HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ja vad ska man bygga?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/25 :  12:47:18  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Har byggt en decware zen klon. 2w som räcker rätt långt. Var inne på att bygga en till och brygga dessa för lite mer effekt (ca 5w) men jag börjar tänka i andra banor.

Kanske skulle bygga en el84 pp istället, typ Edison 12?
F.ö. Tråkigt att det projektet verkar stå stilla.

Det som talar för att bygga en likadan som jag redan har byggt är att jag redan har utgångsjärn, kodningar, motstånd, rör osv till en till. Men hur kul är det att bygga nåt som man redan har byggt...nja..näe....

Jag är inte särskilt kunnig men att följa ett elschema och ohms lag skapligt det fixar jag.

Pillade ihop en liten monoförstärkare med trafos från en gammal rör radio nyss, det.kliar duktigt i fingrarna!

Några tankar där ute? Är jag helt vilse i pannkakan?

Använder gärna ryska rör då de är...hur ska jag uttrycka mig...*host Harkel host* ...billiga!

Rör...

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/01/25 :  14:45:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Dela aktivt. Kör diskanterna med Zen. Bygg en ny push pull med typ el34 till basen. Ett par el34 blir typ 20 watt i klass A push pull. Du behöver inte ha elektronisk delning, det går att göra passiva filterlänkar mellan för och effektsteg om man vet impedanserna i stegen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/25 :  15:18:38  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Hmm..eller så kanske bara flytta min zen till sovrummet. Får se om jag dyker på nåt intressant schema. 6p3s-e...hmm...

Rör...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/01/25 :  19:49:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Finns det någon som nånsin lyckats bygga EN rörförstärkare och sen nöjt sig med den och inte fått klådan att bygga fler?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/25 :  22:04:25  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Fuling, jag känner en som byggde en (byggsats) som inte gjorde nån fler därefter.
Men de allra flesta bygger nog flera. Det är ju så kul! Och vad ska man annars göra hela vintern?

Rör...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/01/25 :  22:42:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, fast byggsatser är ju lite fusk...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/26 :  00:50:35  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ja jo det har du ju rätt i! Kretskort känns inte helt okej heller. Jag brukar ibland använda prototypkoet till nätdelen ibland men p2p är så mycket roligare. Och enklare att modifiera.

Rör...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/01/26 :  19:38:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Byggsatser eller färdiga mönsterkort är aldrig fel. Tvärtom, är man lite osäker på hur man ska få ihop något är ju ett mönsterkort det bästa man kan ha.

Sedan ser jag inget motsatsförhållande i att bygga BÅDE ett rörslutsteg OCH ett transistorsteg. Det kan ju vara kul att ka två skilda topologier att jämföra.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/01/26 :  20:08:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Bygg ett transistorslutsteg först, när det funkar bygger du ett försteg med rör, en katodföljare förslagsvis, då för du både rörglöd och du slipper extra förstärkning.
När rörförsteget funkar så bygger du ihop båda till en hybridförstärkare, du har du ett Kinderägg, 3-i-1

Fuling har för övrigt rätt, har man en gång börjat...

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/26 :  21:49:30  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jodå. En gainclone var första steget som såg dagens ljus här hemma.

Rör...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/01/26 :  22:00:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:

jag redan har utgångsjärn, kodningar, motstånd, rör osv till en till.


quote:

Använder gärna ryska rör då de är...hur ska jag uttrycka mig...*host Harkel host* ...billiga!


6S19P i push-pull
(om järnen fixar det alltså..)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/01/26 :  22:08:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
6C19 behöver väl inga utgångsjärn...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/01/26 :  22:38:00  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Utgångsjärnen är singel end och max 10w.....men paralell singel end kanske skulle vara kul! Men kanske inte fullt så enkelt att få bra.

Rör...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/01/26 :  23:23:28  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
SE...desto roligare
då hade jag kikat på en PSE med 6080/6AS7 om det ryms inom järnens impedans på ett vettigt sätt.

Om du inte har några ED8000 liggandes, kanske få nytta av några PCL82 i PSE, då har du drivern färdig i röret.. EL36/PL36 är ju annars trevliga kandidater

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/01/26 :  23:50:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
PL36 i triodkopplad SE vore nog inte fel. 3-5kohm last på anoden, lite drygt 250V anod till katod och minst 60mA anodström. Det blir lite över specarna men PL36 tål nog det utan problem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/01/27 :  18:24:50  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har läst på om Zen. Den har ingen feedback. Jag fattar inte hur man kan göra en linjär förstärkare utan feedback.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2015/01/27 :  19:42:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det blir lite över specarna men PL36 tål nog det utan problem.


PL36 kanske tål det,men inte 6P31 som jag anvönde..(som ska vara snarlik)(Förutom glöden då..).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2015/01/27 19:56:19
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/01/27 :  19:45:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man använder element som är lagom linjära. Och lägga arbetspunkter där elementet är som mest linjärt.
Återkoppling har sina fördelar MEN många nackdelar också.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/01/28 :  00:05:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Angående återkoppling i triodförstärkare så löses det enklast genom att man lägger in en återkopplingsslinga som man kan bryta med en omkopplare. Lätt att switcha mellan "magi" och "kontroll" allt efter musiksmak, högtalare osv.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2015/02/14 :  13:40:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Om jag ville bygga nåt med lite mer effekt än 2W och hade utgångsjärn för SE max 10W hadde det blivit en ny SE med ryska 300b. Ryska rör är lågbrusiga, robusta och billiga. Det behöver inte bli så dyrt heller:

http://www.ebay.com/itm/Free-shipping-2pcs-Russia-Valves-vacuum-tubes-Electro-Harmonix-300B-/281360388606?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item418262d1fe

Istället för en P-P rörhäck hade jag halat fram min gainclon och moddat den för ställbar utgångsimpedans.
Passiva filter på linenivå är jättebra!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/02/16 :  15:37:05  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Allt är dyrt om man jämför med 6n1p och 6n15p...hehe... Jag har några "ryska 6v6" på väg hem. Kan bli nåt litet projekt mest bara för att det är roligt.
Magnus (soundbrigade) skickade mig ett schema till ett pp 6v6 steg som såg småroligt ut.
Ska pilla lite i mina radio-kadaver under tiden och se vad man kan använda från dem...

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/02/24 :  20:53:52  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Då stereon står igång i snitt 20 timmar per dygn så går faktiskt 300b bort..

Har skruvat vidare i skrotets billiga värld. En av mina radioapparater var bara bestyckad med oktalrör. Den såg fullständigt livsfarlig ut att prova koppla in, läckande kondensatorer var bara förnamnet, jisses så den såg ut under skalet... Ryckte likriktarröret, kopplade ström till den och jag mätte 550v där mellan två av pinnarna, månne 275-0-275v på ht lindringen? Jag ska dammsuga den lite extra och börja dissekera bort de bitarna som inte ska vara kvar.

Kraftigt inspirerad av industri-vintage-stilen så kommer jag att försöka få ihop den med återbruk som en del av temat, man tar det man har.

Börjar med att fundera på en bra lösning på petskydd, den gamla trafon ser farlig ut...

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/02/24 :  20:55:54  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Och det blir oktalrör. Har fått hem både 6sn7 och 6h8c eller vad det nu var de hette. Ryskan är inte min starkaste sida.

Rör...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2015/02/24 :  21:12:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Då stereon står igång i snitt 20 timmar per dygn så går faktiskt 300b bort..

Då kan ju faktiskt 6P31 med 6E6P som driv vara ett alternativ,då har du nog råd att ha den på 24/7.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000