HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SCAD Vigoroso
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/02/02 :  07:52:15  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Har googlat runt men finner ganska lite om dessa. Därför frågar jag här.
Vad jag vet är detta:
Vigoroso har 2:a ordningens filter för både bas och diskant. Verkningsgraden är 97 dB och impedansen 6 ohm. Vigoroso är 100 cm hög, frontbaffeln är 46 cm bred, högtalaren är kilformad så bakstycket är 36 cm brett. På detta tillkommer en extra 25 mm sidopanel på varje sida som är fasad så högtalaren är som bredast 47 cm. Frekvensomfånget är 30hz till 22 khz
Element:
15" JBL 2226
1,5" B&C de 700tn

Hur står sig då dessa idag? Någon som vet ungefär vart delningen ligger? Är det BR?

Kan det vara något att satsa på om man gillar spelglad dynamik el finns det bättre saker att leta efter?
Vad är rimligt begpris?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/02/02 :  16:04:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
2700Hz om jag minns rätt. Han ville få med så mycket av röstområdet från ett element som möjligt.
Bra tryck när jag lyssnade. Går att spela högre än bekvämt.

BR med slitsport tror jag. Kan vara MLTL också.

Vill minnas att demoexet som åkt runt funnits ute för 20k. Rimligt pris är i min mening runt där och kanske en bit till.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/02/03 :  18:36:35  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Oj, 2700 är högt för en 15" men som du säger så finns det säkerligen anledningar. Blir dock lite fundersam då JBL själva rekommenderar 1200hz som högsta delning likaså faller den av ganska kraftigt över 1500hz. Likaså blir jag lite fundersam varför det valts en så stor driver om den delas 2700hz. Dock tvivlar jag inte på kompetensen bakom de som byggt högtalaren så det vore kul med lite mer info om tänket:)

Hur tyckte du de lät då förutom hög spl?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2015/02/03 18:43:28
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/02/03 :  19:25:06  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
"tian" här på forumet har haft dylika.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32384&whichpage=10

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/02/04 :  21:23:24  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
När den demades med Bernts rörsteg var det nästan lite väl mycket bett, lite återhållsam med att säga vasst, å andra sidan spelades det hööögt.

Demades även med ett class a steg som jag alltid glömmer namnet på och det lät riktigt trevligt.

2700Hz är högt för en 15" och det kan tänkas att det blir lite svårt i vissa rum pga ojämn spridning. Nu krävs det lite längre tid än ett demo för att upptäcka problem såsom uppbrytning och liknande, så kan inte säga om det är bra eller dåligt på sikt.
Lät bra vad jag minns, men jag var också helt oerfaren med högtalare som inte begränsades av någon volymratt utan bara gick att spela högre med. Så jag hade inget att jämföra med.

Skulle tro att Bernt kan uttrycka sig opartiskt i dessa och även komma mer mer info.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/04 :  23:38:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker Vigoroso var en ganska rolig högtalare. Den konstruerades av Cleas Millby och Stefan Bystedt.
Varför delningen hamnade så högt vet jag inte, men man får ofta välja mellan två problem i en tvåvägare.

När vi demade i Jönköping så blev det nog väl högt kanske. Det där klass A steget, var det med trissor?
I så fall var det nåt av Ola Abrahamssons steg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/02/05 :  21:32:02  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Japp det stämmer nog. En trevlig prick.

Lite roligt att en 15" fick jobba hårt från ditt rörsteg, OTL om jag minns rätt.
Trentemøller på hög volym =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000