HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Highendmässan, blandade bilder och kommentarer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:26:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Här behövs en tråd för bilder och kommentarer om helgens mässa. Lyckades få med mig några bilder hem från söndagen:

Första stoppet direkt efter ingång på Sheraton blev Focal, Pass och DCS.



Satt först för långt fram och fick för mycket topp, flyttade sedan bakåt och fick bättre balans i ljudet. Focal lyckades undgå foto.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:30:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hos Marten talade en man från MSB om tekniken, blindtester och inspelningar. Här lät det helt rätt, stort, luftigt och självklart. Märkligt egentligen att när man lägger tillräckligt mycket så hör inte prylarna alls...



Här skulle vi lyssna mera var tanken men tiden försvann och vi hann inte tillbaka. Hade nog kunnat sitta hela dagen här.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:39:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Devialet Phantom. Huvudanledning till att besöka mässan. Tyvärr var den i mono och på torrdemo, dessutom var den transportskadad så det blev inte ens smakprov i mono. Det var synd, hade verkligen varit kul att höra. Det får bli vid senare tillfälle.



Innan förevisades modell 200 med franska Atom stativare som hade trimmats med SAM. Tydligen kunde man få ganska mycket lågfrekvent ljud ur en liten högtalare och det var många som gillade vad dom hörde. Jag ville verkligen gilla Devialet då jag varit lite sugen på deras förstärkare. Det låter snyggt och hyperrent men jag blir aldrig berörd. Kylig diskant och för bumlig, entonig bas i de små högtalarna gjorde det också svårt att gilla ljudet. Jag vet att Devialet kan låta bättre. Hemma hos DoubleA lät det t.ex. förträffligt men på mässa har det inte bevisats än.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:46:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hos Engström och Engström matchades deras förstärkare med Tannoy:



Stor skillnad mellan inspelningar. Ett verk med stor trumma och kör i kyrka fick nästan fram lyckotårar. Några störningar vid volymreglering verkade finnas kvar att lösa innan försteget var helt klart. Helt klart lovande, blir alltid imponerad av tonkvaliteten i direktupphettade trioder. Har man sedan känsliga högtalare räcker effekten mer än väl.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:54:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Genelec. Intressant nog spelades exakt samma stycke som hos Engström och Engström. Verk med stor trumma och kör. Dessa monitorer berättade lite mera om vad som hände och det fanns mera kraft och bättre balans mellan registren. Det spelades dock i ett väsentligt mindre rum och förmedlade inte riktigt samma känsla som tidigare uppställning.



Genelec 8351 matades inte digitalt som man kunde tro utan via en dac från Bricasti. Det hade varit intressant att kunna växla mellan intern och extern dac. När jag körde Genelec hemma (8250+7270) tyckte jag digitalt in var bättre, hade dock ingen Bricasti!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/02/08 :  21:54:34  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hemma hos DoubleA lät det t.ex. förträffligt men på mässa har det inte bevisats än.

Tackar! Men om man gämför filtrerna i den versionen du lyssnade på och nu när dom är färdiga så har du ett par helt nya högtalare att upptäcka! Ja lovar
Välkommen till baka

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:00:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Daniel Hertz trodde jag på men här stod vi bara ut en liten stund med Keith dont go. Lät som allt släpptes igenom utan något som höll tillbaka. Menat på ett positivt sätt. Hade säkert funkat jättebra i mindre kal lokal eller med annan musik. Ska inte dra för stora växlar på det, vi hade lite ont om tid och drog vidare. Tror det finns ohyggligt stor potential att få ett realistiskt ljud med denna uppställning!


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:01:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Andra sidan hade lite mera ljus. Med fast 50mm får man inte alltid med allt.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:03:37  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Härligt DoubleA! Kommer gärna tillbaka, du får komma hit också och lyssna på Catacomber!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:07:17  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Martin Logan Summit X. Jag har börjat gilla Martin Logan, basen sitter bättre ihop med panelerna och jag tycker man fått till lite mera kött i elektrostatdelen. Skulle kunna lyssna länge på Martin Logan.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:11:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt med bilder.

The Lars och Tannoy var inget lyckat äktenskap i mina öron, 300B räcker inte till. Det blev komprimerat och dynamiklöst med en massa dist. Det verkar inte som de hittat en permanent partner till stegen som funkar bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:14:10  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lyngdorf, Steinway. Måste vara rekord i liten åsyn och megastort ljud! Gillade verkligen detta! Verkar kanske dyrt men ger väldigt mycket ljud för pengarna i mitt tycke.





