HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur tunn solid silver-tråd i rca-kabel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2015/03/04 :  18:53:44  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Hej på er!

Funderar på att göra ett par rca-kablar i ren silver. Vilken är den tunnaste diameter på silverledare jag kan använda för ett gott resultat? Tänkte använda PTFE-hölje och göra en fyrfläta.

Edited by - Roger.L on 2015/03/04 21:26:23

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/03/05 :  07:46:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Resistansen är försumbar i detta sammanhang
Induktans och Kapacitans avtar med diametern, så jag skulle säga att ju tunnare du klarar av att fysiskt hantera.
Jag har använt o.o5 mm PU-lackad kopparkabel till några tvinnade RCA-kablar, vilket jag anser vara gränsen för att de skall gå att se och av-isolera.

Om du hittar lackad tråd så är ett tips är att först bränna isoleringen med ett ljus och sedan skrapa av denna med en skalpell

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/03/05 07:47:35
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/03/05 :  07:57:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har gjort lite olika kablar på just det här sättet.
Fast som trefläta. Den tredje ledaren ansluts bara i ena kontakten.

Om jag minns rätt så använde jag 0,3mm finsilvertråd.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/03/05 :  08:15:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En 3é jordad tråd ökar kapacitansen till jord (ökad exponerad yta), vilket i praktiken bildar ett filter som shuntar bort HF.
Det finns mao inget rätt eller fel (eller självklart självändamål) i att kapacitans och induktans måste vara så låga som möjligt.
Man får prova helt enkelt.
Resistansen spelar sällan någon roll om denna är 0,05 eller 10 Ohm, då de flesta förstärkare iaf har 10K-100K ingångsresistans.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/05 :  08:39:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kabeln går lätt sönder med mycket tunna ledare, det är också värt att fundera på. Hanterbarhet alltså.

Vilka kontakter tänker du dig - ska du följa konceptet med minimal metallmängd där också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000