HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tannoy Royal Westminster DIY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/09 :  22:00:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul! Jag kan verkligen föreställa mig en brutal pondus! Snyggt jobbat!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/09/10 :  18:51:05  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Jag har lyssnat några timmar idag och det låter riktigt bra.
Har kört på Edison 12 och den driver dem bra och ljudet är lugnt och behagligt.

Ska se över filtret om jag ska byta ut några komponenter i det.
Det är ett Tannoy HPD385A filter som jag har till dem.
Det största felet är att det sitter på ett kretskort försöka fixa en platta med riktiga kablar mellan komponenterna och kanske ta bort potentiometrarna och ersätta dem med fasta byglar på något sätt.

Ska även titta på ett par fötter som är bra nog att hålla upp dem har kört på SD-fötter till andra högtalare och är nöjd med dem.
Men jag vet inte om det finns några som tål vikten på 150Kg.
Eller ska man satsa på några andra typer av fötter.

//Niklas
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/09/10 :  19:27:04  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fantastisk snygga manliga byggen!

Angående "fötter", prova med vanliga ishockeypuckar! Tre stycken under var högtalare på lämpliga ställen kan göra underverk!
Tänk på att klä dem med filt eller dylikt då de kan färga av sig.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2016/09/10 :  19:29:17  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
http://www.hifikit.se/hifi/tillbehor/superspike
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/09/10 :  20:05:19  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Angående "fötter", prova med vanliga ishockeypuckar!

Jag får åka till Intersport och se vad de har för puckar hemma dem kostar inte så mycket så det kan jag testa.

//Niklas
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2016/09/11 :  20:20:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag har tre SD fötter på en 75 kg högtalare, de är ju viktanpassade.

Det går kanske att öka antalet SD fötter så att det överensstämmer med vikten på
högtalaren.

Har även testat ishockeypuckar, men SD fötterna kändes bättre.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/09/11 :  21:28:41  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Du kan köra på gummifötter av typen vibrationsdämpare. Det finns ett flertal varianter där 4 st fötter tillsammans lätt klarar 150 kg. Det finns fötter med såväl invändig M-gänga som med M-gänga tapp.

Nu vet jag inte vad som är lägsta frekvensen som högtalarna kan spela. Men, om vi påstår 30 Hz och och du vill ha samma funktion som för SD-foten och vill att vibrationer från högtalarna inte ska gå vidare ut i golvet, så vill du att belastade fötter ska nå en egen resonansfrekvens på 30 / rot(2) = 21,2 Hz (eller lägre). Frekvenser över 30 Hz kommer då vara avisolerade mot golvet. Resultatet är också att högtalaren kommer "vagga" fram och tillbaks om du ger den en väldigt lätt knuff, -iom att den står "svävande" mot golvet. Väljer du att inte nå lägsta möjliga egenresonansfrekvens, blir fötterna styvare gentemot belastningen och högtalaren känns stadigare men avisoleringen börjar då mot en högre frekvens.

Länk för val av fötter: http://www.tme.eu/se/Document/fb716885927a5b9b8a7f6be51b7da173/DVA-EN.pdf Kolla in diagrammen mot vikten av din högtalare plus önskad avisoleringsfrekvens och önskad nivå i -dB av avisoleringen, gå sen ned till tabellerna nedanför och se vilka fötter som passar dig bäst.

Inköp av Elesas fötter / vibrationsdämpare: http://www.wiberger.se/templates/gangjarn-gummidampare.htm (Du kan köpa som privatperson)

För rätt placering av fötterna spelar det roll om högtalaren är fram- eller baktung. (Du vill ju inte att den ska luta framåt /bakåt.) Jag skulle pallat upp den på ett rör, rulla lite fram och tillbaks för att hitta tyngdpunkten för lådan.