Dessutom en roligt speedad presentatör som måste anses vara hifivärldens svar på Björn Ranelid. 50 ord per mening, minst! Gillade honom, respekt!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/08 :  22:17:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det var nog alla bilder jag hade. Ös på med mera nu!

MickeY, tror också att högre känslighet hade varit att föredra. Man hör dock att det finns en stor potential.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/02/09 :  07:51:19  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack för inbjudan!
Ja lovar att försöka ta mig upp till dig framåt sommaren

Trevligt reportage också!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/02/09 :  10:41:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Humöret är uselt idag pga att min Dac gick sönder igår,blir troligtvis dyrt eller sophögen.
Men nu tar vi det positiva. Mässan var över förväntan, mycket pga trevligt sällskap av Tobbe_L och bearwik (som vanligt) och att det fanns gott om hörlurar att lyssna på som jag gjorde och att det sedan lät bra i några rum och sämre i några. Jag hoppade som vanligt över en del rum som Ljudtema tex. då Audiovector har noll dragningskraft på mig.
Men en del rum var som vanligt tex. jätte Focal burkarna med mycket fnissel i toppen, men det kanske är är HighEnd ? lyssningströtthet på två sekunder är det i alla fall.
De jättelika skåpliknande Wharfedale lät som om det var olika högtalare i varje register, sammanhållning saknades, synd det märket kan mycket bättre.Var inne en snabbis hos Tannoy, och nej, men det var visst något som var tokigt där sa andra.
Nu till det bättre, en snabbis hos Hifi Consult lät okej de där Mist, men de ska de göra när det kostar över 100 lappar anser jag.
Genelec var också okej, inget speciellt att anmärka på.
AudioConcept spelade på ett för mig nytt högtalar märke, Daniel Hertz M1 ?
Jätte stora svarta högtalare som visste hur man spelade basmen resten av återgivningen hängde med. Folk som har utrymme gillar stor ljudbild med rejäl basåtergivning och som har 100-tusen dollar på fickan här har ni något för er hos Audio Concept.
Och nu till något som överraskade mig, Martin Logan Summit X. Basen sitter ihop med panelerna på ett bra sätt numera och plus att det är lite mer kött på benen i helheten uppåt i registret.
Ja det var mina intryck, har missat massor, men jag prioriterade lite igår och många av de där system som kostar som flera nya bilar intresserar mig måttligt.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/02/09 11:49:51
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/09 :  11:56:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för bilder HerrD! De vita kabinetten unde högtalarna hos Steinway/Lyngdorf var bara "stativ", eller?
/M

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2015/02/09 :  12:11:21  Show Profile Send kurt a Private Message  Reply
Bäst var Arcam Audiovector för de spelade Alpha Blondy, Pink Floyd i reaggietakt.
Vilken kul musik för att vara Hifimässa!!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/09 :  16:19:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
AlfaGTV: De vita kabinetten verkade bara vara stativ ja. Det hade varit mycket intressant att få höra mera av detta system. Lyngdorf Steinway borde visas oftare på mässor. Tror det hade låtit ännu bättre med högtalarna hängda direkt på väggen.

Lägg gärna in mera bilder och intryck, kul om det blir en levande tråd med många bidrag.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/09 :  17:03:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Tyckte mig känna igen de där elementen.
Kan tro att de lät bra (om bara avstämningar och filter höll klass).
Det är oxå kul att proffsgrejor blir mer och mer välkomna i finrummet.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2015/02/09 17:31:47
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/02/09 :  17:58:09  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
De lät häftigt, men de som söker superduper neutral återgivning med noll live känsla upplevde nog inte dem som bästa högtalare på mässan.
Men de lär kräva lite större rum så att säga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/02/09 :  19:37:04  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Daniel Hertz hade nåt konstigt hyss för sig i mellanregistret, nåt "schhh" ljud som låg som en slöja över detaljerna. I övrigt var de roliga!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2015/02/09 :  22:07:06  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Mr D jag har en fråga. Spelades det något på Martin Logan Motion högtalaren?

Det ser ut som en Motion 40 bredvid Summit X. Jag har läst mkt positivt om Motion högtalarna och är hyffsat bra prissatta för oss med lite mindre plånbok. De verkar vara ganska lättdrivna också med en länslighet på 92 db. Det finns en Motion 60 också med lite biffigare element, dubbla 8 tummare i basen.


