HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Köpa högupplösta flac filer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/02/18 :  12:38:29  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej, är det någon som vet vart man kan köpa högupplösta flac filer i Sverige? Jag har köpt klassisk musik från hdtracks.com, men resten verkar var spärrat för svenskar.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/02/18 :  13:34:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Titta här: http://www.channelclassics.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/18 :  16:38:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här brukar jag handla:
http://www.highdeftapetransfers.com/
http://www.eclassical.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/02/18 :  16:48:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Även Qobuz finns ju. Även där måste du dock gå via en (fransk) proxy.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/02/18 17:17:18
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/02/18 :  18:23:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
http://www.gubemusic.com/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/02/18 :  18:26:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu verkar en av mina favoriter finns i 24/96kHz


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/18 :  19:10:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Bernt:
Vad är din erfarenhet av överföringar av äldre inspelningar till 24 bitars format?
Jag har ibland upplevt att ljudet blir mindre förlåtande för brister i inspelningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/02/18 :  19:15:59  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Men finns det någon som vill sälja lite mer mainstream musik till en svensk, utan att man låtsas vara fransman eller amerikan?
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/02/18 :  19:20:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Varför flac?
Bandbredd?
Det kan väl knappast vara lagringsutrymme?
Iofs kan man ju packa upp dom när man tankat ner dom.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2015/02/18 19:22:03
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/18 :  19:36:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag gör om dem till AIFF.
En kompis till mig vägrar kompromissa och gör om dem till WAV.
Men inte alla uppspelningsprogram hanterar metadata i WAV-filer.
Då kan man få höra hur metadata låter, och den erfarenheten kan man vara utan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/02/18 :  19:39:42  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
För att flac verkar vara det vanligaste filformatet för lossless samt att min raspberry pi med volumio kan hantera det. Det skulle funka fint med företag som säljer andra PCM baserade format också, bara de inte har någon förstörande komprimering.

Tack för förslagen som har kommit hittills. De ska granskas med lupp, även om jag inte riktigt tror att de har det jag söker.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2015/02/18 :  20:07:18  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Deutsche Grammophon säljer också. Google är din vän.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2015/02/18 20:09:16
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/02/18 :  20:17:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vet inte hur det är med Society of Sounds nu för tiden.
Javisst ja, det skulle ju vara main stream.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/18 :  20:30:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt:
Vad är din erfarenhet av överföringar av äldre inspelningar till 24 bitars format?
Jag har ibland upplevt att ljudet blir mindre förlåtande för brister i inspelningen.
Det har jag inte funderat så mycket på. Jag köper de inspelningar som har musikaliska tolkningar som jag gillar.
Hittade till HDTT när jag letade efter en viss inspelning med Hindemiths Mathis der mahler, de hade den och den är minst lika bra som den jag hade på vinyl. (samma inspelning, http://www.highdeftapetransfers.com/category.php?cat=207 )

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/02/18 20:36:49
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/02/20 :  12:33:30  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag hittade en sida som heter allflac.com. Vad tror ni om den? Man var tvungen att ladda sitt konto med pengar som man kan handla skivor för sen, vilket inte känns helt optimalt. Sen läste jag recensioner från andra som verkar skeptiska. Vad tror ni?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/20 :  18:20:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har handlat på the Classical Shop, men har fått problem med att ladda hem musik därifrån.
Någon som handlat där?
http://www.theclassicalshop.net

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/28 :  21:05:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Classical Shop verkar ha fixat problemen, så nu kan jag rekommendera dem.
Lite större sortiment än eClassical men egentligen kompletterar de varandra.

Senaste köpet.
Yoshimatsu - Symphony 5 och Atom Hearts Club Suite.
http://www.theclassicalshop.net/Details.aspx?CatalogueNumber=CHAN%2010070
Provlyssning:
www.youtube.com/watch?v=zhd5Mp9LEQM



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2015/03/15 :  22:07:36  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Tyvärr kan man inte utgå ifrån att 24/96 är bättre än cd-kvalitet (16/44.1). Jag har åtskilligt med högupplösta filer från HD-Tracks och i de flesta fall är dynamiken sämre än motsvarande lite äldre CD. Nu är ju dynamiken inte allt men det är illavarslande att man komprimerat och limiterat inspelningarna samtidigt som man släpper materialet i högre upplösning.

I några få fall har jag träffat på HD-Tracksutgåvor som varit bättre i dynamik än de cd's jag har haft till hands, men de kan å andra sidan även de varit söndermastrade. Jag har tyvärr dålig koll på ursprunget av mina skivor eftersom jag rippat av dem och sedan sålt av allihop.

/ B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000