HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Seas M26 Harmonikka
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/17 :  21:32:54  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Seas A26/M26 Harmonikka byggtråd.


http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=475:seas-a26-kit&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=365
Seas lade till detta DIY kit för något år sedan och det fångade min nyfikenhet för sin något ovanliga konstruktion.
Vilket kanske inte var så ovanligt då på den tiden som dynaco A25 såldes i miljoner exemplar.

Kommer till börja med bygga kitet i sitt original utförande när det gäller passiva filter och elementlayout/baffelbredd för att höra originalet först och ha en referens helt enkelt.

Vad som bland annat kommer längre fram är en waveguide som passar T35 diskanten http://www.jantzen-audio.com/seas-t35-waveguide/.
En så kallad steppedbaffel eller en bakåtlutad baffel kommer jag laboreras med för bättre fas och frekvens egenskaper.
Att minimera baffeldiffration, testa olika baffelbredd och passiva filter finns också som planer nu för tillfället.

Orginalets 28 liters (aperiodic) kabinett kommer att falla bort redan nu och har en ide om en 74 liters sluten låda som ersättning men är dock osäker på resultatet eftersom det blir en avrullning i frekvens nedåt och kanske inte kan repareras med att placeras närmare bakvägg med andra problem som följd.
Vore kalas med ideèr angående val av låda till A26RE4???

Hälsningar Matti.





Edited by - Matti H on 2015/04/25 15:09:19

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/01/18 :  01:44:51  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Lådans storlek skall ju anpassas till elementets egenskaper, en för stor låda ger kanske en lägre gränsfrekvens men en väldigt tunn bas. EDIT: Kanske basreflex isåfall?

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2015/01/18 01:45:41
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/18 :  11:39:57  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Om man skulle frågat mig frågat mig för något år sen skulle det självklara valet vara en sluten konstruktion med någon form av EQ i signalvägen som kompensation för avrullningen plus att man har möjligheten att anpassa för rum och smak!

För att behålla enkelheten eller vad ska man säga inte behöva ha något extra i signalvägen så skulle ju tex basreflex kanske vara ett alternativ men har aldrig lyckats fått något bra resultat av just basreflex.

http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=90:h1411-08-a26re4&catid=44:utv-prestige-woofers&Itemid=461

TL, kvartvågspipa har jag noll erfarenhet av och vet heller inte om elementets T,S prametrar är lämpliga för dessa?
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/01/18 :  12:08:11  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Det tycker jag ser ut som en intressant högtalare, eftersom den har så pass låg delningsfrekvens. Med en waveguide börjar den påminna lite om amphions högtalare. När jag har varit på mässor tycker jag att de har stuckit ut från resten i positiv bemärkelse.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/18 :  12:18:40  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Det tycker jag ser ut som en intressant högtalare, eftersom den har så pass låg delningsfrekvens. Med en waveguide börjar den påminna lite om amphions högtalare. När jag har varit på mässor tycker jag att de har stuckit ut från resten i positiv bemärkelse.


Väntar spänt på att paketet ska dimpa ner i posten så man kan få höra dessa
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/01/19 :  19:31:57  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Den basen påminner mycket om den gamla SEAS 25F-EW, äger ett par lådor med sådana i 44 liters hårt dämpat, i princip fyllt med glasull. I den konfigurationen så blir det en väldigt kontrollerad bas(!), om man gillar en exakt bas som slutar spela när musiken gör det, så kan jag verkligen rekomendera detta! Mina nyare basreflexlådor går djupare i basen, men till mycket bekostnad av upplösning och kontroll.

I dessa lådor sitter också H087 som är föregångaren till din diskant. Där är väl också så att man kanske missar lite i den allra översta toppen, men i gengäld ger den större konarean en märkbart bättre dynamik i de övre registren :)

I mina lådor sitter också en 4" mellanregister, så jag kan använda flacka filter med 6dB/oktav för minimalt fasfel, ger också en mycket transparent och öppen ljudåtergivning.

Kul projekt! Men överväg att behålla en sluten låda, mina låter väldigt bra i sluten låda!

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2015/01/21 :  19:28:16  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Är det någon som har sett några mätningar över hur jantzens waveguide påverkar frekvensgången och spridningen?
Jag har inte lyckats hitta någon data om vad den ska ha för effekt.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/23 :  12:36:17  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Den basen påminner mycket om den gamla SEAS 25F-EW, äger ett par lådor med sådana i 44 liters hårt dämpat, i princip fyllt med glasull. I den konfigurationen så blir det en väldigt kontrollerad bas(!), om man gillar en exakt bas som slutar spela när musiken gör det, så kan jag verkligen rekomendera detta! Mina nyare basreflexlådor går djupare i basen, men till mycket bekostnad av upplösning och kontroll.