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/09 :  22:20:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
MatsE: ja den spelades med en Micromega My amp. En liten kompakt allt i allo med lite mindre effekt i AB drift. I direkt jämförelse med Summit X hade den förstås inte en lätt uppgift. Det blev lite bumligt men annars helt ok. Kan tänka mig att det låter bra med bättre förstärkare och omtänksam uppställning.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/02/10 :  20:45:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Daniel Hertz hade nåt konstigt hyss för sig i mellanregistret, nåt "schhh" ljud som låg som en slöja över detaljerna. I övrigt var de roliga!


Jo, jag upplevde också något, av tonal art, liknande en avrullning/dip i övre mellan, saknade lite rumsinfo och 3d som man får med riktigt bra upplösning, däremot tyckte jag de hanterade komplexa passager i lågregistret mycket bra, fin dynamik i botten.

Jag lyssnade inte jättelänge och hade behövt lyssna på mer material för att få en bättre bild av dess tonala karaktär eller icke karaktär samt genomsläpp, dess kapacitet att ändra skepnad med spelat material så att säga.
Förövrigt en av extremt få högtalare som inte föll igenom på saker jag tycker är självklara på den här nivån.

Besvärligt mycket av det som demades i år gav en rent stressande effekt, ansträngt, dynamiklöst och en känsla av bristande upplösning, jag vet inte om kvalitén var sämre än vanligt eller om det enbart beror på att jag höjt ribban med åren.

Jag gillade iaf loungen på L&L, läge för en servering med espressomaskin och bakverk där på framtida mässor, skön atmosfär som inbjöd till att softa och reflektera över alla intryck.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/02/10 :  21:30:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag kan inte kommentera de system för miljoner, jag kan liksom inte relatera till dom men några ord om några andra vågar jag mig på.

Spendor kan verka lite tama men när man sätter sig ner så märker man att de inte gör så mycket fel. De är sådana man kan leva ganska bra med.

Steinway/Lyngdorf var gjorda för det moderna hemmet där högtalare inte får synas. Elektronik som kompenserar för fasfel och annat som kan uppstå med en höga delningen till lådorna på golvet (man fick inte kalla dom subbar för de spelar mycket än bara sub bas) .F-n vet hur korrekt det var men jag tror att många kan gilla dom eftersom de försvinner in i hemiredningen. Extremt bred ljudbild vilket är annorlunda i förhållande till den närlyssning jag är van vid.

För mig var Genelec återigen bra, korrekt, upplöst, prisvärda.

Personligen gillade jag Oppo lurarna, en del pengar men bra.

Sennheiser HD800 var inte min grej, det saknades bas. Jag blir bara trött av sådant ljud.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/02/12 :  19:05:00  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag tänkte sammanfatta mina upplevelser från årets High End-mässa.
Det blir ömsom ris och ömsom ros, men tyvärr inga bilder, kameran låg kvar hemma.

Mässan var som förväntad, och det var ett trevligt helgnöje för mig och frugan.
Ljudupplevelsen var också som förväntad på en mässa och det är ju normalt inget man ska dra några större slutsatser av.

Matchningen av en anläggning, och den ihop med det använda rummet är säkert både tidsödande och svårt även för proffsen och jag förstår att man inte hinner göra det fullt ut på en mässa.
Jag fick dock intrycket av att många utställare hade plockat med sig det bästa de kan uppbringa av varje enskild del, men det var inte alltid som just de valda delarna lirade så där bra och homogent tillsammans.
Rent generellt brukar det vara ett hårt, på gränsen till skränigt och ett allmänt tröttsamt ljud hos de flesta utställare på en mässa och det lät tyvärr så hos flertalet även denna gången.

Hos Marten lät det fantastiskt stort och luftigt, väldigt oansträngt och utan några större tendenser till hårdhet, men oavsett var jag satt lyckades jag inte få den holografiska projicering av röster och instrument som jag värdesätter så högt.
Det var alldeles för stort för min smak och jag saknade fokus.

Samma problem hos "Focal, Pass och DCS", men där var det även alldeles för mycket energi i det övre registret för min smak och det blev bara jobbigt efter ett tag.
Jag provade sittplatser från första till sista raden, men jag hittade ingenstans där det fungerade för mig.
Det var stort, öppet och dynamiskt med bra bas, men alldeles för hårt, kallt och oorganiskt, långt ifrån "ståpäls" av välbehag.

Hos AudioConcept spelades det på Daniel Hertz M1. Ytterligare en "jätte" som inte heller hade förmågan att leverera ett engagerande ljud i mina öron.
Det lät dessutom som om loudness-knappen var intryckt.
Jag hade förväntat mig en bas i referensklass, men icke. Det var mer kvantitet istället för kvalitet.

