HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 MM-pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2015/02/08 :  20:46:18  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hej kamrater!
Tänkte jag skulle väcka min gamla Dual CS 505-3 till liv igen.
Skivspelaren och tonarmen är i bra skick men min Ortofon pickup är lite sliten å nålens vägnar, så jag tänkte be medlemmarna i detta eminenta forum om tips på en bra och prisvärd MM-pickup.
Även tips på begagnade i bra skick mottages med tacksamhet.
/Amatören

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:18:17  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Budgetfavoriten är ju en AT-95E. Spelar inte helt rätt,men den har en viss boogiefaktor som jag har svårt att värja mig mot. Vill man lyxa till det kan man ju köpa den med bättre nål via LPgear i USA.
Över det så finns ju Ortofons 2m serie. Jag har testat röd och blå, men inte riktigt fastnat för den själv. Men andra gillar den så här är det ju fråga om tycke och smak. Jag fördrog Goldrings 2000-serie och hade den på min Rega under några år. Finns i olika varianter och prisklasser. Precis som med Ortofonen kan man köpa en instegsmodell och sedan byta nålen till en bättre.
Givetvis så kan jag ju inte låta bli att nämna den jag kör med just nu... Linn Adikt....fast i ärlighetens namn har jag inte jämfört den med de andra. Jag fick den monterad i samband med att jag köpte spelaren och tonarmen...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:24:17  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
ahultin, tack för input! Uppskattas:)

Vad tror ni om en Roksan Corus Silver, eller det är att skjuta över målet?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/02/08 :  23:47:49  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag har en Ortofon 2M Blue i bra skick till övers för 500:-

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/02/09 :  15:33:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Men det sitter väl en OM på den. Så det är ju bara köpa en ny OM-30/40 nål o klämma dit. Stort lyft mot original OM-10.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2015/02/09 :  17:25:09  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
HLindgren, jo, det sitter en Ortofon på redan, Concorde 10 tror jag den heter. Många år på nacken...:)
Skulle vara kul att prova något annat och vidga sina vyer.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2015/02/11 :  18:50:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Acutex STR 412, prisvärd som få

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2015/02/14 :  13:27:10  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack för alla tips

Det bidde en Ortofon 2M Bronze, nya remmar och en rundsmörning, noggrann justering och sen på med Patricia Barber - Companion (180 g - Dubbel LP) och... ett stort leende infann sig!

Hur fasen ska man kunna lyssna på digitalt efter denna sensation...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/02/14 :  15:27:41  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
Det bidde en Ortofon 2M Bronze

Gillar den jag också.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2015/02/16 :  18:01:59  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Concorde är kompatibel med OM30/40

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000