Edit: Glömde en sak, -du ska ju ha skyhöga poäng för utförandet. Om du kör på fötter i solidgummi, skulle jag försänka dom i en fanerad träkloss för att behålla det estetiska. Solidgummi går inte att komprimera = att det minskar i volym vid belastning. det förändrar bara form. Kolla in ihoptryckningen i mm i tabellerna mot din belastning, så du vet hur mycket större du måste ha hålet i klossen, iom att gummit trycks ut i sidled men dess volym inte förändras. Låter du gummifoten sticka ut typ 2 mm som belastad blir den i princip osynlig.

Edited by - adhoc on 2016/09/11 23:29:02
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/09/12 :  06:08:50  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
adhoc det verkar intressant det där måste sätta mig in ett databladet lite och väga högtalaren fram och bak och se exakt vad de väger.

Köpte puckar och det vart bättre basen vart inte lika överdriven så jag har inte ändrat placeringen ännu.

Men jag tänkte spela in basen några hundra timmar innan jag gör några större förändringar och ser vad som händer med den.

//Niklas
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2016/09/12 :  13:28:02  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Såna här har jag på mina subbar :


12SEK/styck ungefär

Edited by - tian on 2016/09/12 13:28:24
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/05 :  12:30:52  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Nu har jag plockat ut elementen i lådorna och justerat shimsen på diskant membranen och så har jag centrerat dem.

Jag hade en dipp vid 2000Hz och när jag var klar med dem så var dippen borta och det blev klart mycket bättre nu börjar bli väldigt nöjd med dem.



//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/05 :  16:22:09  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har kollat runt lite på nätet på filter till HPD 385 och vad Tannoy Westminster Royal ska ha för filter och set att dem är väldigt lika förutom en sak och det är att man sänker basen vid 200Hz.

Och där har jag en puckel så jag tror det blir bra med dem filtren.

Ska försöka bygga Tannoy Westminster Royal filtret med dem komponeter jag har innan jag beställer nya komponeter.


Lånad bild


Lånad bild

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/05 :  16:49:18  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Du kan köra på gummifötter av typen vibrationsdämpare. Det finns ett flertal varianter där 4 st fötter tillsammans lätt klarar 150 kg. Det finns fötter med såväl invändig M-gänga som med M-gänga tapp.

Nu vet jag inte vad som är lägsta frekvensen som högtalarna kan spela. Men, om vi påstår 30 Hz och och du vill ha samma funktion som för SD-foten och vill att vibrationer från högtalarna inte ska gå vidare ut i golvet, så vill du att belastade fötter ska nå en egen resonansfrekvens på 30 / rot(2) = 21,2 Hz (eller lägre). Frekvenser över 30 Hz kommer då vara avisolerade mot golvet. Resultatet är också att högtalaren kommer "vagga" fram och tillbaks om du ger den en väldigt lätt knuff, -iom att den står "svävande" mot golvet. Väljer du att inte nå lägsta möjliga egenresonansfrekvens, blir fötterna styvare gentemot belastningen och högtalaren känns stadigare men avisoleringen börjar då mot en högre frekvens.

Länk för val av fötter: http://www.tme.eu/se/Document/fb716885927a5b9b8a7f6be51b7da173/DVA-EN.pdf Kolla in diagrammen mot vikten av din högtalare plus önskad avisoleringsfrekvens och önskad nivå i -dB av avisoleringen, gå sen ned till tabellerna nedanför och se vilka fötter som passar dig bäst.

Inköp av Elesas fötter / vibrationsdämpare: http://www.wiberger.se/templates/gangjarn-gummidampare.htm (Du kan köpa som privatperson)

För rätt placering av fötterna spelar det roll om högtalaren är fram- eller baktung. (Du vill ju inte att den ska luta framåt /bakåt.) Jag skulle pallat upp den på ett rör, rulla lite fram och tillbaks för att hitta tyngdpunkten för lådan.

Hallå adhoc
Har försökt att väga högtalaren med 2st badrumsvåg en fram en bak är väl inte exakt men den vägde ca 68Kg fram och 112Kg bak totalt blir det ca 180Kg.