I dessa lådor sitter också H087 som är föregångaren till din diskant. Där är väl också så att man kanske missar lite i den allra översta toppen, men i gengäld ger den större konarean en märkbart bättre dynamik i de övre registren :)

I mina lådor sitter också en 4" mellanregister, så jag kan använda flacka filter med 6dB/oktav för minimalt fasfel, ger också en mycket transparent och öppen ljudåtergivning.

Kul projekt! Men överväg att behålla en sluten låda, mina låter väldigt bra i sluten låda!

Ska ta och testa kritisk dämpad låda nu när jag sätter ihop testlådorna

quote:
Är det någon som har sett några mätningar över hur jantzens waveguide påverkar frekvensgången och spridningen?
Jag har inte lyckats hitta någon data om vad den ska ha för effekt.

Dom här länkarna kanske kan vara användbara.
http://www.troelsgravesen.dk/TQWT-DTQWT-mkII-T35.htm
http://www.troelsgravesen.dk/7100-waveguide.htm
http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-waveguides.htm
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/23 :  12:50:35  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Japp då har i alla fall elementen kommit!
Wavegiderna är restnoterade så det dröjer ett antal veckor innan test med dom!
Ska väl se om jag hinner att snickra ihop testlådorna i helgen



Edit: rättade till bilder!

Edited by - Matti H on 2015/01/27 19:51:01
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/24 :  12:43:41  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Testkabinetterna ser ut och bli klara redan ikväll!
Det som återstår är bafflarna som behöver fräsas till och montering av dämpning och element

Testkabinetterna behåller frontbaffel dimensioner i bredd och element placering enligt orginalritningen men baffeln blir längre nertill eftersom volymen har ökat till max 85 liter.

För att kunna testa olika volym i testkabinetterna så är bottenplattan justerbar.
Så en volym av 85l max till 30l min är möjlig utan större krångel!

Frontbaffelen blir endast fastskruvad för att enkelt kunna justera mängden dämpning i lådan och ändra baffel layout.
Krävdes en packningsyta till baffeln, för tätt måste det ju vara


Edit: rättade till bilden!

Edited by - Matti H on 2015/01/27 19:52:30
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/01/24 :  12:49:44  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Läckra element det där!

Du borde byta namn på tråden för det är ju bara elementen som är samma som A26.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/24 :  13:18:42  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Läckra element det där!

Du borde byta namn på tråden för det är ju bara elementen som är samma som A26.


Nu under dom första testerna så kommer dessa låta i stort sätt likadant som seas original kiten förutom i basomådet men kan ändå hålla med om att titeln är något missvisande eftersom jag moddar den kraftigt senare så du har rätt i att den behöver ändras
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/01/25 :  16:55:29  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Sent igår kväll när barnen äntligen hade somnat och lugnet lagt sig fick jag en första upplevelse av A26/M26.

Snabbt insåg jag att en EQ av basen var nödvändighet som inte går att leva utan, Så ställde in en EQ på 25Hz +7db Q0,7 vilket gjorde susen
Hade inte räknat med den kvalitet i basen som Seas A26RE4 (74liters sluten låda) kunde åstakomma, tight snabb och fyllig med minimum basbummel. Vilket är ett bra resultat eftersom jag vanligen har fullragedipol som mina vanliga högtalare!

Bortsett från en viss ovana att lyssna på lådhögtalare igen så målar dessa högtalare upp en mycket trevlig ljudbild i sweetspott, mycket lättlyssnat efter ett 10-tal timmars inspelning.
Spelar musik helt enkelt

T35C002 diskanten den gör sitt jobb och spelar endast det registret där är tänkt att spela utan att skrika här är jag!! eller saknas för den delen heller.
Ett riktigt toppen element vad jag tycker

Den korta tid som jag har lyssnat på dessa så tycker jag dom har riktigt bra ljud med tanke på hur enkel den är i filter och konstruktion. Och visst finns det en del skönhetsfel men dom flesta tror jag man kan leva med som den är i sin enkelhet.


Och så lite mätningar:

Närfältsvepmätning av basen utan EQ.
Finns en del lådresonanser 45Hz,60Hz och 120Hz som stör vilket troligen beror på en bristfällig testlåda och troligen inte optimal dämpning än så länge.



Närfältsvepmätning av basen med EQ 25Hz +8dB Q0,7


MLS mikrofonavstånd 500mm onaxis.
Finns en dipp ca12000Hz som ska tittas närmare på ifall det är diskanten som har lite missplacerad dämpning!