Stora högtalare ger normalt ett stort ljud, men tyvärr verkar det alltid vara på bekostnad av fokus. Undantag finns säkert.
Jag har ett annat ljudideal än detta, men kan mycket väl förstå de som gillar det.

Det hade blivit en uppryckning i musikvalet hos många utställare, jag hörde allt möjligt från ABBA via Doors, Fleetwood Mac och Peps till The Who.
Givetvis var det fortfarande mycket Nils Lofgren - "Keith Don't Go", "No Sanctuary Here" med Chris Jones och "Come away with me" med Norah Jones.

Jag är inte van att lyssna på "bombastisk" klassisk musik på hög volym och det ger mig inget att sitta kvar och lyssna på det heller, så jag drar ganska fort.
Självklart måste man variera musiken för att tillfredsställa alla smakriktningar, men vid ett tillfälle tömdes rummet snabbare än om brandlarmet hade gått när detta spelades.
Jag fick en syrlig kommentar när jag reste mig upp och lämnade rummet, han påpekade att det nog var dags för mig att "växa upp" när man är i min ålder.
Det blev två besök på en gång, både första och sista.

Hifi Consult spelade på QRS Mist/Burmester vid min första visit och det gav mersmak.
Vid nästa besök var det högtalare från Vienna, Lizt tror jag de hette, som stod för underhållningen.
QRS föll mig betydligt mer i smaken och jag besökte rummet en tredje gång för att få lyssna på dem igen.
Lite murrigt i basen kanske, men det var antagligen lokalens fel.
Bra släpp från högtalarna, luftiga utan överdriven diskant och de spelade med förvånansvärt mycket känsla.

Klutz Design spelade på högtalare från Trenner & Friedl. Trevligt och lättlyssnat.

Tannoy/The Lars var däremot en stor besvikelse, platt och tråkigt. Inget släpp och inget driv. Här hade jag förväntat mig betydligt mer.
Om det var högtalarna eller elektroniken som inte ville leverera vet jag inte, men musiken som spelades är jag van vid och så här tråkigt ska det inte behöva låta, ens på en mässa

Jag gled även in hos Audionord eftersom jag var väldigt nyfiken på Magico, "Not my cup of tea".

Eftersom jag är helt ointresserad av hörlurar, hörlursförstärkare, bioljud, aktiva högtalare och streamers reducerades "måste besöka"-rummen dramatiskt och de flesta rummen var snabbt avklarade.
In och ut.

Frugan blev väldigt imponerad av Canton's minimalistiska anläggning. Mycket musik för små pengar, enligt henne. Jag missade tyvärr det rummet.

Några utställare hade "den goda smaken" att även kunna spela vinyl och därmed gavs möjligheten att få provlyssna ett nyinköpt vax, tack.

Classic Design hade t.o.m. ställt fram skivbacken så man själv kunde bläddra och välja plattor att lyssna på.
Ett trevligt och uppskattat initiativ och en stor kontrast till alla "klösbrädor" och telefoner som majoriteten av utställarna pillade på.
Jag såg varken en CD-spelare eller en dator i det rummet.
Elektroniken var från Gold Note och man spelade på Spendor D7, en högtalare som jag kan mycket väl, eftersom jag äger ett par.
Jag kände igen ljudet i stora drag, men rummet var nog lite för stort för att ge den nedersta "knuffen" i basen.
Lite tunt mot vad jag är van vid, men det lät bra ändå. Känslan och närvaron fanns där.
D7:orna kan bättre.

I nästa rum spelades det "No Sanctuary Here" med Chris Jones oavbrutet på ett par skapelser från Wharfedale.
Jag tittade in, men det blev ingen längre vistelse.

I ett annat rum spelades det med elektronik från McIntosh och ett par små stativare som lät riktigt bra.
Det stod något uppe på högtalarna som jag fick för mig var ett par elektrostatdiskanter, men det kan vara en missuppfattning. Rätta mig om jag har fel.
En lättlyssnad och trevlig anläggning. Jag blev faktiskt sittande en bra stund och bara njöt av musiken.

När jag läser igenom mitt inlägg inser jag att det kanske kan tolkas som om jag var missnöjd med mässan, så är inte fallet.
Mässbesöket genererade inga planer på att byta ut något i anläggningen, tvärt om, jag blev ännu nöjdare med det jag har.

Vi hade en trevlig helg tillsammans med likasinnade och vi kommer antagligen att göra om det nästa år.

Tack för oss.

/Tomas & mrs

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000