HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 High End Mässan Stockholm 7-8 februari
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/01/19 :  15:37:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja då är det dax för mässa, vilka har tänkt att gå och vilken dag?
För egen del så har jag hoppat sista åren då det varit för mycket mässjazz(ger mig inget intryck om grejerna låter)och samtidigt så har det varit mycket lite intresse ifrån utställare att låta besökarna spela medhavd musik eller ha önskemål. Nog med det negativa,jag har inte stängt dörren totalt.
Här är lite info!
http://highendmassan.se/
http://highendmassan.se/har-ar-utstallarna/


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/01/21 11:02:06

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2015/01/19 :  17:31:00  Show Profile Send MatsB a Private Message
Det är härligt med Jazzmusik, men jag har tyvärr ingen möjlighet att besöka mässan denna gång.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Highendmässan
Starting Member

49 Posts

Posted - 2015/01/19 :  18:07:48  Show Profile Send Highendmässan a Private Message
Ja - nu är det snart dags. Vi har precis börjat att lägga ut information om vad och vem som kommer att finnas på mässan - allt i takt med att info nu kommer in från utställarna. Många bestämmer sig nu först - när det börjar närma sig - angående vad de skall spela på...

Som sagt, informationen läggs ut fortlöpande fram till mässan.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2015/01/20 :  15:57:48  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Jag skall dit

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2015/01/21 :  10:04:48  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Jag tänkte också åka dit :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/01/21 :  17:12:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tänker fota lite men kan bara besöka på söndagen - är det någon som kan tänka sig att ta lite uppackningsbilder på fredagen?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/01/21 :  23:37:42  Show Profile Send Appel a Private Message
Kanske 3st som åker flyg från Malmö/Sturup till Bromma, är det smidigt att ta sig till hallarna från Bromma flygplats?
Första gången vi åker på denna mässa , är det en hyfsad stor mässa? Värt stt åka från Skåne ? :)

CA CABLES
Info@ca-cables.com
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/01/22 :  00:17:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Blir det något besök så får det bli Söndag, orkar helt enkelt inte trängas = Lördag

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2015/01/22 :  13:53:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Appel: I det läget hade jag nog tagit en taxi med tanke på att ni är tre att slå ut kostnaden på. Bromma är sådär om man ska åka med SL, för det går inte att åka direkt. Flygbussarna finns förvisso också.

Det är några år sedan jag var på mässan i Stockholm så jag ska inte säga så mycket. Av olika anledningar så har det inte blivit av, men vilket år som helst... Hallar är lite fel uttryck dock i och med att mässan går på Sheraton, som är ett hotell vid Tegelbacken nära Centralen, och Lundqvist och Lindqvist är väl en konferensanläggning en bit därifrån. Den senare har jag aldrig varit inne i, då mässan inte huserade där senast jag var på den. Eller om det var så att jag bara hann med Sheraton, jag minns inte riktigt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/01/22 :  16:22:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Är det bara jag som tycker det är lite dyrt med dessa mässor? Jag menar, vill man dit och i huvudsak köpa skivor är det samma entréavgift oavsett och det handlar ju mest om att göra reklam för sina produkter även om det finns en del seminarier att lyssna på. Och varför ska det vara olika priser beroende på vilken dag man kommer dit? Sätt ett lägre pris som gäller hela helgen oavsett, ca 150 kr för båda dagarna. Ibland är det så mycket folk en dag att man inte orkar med allt och att då behöva betala för 1 dag till känns orimligt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/01/26 :  00:50:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Du är inte ensam om att tycka att det kostar lite mycket och ska man ha något att äta och dricka så så brukar det kosta bra mer än det smakar...Varför det är billigare på Söndagen handlar om att de vill få fler att gå på Söndagen då Lördagen brukar vara knölfull och svettigSedan hur mycket de tjänar på de här mässorna brukar heta att det knappt går ihop, något som jag personligen tar med en nypa salt som det mesta som branschen säger när det gäller den ekonomiska bitarna som jag har svårt att smälta ibland. Jämför man Hifi Branschen med andra branscher där ute i samhället så är det stilla i Hifi Branschen vattenglass. Och sedan flyttningen av mycket av tillverkning till China så har ju inte marginalerna minskat precis.
Inget vidare positivt inlägg men jag har nog rätt i en del i alla fall. Hur som helst så får dagshumöret avgöra om jag klarar mässjazzen i år,där det spelas sådant hinner bara huvudet innanför dörren sedan leder benen en bakåt därför har jag hoppat ett tag nu.Eller är 98% av besökarna mellan 50-65år ? Någon som vet mer om det? En rekommendation för utställarna är att de har en CD-spelare inkopplad för då kan man få chansen att höra egen musik, kul för besökarna i alla fall va

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/01/26 :  07:26:06  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Eller är 98% av besökarna mellan 50-65år?

