HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Klassisk musik, vilka håller bra ljudkvalite ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2015/02/18 :  22:49:51  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har börjat så smått att börja lyssna på Klassisk musik och undrar över vilka bolag som håller bra ljudlig kvalite och vad man ska undvika när man som jag uteslutande handlar skivor på Ginza och CDon. ljudkvalite är viktigare än priset när man i liten skala vill handla lite olika olika kompositörer för att känna sig fram.
Någon som har några bra råd?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/18 :  23:15:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är inte bara ljudkvaliten utan även framförandet kan skilja sig en hel del.
Även om man spelar efter noter, så handlar det om tolkningar.
Kända dirigenter är det ofta av en anledning, så man kan ju gå på det.
Jag kan föredra en inspelning av lite sämre ljudkvalitet för att jag gillar tolkningen bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/18 :  23:58:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med Björn-Ola helt.

Men mer konkret så tycker jag att franska bolaget Harmonia Mundi håller hög kvalitet i bägge avseenden.
Ginza och CDon, ingen aning - har de klassiskt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2015/02/19 :  07:29:09  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Decca är ett säkert kort. Oftast bra inspelat och dessutom med bra artister, inte vem som helst som får spela in på Decca.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2015/02/19 :  13:09:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst har de klassiskt Bernt!
Och de här boxarna, tex. http://www.ginza.se/product/beethoven/the-collection/30350/ vet inte hur just denna är i ljudkvalite, men typ sådana här boxar som säljs nästan "gratis" kan vara rent bedrövliga ljudmässigt, riktigt dåliga och då blir frågan direkt bolag som man mer kan lita på.
Såg tex. att de hade denna Decca på ingång, http://www.ginza.se/product/decca-sound-analogue-years/102145/
Och är inte Naxos något mer av ett kvalitetsbolag
Tar gärna emot fler tips på fler bolag.

Ps. Saknar verkligen Mega skivbutiken som låg inne vid plattan, den som var i flera våningar där all sorts musik fanns och man kunde få provlyssna innan köp

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2015/02/19 :  13:17:25  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Decca-boxen är säkert kanon om du är villig att lägga en tusenlapp.

Den här är också väldigt bra:
http://www.ginza.se/product/living-stereo-collection-vol-2/218072/

Naxos tycker jag är OK ljudmässigt men ofta är det mindre amatörorkestrar som kan vara allt mellan fantastiska och inte så bra.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2015/02/19 :  14:16:05  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Harry Pearsons super disc list tyckte jag var ett bra sätt att hitta bra inspelningar och framföranden av klassisk musik. Nu dog han ju tyvärr nyligen och jag vet inte var man kan hitta den senaste listan. Kan vara värt att försöka googla fram.

Jag kan rekommendera "CD revyn" som sänds i P2 på söndagar.

Svepande omdömmen, Decca bra Deutsche Grammophon dåligt, tycker jag inte är så värdefulla. Det finns för många undantag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/19 :  14:16:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Naxos är väldigt ojämna tycker jag. Då menar jag deras egna produktion. Naxos säljer flera andra bolags skivor också, t.ex Harmonia Mundi.

Det finns många siter på nätet där man kan provlyssna innan köp!
Jag känner bäst till de som säljer filer för nerladdning men du har ju Deutche Grammophon t.ex där man kan provlyssna rubbet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/02/19 :  15:35:46  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Svenska bolaget Proprius har väl rätt gott rykte när det gäller ljudkvalitet...
http://www.proprius.com/

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/19 :  18:54:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
BIS tycker jag har bra inspelningar.
Chandos också.
Har köpt Chandos nya inspelningar av Kurt Atterbergs musik med Neeme Järvi och Göteborgssymfonikerna i 24bitars format och ljudet är fantastiskt.
Men tolkningarna suger, så det hjälper inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2015/02/19 :  21:20:54  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Att köpa klassisk musik är ibland som att köpa en trisslott...