Skulle man välja 30Hz vilka fötter skulle man då välja.
Har försökt kolla i databladet du länkade till men förstår inte så mycket av det.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/07 :  21:09:02  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
När jag började titta på filtrena insåg jag att det var ganska stor skillnad på dem så nu har jag modifierat HPD385 filtret för diskanten med lite nya värden på kondingarna och byggt ett nytt bas filter efter Royal ritningen med lite ändringar för att passa mina högtalare.

Det låter riktigt trevligt nu men jag får spela ett tag med dem här filtrena nu och se vad som händer jag är inte hundra på bas filtret än.

//Niklas
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/11/08 :  07:29:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Låter som det är dax att göra ett nytt hembesök

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/11/08 :  11:52:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Bra förslag Tobbe!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/08 :  17:44:52  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tobbe_L
quote:
Låter som det är dax att göra ett nytt hembesök

bearwik
quote:
Bra förslag Tobbe!

Ni är välkomna båda två har ni något datum som skulle passa.

//Niklas
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/11/09 :  07:42:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu på lördag skulle funka för mig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/11/09 :  11:47:20  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
För mig med.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/09 :  19:04:04  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tobbe_L & bearwik ni har PM

//Niklas
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/11/13 :  09:06:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tack Niklas för en trevlig eftermiddag, nu börjar det låta riktigt bra om Westminster! PS; nu finns Loreena McKennit på Spotify.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2016/11/13 09:10:34
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/11/13 :  09:13:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Instämmer med Björn Tack för en trevlig eftermiddag
De låter riktigt bra nu

Tyvärr så passar inte HPD konerna i 3809-korgen
Men det är säkert någon som behöver dem
Lite synd för det hade blivit en spännande hybrid

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2016/11/13 09:16:20
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/13 :  10:25:52  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tackar själv det var en riktigt trevlig eftermiddag med mycket musik.

Björn jag har lyssnat lite på Loreena McKennit nu på morgonen och det finns mycket bra bland hennes skivor det kommer att ta ett tag att lyssna igenom allt.

Tobbe synd att konerna inte passade hade blivit ett roligt projekt.

Sitter just nu och lyssnar på Loreena McKennit och det låter riktigt bra.
Måste börja titta vilka filter komponenter jag ska ha till dem nya filtrerna.

Dem kondensator jag har tittat på till diskanten är:
JANTZEN AUDIO SILVER Z-CAP
JANTZEN AUDIO SUPERIOR Z-CAP
MUNDORF M-CAP SUPREME
Jag har oftast kört på JANTZEN AUDIO CROSS CAP som är en billigt alternativ men tänkte titta på lite bättre alternativ nu vad rekommenderar ni vilken ska man välja.

//Niklas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/13 :  11:04:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kolla på Jensen kopparvariant också. https://www.svalander.se/shoppen/komponenter/kondensatorer

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2017/03/04 :  12:47:10  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Mina Tannoy element har börjat bli inspelade nu och det låter riktigt bra nu så det börjar bli dags att beställa komponenter för filtret nu.

Basen har lyfts en hel del efter jag möblerade om i rummet så högtalarna står på långsidan hade svårt att få till ljudet när högtalarna stod på kort sidan.
Rummet är 7.70m x 3.70m

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2017/07/21 :  14:01:38  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har fått tid att beställa delningsfilter delar som jag har fått nu.
Har monterat bas och diskant på varsin platta allt ska monteras i en gemensam låda när jag har fått till den.



Hur låter det då?
Jag är riktigt nöjd hur det låter.
Jag har inte satt på någon konjugatlänk på diskanten ska testa med och utan och se om jag hör någon skillnad.
Har sätt på många olika Tannoy filter för HPD385 där vissa har konjugatlänk och vissa har tagit bort den när dem försöker optimera filtren.

Nästa stora projekt blir att göra om Hifi rummet så det blir ett bra ljud rum.

//Niklas
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000