Det är (nog) så att du hittar den köpstarkaste gruppen i den åldersgruppen. Välbetalda jobb, barnen har flyttat hemifrån etc.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/01/26 :  07:58:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Det bästa med hifi-mässor är att komma hem och uppleva hur fantastiskt bra det låter hemma.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/01/26 :  15:52:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det är (nog) så att du hittar den köpstarkaste gruppen i den åldersgruppen. Välbetalda jobb, barnen har flyttat hemifrån etc.

Man kanske borde tänka på att vårda alla besökare, annars finns en risk för att det inte kommer några besökare till mässorna till slut när de äldre dött ut.... Själv har jag hoppat över några nu och om jag besöker denna så blir det nog sista chansen för dem för jag kommer inte besöka mässor om 20år bara för att man kanske har en annorlunda musiksmak då.
quote:
Det bästa med hifi-mässor är att komma hem och uppleva hur fantastiskt bra det låter hemma.
Och den där kommentaren har man hört mycket, varför då gå och lyssna på skit och samtidigt betala för det också Det är allt för mycket gnäll på hur det låter på mässor som jag ser det, finns bra alternativ också som inte låter sämre än vad det gör hemma hos vanligt folk om de nu inte har en massa akustikfix som de flesta inte har då annat är viktigare där hemma i inredningen även hos dem som gillar ljud.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/01/26 :  16:11:58  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Frugan vill åka dit i år också, så jag hänger på.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/01/26 :  19:55:28  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
varför då gå och lyssna på skit och samtidigt betala för det också

Vem har sagt att jag går på mässor nu för tiden? Har nog inte varit på någon de senast 5 åren.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/01/26 :  22:38:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Fanken då har du slagit mig...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2015/01/31 :  21:52:07  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har bokat en svit på Sheraton till mig och min fru så att vi har nära till mässan.
Det blir Hifi på söndagen och lördagen viker jag till mitt andra intresse med ett besök på Nymans Ur.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2015/01/31 :  22:28:30  Show Profile Send atle a Private Message
På en mässa för något år sedan var det en utställare som hade ett par stora Wilson högtalare som jag gärna ville lyssna på. Första gången jag var inne i rummet för att lyssna så stod dom och pratade om kablar, då gick jag. Andra gången jag besökte rummet så var det en representant för en förstärkartillverkare som stod och pratade, då gick jag också. Tredje gången jag var inne i rummet så spelade dom faktiskt musik, men dom spelade på mycket repiga vinylskivor
Då tröttnade jag. Jag gick aldrig tillbaka efter det. Jag har inget emot vinyl men varför dema ett par högtalare med ett pris över halvmiljonen med att spela sönderrepade vinylskivor Jag hoppas att jag slipper sådant på denna mässa.
Go to Top of Page

Appel
Starting Member

35 Posts

Posted - 2015/02/01 :  00:00:22  Show Profile Send Appel a Private Message
3st Skåne grabbar flyger upp lördag morgon ;)
Ska bli trevligt att gå lite mässa ! Va ett bra tag sedan jag gick hifi mässa :)
Hör ni något BrÖÖÖlande ljud så är det inte några dyra high end lådor som låter, utan 3 skåningar som har en normal diskussion

CA CABLES
Info@ca-cables.com

Edited by - Appel on 2015/02/01 00:01:34
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/02/01 :  20:48:38  Show Profile Send U1 a Private Message
Helgen bokad, åker på fredag, hem söndag. Vad gör man inte för att få höra Devialet Phantom?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/02 :  20:18:15  Show Profile Send HerrD a Private Message
Phantom är huvudanledningen till att åka. Snacka om hypad produkt med stor fallhöjd. Tror (och hoppas) att den kommer låta fantastiskt!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2015/02/03 :  08:42:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det är allså styckpris på Phantom?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/02/03 :  09:36:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Finns lusten på Söndag så får det bli en sväng då och som jag ser det så är det inte så mycket intressant på Sheraton utom några få utställare så det tar nog inte lång tid lyssna igenom och och de lite mer intressanta utställarna fanns på Klarabergsviadukten som det såg ut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/02/03 :  10:34:43  Show Profile Send U1 a Private Message
Hinken74: Ja, de är tänkta till multiroom och kan användas styckvis.

HerrD: Håller med, men eftersom jag har ett visst förtroende för företaget i fråga samt läst vad de lovar så kan man inte annat än hajpa den :) Jag tycker personligen att det är den mest spännande produkten på länge, hoppas den lever upp till det.
Go to Top of Page

Highendmässan
Starting Member

49 Posts

Posted - 2015/02/03 :  16:02:52  Show Profile Send Highendmässan a Private Message

Spännande föredrag under mässdagarna 2015 - Missa inte!

