnaden är väldigt påtaglig, jag har nästa redan vant mig vid det gamla handhavandet igen och kommer aldrig sätta dit en sådan musikstilarna igen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/04 :  19:13:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
PEO > jag låg och funderade på alternativa krokmaterial igår, kul att du sedan länge kommit till samma slutsats. Jag kommer dock se till att vänja mig vid detta handhavande i stället. Jag förstår att det någonstans finns rätt (svetstråd) men jag orkar inte gå "down that road"
Sitter nu med en Vivaldis årstider på Archiv ( DG) och återigen blir jag förstummad......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/01/04 19:14:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/01/04 :  19:58:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Stämgaffel är väl att ta i men visst uppstår det vibrationer i pinnen och dessa kommer från avspelningen inte från musiken som spelas. Jag har sett mätningar av detta som tyvärr jag inte har någon tillgång till i dag.

Det är av samma anledning som jag skär bort plasten som sitter på mina Shurenålar (den delen som man håller i när man sätter dit nålhållaren) då de lägger till en massa vibrationer som gör att musiken låter dämpad och avrundad utan plast så låter det mer äkta gitarr låter gitarr trummor låter trummor o.s.v.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/04 :  20:11:09  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det varierar säkert i olika grad beroende på hur högupplöst hela systemet i sin helhet är, även om det inte är bra i någon anläggning. Sitter nu med the Hives, skrammelrock men utan lyssningströtthet, kanske inte optimalt när man sitter med bokföring.... Nu är det dock klart.... Nu till lyssning i stället.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2015/01/04 :  20:36:09  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Man kan placerada den centralt, framåt ... och då påverkar den inte azimut ;-)

Dock, jag är en av olyckliga med saknad av fladdermusöron så jag hör det inte :-)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/04 :  21:08:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nja, med en gimbalarm påverkas inte azimut nämnvärt. Oavsett om du har fladdermusöron eller ej tror jag du hör denna skillnad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/04 :  21:19:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har man löstagbar "krok" kostar det inte mer än lite tid att prova, i vissa fall kan det vara riktigt bra, i mitt fall iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/01/06 :  00:24:54  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Otroligt intressant! Har inte inte problemet självt (hoppas jag) då jag har en helgjuten kolfiberarm.
Underbart med dessa mekaniska/fysiska detaljer! Jämfört med placebokablar.
Blev tvungen att köra HIFI News plattan en extra gång bara för att vara up to date :-D

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/06 :  07:43:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Inte för att vara sån' "placebokablar" påverkar faktiskt både via fysikens lagar och även mekaniskt. Men jag har respekt för att man väljer bort att fördjupa sig i kablar. Vanliga, billiga kablar låter ju de med. Jag håller dock med om att det är intressant att en så liten sak kan påverka återgivningen i så pass hög grad. Läste på kuzmas sida ang finger lift.

"We believe these to be unnecessary and that they might compromise performance. A finger lift is, however, available for all our tonearms and can be attached to the appropriate holes on the headshells. "

Jag vill minnas en intervju med Franc där han tyckte att det var en påtaglig degradering av ljudet, håller med!


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/06 :  09:12:34  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Anli> jag tror att fenomenet är betydligt mindre i en gjuten kolfiberarm där "kroken" dels är en gjuten del av armen samt är acymetrisk till formen, dels för att kolfiber sjunger annorlunda än metall och för att formen nog har stor betydelse för resonanser.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/03/22 :  10:06:48  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag hittade ytterligare en liten bit av ett nytt material att testa.
En tråd gjord av en legering av bly, tenn och silver.
Proportionerna känner jag inte till, men av vikten att döma är det nog en majoritet av bly.

Den är betydligt styvare än lödtenn, men mjukare än mina tidigare svetspinnar. Den är ganska lätt att böja till önskad form, men tillräckligt styv för att inte deformeras vid användning.
Första testen var med naken tråd och sen testade jag att klä den med krympslang. Krympslangen vann.

Jaha, hur blev resultatet då?

Jag kan inte längre höra någon skillnad med och utan "krok". Det tar ju ett litet tag att justera nåltrycket efter varje förändring och det kanske är så att mitt hörselminne inte räcker till, men är det inte större skillnad än så, då spelar det inte någon roll för mig.

Denna betydligt kortare krok väger nästen exakt lika mycket som den längre originalkroken, så det är inte vikten som är orsaken.

Envishet brukar bära frukt och jag lyckades till slut hitta en "krok" som inte förstör.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/23 :  20:26:46  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Coolt, själv är jag numera så van att köra utan krok att jag aldrig tänker på att den saknas. Intressant att så små saker gör skilnad ändå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000