HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tre Ess: Simple SEAS Speaker / återstart(?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/03/14 :  12:42:21  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Eg. "SEAS/Scan Speak speaker", men men...

Fick ett par SEAS 10" 25 F-EW element av forummedlemmen Passerati för några år sen. Dessa blev liggande men så råkade jag tidigt i höstas se lite skrivet om SEAS nya kit A26. Tänkte att nåt liknande skulle vara skoj, och på den vägen är det. Tämligen oambitiöst, dvs inte alls på nivån detta projekt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92692 befinner sig på.

Men lite småroligt tror jag det kommer att bli när det är klart.

Slänger upp några bilder till att börja med. Lite om den lite egna(?) varianten på stabilisering av lådan kommer först. Nog inte nytt alls, men ser sällan denna implementering..

Några av delarna till nämnda stagning
[URL=http://s646.photobucket.com/user/myface60/media/P2200021%20kopiera.jpg.html][/URL]



Låd/elementstagning på väg att bli klart. Har alltså tänkt att skruvarna elementet monteras med ska fästas i rundstavarna när de skruvats igenom baffeln.
Just nu utgörs baffeln och baksidan enbart av varsin 12mm plywoodskiva, baffeln skall framöver utökas med en stavlimmad 18mm ekskiva. Kommer alltså behöva längre fästskruv än nu...
Topp, sidor och botten är av 19mm MDF.
Vad baksidan skall utökas med visar sig, kanske enklaste är en likadan ekskiva där också men det kan bli annat..

[URL=http://s646.photobucket.com/user/myface60/media/P2210032%20kopiera.jpg.html][/URL]

En vy till av hur det kommer se ut. Elementen är alltså nämnda SEAS 10", parat med Scan Speak 9300 D2905 som diskant.



Tänkte först köra filtrering enbart med en diskantkondning och nåt lämpligt motstånd, men kan även där bli annan variant vad det lider. Provspelat lite lätt med en spole och en kondning inkl. motstånd och då pillat med några olika värden fram och tillbaka men det är långtifrån klart hur det kommer bli.

Utan mätkunskap/mätapparatur blir det ju så att det får (= måste) ta tid...

Tanken är också att använda mig av aperiodisk dämpning antingen med köp av färdig tingest för detta eller en egengjord lite primitivare sådan.

Lådan är ca 33 liter i volym.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2018/01/06 10:52:57

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/14 :  16:54:38  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Kul att se att man kunde ge inspiration till ett nytt bygge

Låter bra att låta bli mätutrustning och istället lyssna med öron och hjärta istället för som jag förvirra sig bland siffror och grafer i det oändliga

Ska bli kul att följa.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/03/14 :  18:54:04  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tack Matti H!

(startade dock långt innan jag sett din tråd, men när jag väl sett den kom lite extra inspiration)

Visst kan det vara som du säger, men skulle ändå vilja kunna med mätning + ha tillgång till nödvändig apparatur, om inte annat så för att slippa famla och gissa när man tycker det inte blir bra, helt enkelt lättare kunna "styra upp". Förstått att spikrak frekvensgång etc inte alltid är så att säga The Holy Grail, men samtidigt tror jag absolut det är en stor fördel att ha reda på hur prylen uppför sig även rent tekniskt. Borde ju bli lättare också att balansera dom evt fel som blir oundvikliga då det som regel är till att leva med kompromisser i en eller flera varianter...

Men roligt är det ju hur som helst, även som läget är nu, att jobba på med detta påhittet.





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2015/03/14 18:57:01
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/03/14 :  19:14:58  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Angående filter så skulle du kunna testa det här
http://www.lcaudio.com/index.php?page=26
Det är ett seriellt filter som folk tycker låter bra jag har inte testat det än men jag har tänkt göra det i snar framtid.

//Niklas
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/03/14 :  19:22:34  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
http://www.lcaudio.com/index.php?page=26

Kan rekommenderas. Bra standardfilter och diskanten kan lätt nivåregleras genom att variera det ena (övre) motståndet. Bra början alltså när man, som jag, inte är superkonstruktör av av filter.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/14 :  20:10:29  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Det här kanske kan vara en början:

Behringer ECM8000 mikrofon räcker långt och är förhållandevis linjär utan kalibrering.
Ett fint stativ till denna mikrofon som inte skapar diffraktion är att föredra!

Focusrite Scarlett2i2 usb ljudkort fungerar riktigt bra men det finns säkert flera bra 2in/2ut ljudkort som även har fhantom 48vmatning till behringer mic.

http://www.roomeqwizard.com/
REW har jag inte själv testat men vet andra som använder detta med gott resultat och freeware är det med.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2018/01/06 :  10:04:37  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Gammal tråd, ser att jag inte svarat ett par poster.
Bilder borta (photobucket...) och jag har länge haft detta projekt i nån sorts malpåse. Blir visst så med allt jag startar..haha, sen kommer det ny lust och jag jobbar lite till på't.

Har skaffat REW, och en UMIK-1, för dygt 1 år sen kom mik och program in i min värld. Är rätt usel både på en hel del av terminologin och på matte i allmänhet, heller inte så vass på datorrelaterat pill.

Men läste igenom, en del av, REWs egen långa handledning och gluttade på några små video-"guider" jag hittade. Lyckades iaf starta upp och göra några mätningar, sen blev det "liggande" tills runt julen som nyss var då jag åter kom igång och gjorde lite mer mätande. Mest som ska vi säga träning, jag behöver läsa på mer och det finns ju mycket att leta på om REW och steg för steg hitta vad man behöver.

Började med att mäta på stativarna, som är de jag lyssnar på sen ett tag, medan Seas 10" (och golvarna) fått stå åt sidan.
Dags igen att väcka upp SEAS 10"-lådorna, och golvarna för den delen, och mäta lite på dom. Kanske det kan bli nåt gjort under året(?)

Har plockat fram mitt Behringer CX3400 delningsfilter.
Kör med det som stativardelning, med ACURUS A100 som midbassteg och den numera triodkoplade Edison 60 driver diskanterna.

Blir iaf till en början att köra med denna delning men använda REW/UMIK-1 för att hitta bra delning och diskantnivå, givetvis med lyssning som avgörande.

Men både roligt och lärorikt att kunna se lite grann hur det står till tekniskt...har t.ex. märkt att jag inte får precis den delningsfrekvens som är markerad på filtrets vred. Skiljer något/ett par hundra hz. Mest en "bra att veta-sak" men man kan ju inte veta för mycket(!)(?)

Bilder vore kul få upp, blir att leta på nåt ist. för photobucket småningom.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2018/01/06 10:54:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000