Alla föredrag är i Mässlokal Lundqvist & Lindqvist, Sal St: Clara

Program Lördag

1. kl. 10.30 #8211; 11.45, Michael Fremer, Practical Guide to Turntable Setup

Michael Fremer är sedan många år skribent i den amerikanska tidningen Stereophile. I år guidar han dig genom konstenf att ställa in en skivspelar - på riktigt.... Hans framträdanden runt om i världen är alltid mycket uppskattade.

2. kl. 12.00 #8211; 13.00, Jochen Schäfsmeier, Concerto Köln

For over 25 years, Concerto Köln has ranked among the leading ensembles for historically informed performance practice. Even shortly following its establishment in 1985, both audience and critics alike were highly enthusiastic about the energetic performance style of the ensemble and ever since, Concerto Köln has appeared as a regular guest at the most renowned concert halls and music festivals around the globe. Numerous tours supported by the Goethe Institute, among others, have lead the ensemble to North and South America, to Asia including China, Japan and South Korea as well as to Israel and throughout most countries within Europe.

Jochen Schäfsmeier är Conerto Kölns direktör och kommer att spela, berätta om följande - och även ha med till försäljning deras världsberömda skivor.

- String based music with Concerto Köln (CDs: Bach Violin Concertos, Haydn Violin Concertos, St. Matthew Passion, Vivaldi Cello Concerto etc.)

- Singers (CDs: Kermes, Petibons, Dessay,Jarrousky, St. Matthew Passon)


3. kl. 14.00 #8211; 15.00, Claes Wetterbrandt, Studio Blue

MUSIKENS MENING OCH HIFI-VÄRLDENS MÖJLIGHETER

Musik har använts och fungerat på olika sätt genom historien. Ett av de enskilt största paradigmskiftena för konstarten inleddes under slutet av 1800-talet i och med möjligheten att spela in och spela upp ljud. I början av 1900-talet växte musikbranschen fram och ett halvt århundrade senare hade strävan efter ljudkvalitet och god återgivning tillsammans med teknikutvecklingen lagt grunden till det vi kallar hifi.

Ljudkvalitet ur återgivningssynvinkel är inte fristående från musiken som konstart även om det finns delade meningar om mycket i hifi-branschen. Klingande musik är ljud. Musikaliska uttryck yttrar sig genom musikaliska parametrar som innebär att ljudet blir olika beroende på hur det spelas och sjungs. Det är inte en smaksak hur sambanden mellan musikens struktur, musikers interpretation och ljudtekniken samverkar även om det är en smaksak vad vi tycker och upplever med olika musik som återges mer eller mindre korrekt.

Claes Wettebrandt är rektor, lärare och forskare vid Studio Blue som utbildar ljudtekniker och musikproducenter samt ordförande i Ljudtekniska Sällskapet. Han har utvecklat analysmetoder för objektiv prestandaverifiering av ljudteknisk utrustning samt musikproduktionsanalys för utvärdering av inspelad musik via de tre huvudområdena musik, musikproduktion och ljudteknik. Vidare har han forskat om interpretation bland annat i fråga om tajmning och perceptionsgränser för de olika musikaliska parametrarna.

Föredraget kommer att omfatta en kort historik över den inspelningshistoriska utvecklingen med fokus på samspelet mellan musiken som konstart och ljudtekniken och musikproduktionen. Vi står i dag inför ett nytt paradigmskifte som kommer att kunna ge musiken och ljudkvaliteten unika möjligheter som aldrig tidigare. Det är med dessa möjligheter det för många känns inspirerande att kämpa för att åter föra upp hifi på dagordningen och ha ljudkvalitet i betydelsen korrekt återgivning som självklart mål.

4. kl. 15.15 #8211; 16.15, Peter Scheelke, Promates

High Resolution Audio, Peter Scheelke

Characteristics of the different audio formats, and comparative listening tests between DXD and 88.2 kHz.
Peter was co-founder of Digital Audio Denmark (DAD). In 2004 they introduced the AX24, which still today is the world's most famous DXD/DSD converter

DAD

Peter was co-founder of Digital Audio Denmark (DAD), and MD in 2004 when DAD introduced the world's first DXD/DSD converter, the famous AX24/Sphynx 2.
As another one man army, Peter then used five years of his life traveling between pro-audio fairs and high-end audio studios introducing DXD as a recording and editing format.
This introduction went very successful and today DXD is the most common used recording and editing format when producing a SACD.
For years DXD was only used in professional audio due to the sizes of the audio files, but late 2014 Peter founded https://www.promates.com/music-store/ since it was now possible to download a whole album in DXD in less than 1 hour.

For further information please visit: http://www.stereophile.com/content/promates-worlds-first-dxd-download-store



Program Söndag

1. kl. 10.30 #8211; 11.45, Michael Fremer, Practical Guide to Turntable Setup

2. kl. 12.00 #8211; 13.00, Jochen Schäfsmeier, Concerto Köln

3. kl. 13.15 #8211; 14.15, Peter Scheelke, Promates
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000