Är du ute efter något speciellt verk av någon kompositör eller cdskiva rekomenderar jag "Penguin Guide to Classical music".
Här kan man köpa de speciellt fina utgåvorna som blivit belönade med Penguins Rosette:
http://www.prestoclassical.co.uk/rosettes.php?keytype=0&keyword=all

Man har betygssatt utgåvorna 1-3 där 3 är högsta betyg. Om skivan är exeptionellt bra kan den dessutom bli begåvad med en Rosette.
Har handlat en massa fina sådana skivor genom åren och är oftast riktigt, riktigt nöjd.

Hittade just en Spotifylista med alla Rosette skivor, fantastiskt!
http://open.spotify.com/user/ulyssestone/playlist/4ibvGb48nfYbBt44Xb8FIe

/Mattias
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/02/19 :  22:23:28  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Om du har nära till ett bibliotek så kanske de har tidskriften Grammophone. Testade att googla på Grammophone och hittade dem även på nätet. Jag har tyvärr inte kollat in sidan ännu så jag vet inte hur mkt som finns att läsa där.

http://www.gramophone.co.uk

Läs recensioner och "tjuvlyssna" lite på Spotify är mitt råd. Gillar man barockmusik så tycker jag att Archiv Production har bra skivor. Jag kan rekommendera The English Concert och Trevor Pinnocks Brandenburg konserter av J.S Bach.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/19 :  23:33:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bra länkar där Mattias, tack för det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/02/20 :  18:18:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mitt råd är att på billigaste möjliga sätt hitta det du gillar. Själv är jag sådan att jag älskar ett minimum av all musik och är rätt likgiltig för resten.
När jag hittat något jag älskar inom klassisk musik, så söker jag efter de bästa inspelningarna, och då handlar det inte enbart om ljudkvalitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2015/02/20 :  21:22:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ps. Saknar verkligen Mega skivbutiken som låg inne vid plattan, den som var i flera våningar där all sorts musik fanns och man kunde få provlyssna innan köp

Både Åhléns och NK hade ganska stora skivavdelningar också, även om Megastore var större. Om jag minns rätt så hade NK:s något bonuskortsystem också. Ett sådant där kort som man får stämplar i. Nu har jag bara ett från ett hamburger/wokhak och Sibyllans Kaffe & Tehandel... Hos NK kunde man lyssna, men hur det var hos Åhléns minns jag inte. Å andra sidan kan man idag lyssna på en hel del via datorn hemma, även om man sedan vill ha riktiga skivor. Fast det är ju inte riktigt samma sak.

Tyvärr är jag inte särskilt bra på det här med klassisk musik. Jag kan tycka att det är riktigt bra, men jag blir lite matt av alla variabler som påverkar...

quote:
Jag kan rekommendera The English Concert och Trevor Pinnocks Brandenburg konserter av J.S Bach.

Jag satt just och funderade på vad det var för inspelning med gamla instrument av Vivaldis Fyra årstider som jag har någonstans i gömmorna. Det är nog med nämnd uppställning; jag gillar den. Om jag inte minns fel är omdömena om inspelningen med avseende på framförandet minst sagt varierande. Annars är jag ganska svag för Rodrigos Concierto de Aranjuez, som komposition då.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bjoele
Member

76 Posts

Posted - 2015/02/21 :  09:45:11  Show Profile Send bjoele a Private Message  Reply
När vi snackar klassisk musik måste jag tipsa om en kurs i ämnet på Coursera:

https://www.coursera.org/course/introclassicalmusic

Jag har hållit på musik i närmare 30 år, men mest rockmusik, självlärt och utan noter. Genom åren har jag självklart plockat upp mycket annan musik att lyssna på men den här kursen satt en hel del saker i sammanhang och gav mig lite tydligare definitioner av en del termer. Nu vet jag mer vad jag gillar - och varför.

Man behöver inte vara musiker för att följa kursen. Den är gratis. Nu är förvisso den officiella kursen snart slut för denna gång, men videoföreläsningarna brukar ligga uppe ett tag efter kursen så om man anmäler sig nu kan man ändå titta genom och kanske rentav ladda ned alla föreläsningar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000