MLS mikrofonavstånd 500mm onaxis till nuvarande lyssningsposition.
Finns inte mycket att hämta över 14000Hz fast det är inget jag direkt hör längre så känner ingen saknad



MLS mikrofonavstånd 500mm ca15 grader offaxias.
Kan vara en ide att byta plats på höger vänster högtalare som test eftersom inte diskanten sitter centrerad på baffeln och mäter olika offaxis.



MLS onaxis mätning av endast A26RE4 som man där ser hur den rullar av efter 1500Hz helt utan filter. Snyggt!



Vattenfallsmätning skalning:25db

Edit: ändrade storleken på bilderna!

Edited by - Matti H on 2015/01/27 20:16:54
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/01 :  15:57:31  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply

Neodymium magneter är beställda från Tyskland för att jag åter igen ska ge mig in i och modifiera magnetsystem.
Seas A26RE4 10tums basen har en något för mjuk och tillbakalutad spelstil så tänker göra ett försök att öka magnetsystemets BL för att se om det kan råda bot på problemet!
Kommer inte tillverka nya metalldelar till detta projektet utan kommer nöja mig med att återanvända dom befintliga med små modifieringar.
Magnetsystemet BL blir justerbart igenom att öka eller minska antalet Neodymium magneter i kretsen, Så det är även fullt möjligt att återställa BL till orginalutförandet!

Här är en bild på ett annat moddat magnetsystem!







Har nu kopplat ur det passiva filter som medföljde i Seas A26 kitet (en konding och ett motstånd)
Kör nu med aktiva filter.
Har endast gjort kortare laboreringar med det som än så länge låter bäst är 12dB butterworth på hög och lågpass med en delningsfrekvens på låga 1300Hz.
Den akustiska avrullningen blir ca24dB oktav :)
Har även skapat tidskompensation för diskant och Baffelstegskompensation för basen


Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/08 :  20:21:28  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Seas A26RE4 magnetsystems moddning!

Självklar kommer lite bilder till det.





Yngsta sonen var med för att kolla så allt passade




En användbar funktion är dessa skruvar används för att på ett enklare sätt montera och demontera magneterna!




Som syns kanske lite oklart är hur montage skruvarna spänner isär den övre polplattan med den bakre och skapar ett litet gap!




Och montageskruvarna avlägsnas när man är nöjd med antalet magneter eller rättade sagt mängden BL.




Rostfria skruvar med en aluminium mutter fixerar magnetsystemet med elementets chassi.




Färdigt element med justerbart BL redo för test

Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/08 :  20:47:28  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Oj! Allt utan att skada talspolen? Centrering? Gick det att skruva bort det befintliga magnetsystemet? Har aldrig haft något element där man kunnat skruva bort magnetsystemet.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/09 :  09:44:15  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Oj! Allt utan att skada talspolen? Centrering? Gick det att skruva bort det befintliga magnetsystemet? Har aldrig haft något element där man kunnat skruva bort magnetsystemet.



Det gamla magnetsystemet satt fast med en typ av nitar, och nitskallarna i sin tur slipas ganska enkelt ner med en dremmel med slipsten.
Talspolens den är helt oskadd av demonteringen däremot så kontamineras dom flesta delarna av bearbetning/slipning m,m med det rengöras med effektivt med modellera och små magneter så alla magnetiska partiklar är borta. Järnspån är inget vidare att få i en magnetgap!
Förenklat sagt för att få rätt centrering så mäts det med sjutmått och sedan testas elementet med en sinusvågsgenerator.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/09 :  12:06:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Häftigt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/02/09 :  14:59:10  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Intressant tråd!

Fick för ett antal år sedan 2 st SEAS 25F-EW (de vilka manw nämner om). De blev liggande några år, men så kom jag att hitta lite skrivet om SEAS A26. Bla det gav mig lust att "hitta på nåt".
Efter lång tid av overksamhet i plockandet med byggen och då jag även legat rätt lågt med musiklyssnadet i hemmet blev jag sugen igen!

Har bara börjat, det blev en ca 33 liters låda där det är tänkt att sitta en variovent/aperiodisk dämpning. Diskanten blir ett par Scanspeak D2905/9300 som sen länge funnits tillgängliga.

Utan bil sen ett tag så just nu ligger det påhittet still, eftersom (det mesta av) mekandet/snickrandet inte kan pysslas med i lägenheten i stan utan får ske hos päronen ute på landet..och lådan så som den är tänkt att bli är lång ifrån färdigbyggd.

En liten bieffekt blev att väl igång med SEAS 25F-EW-pysslet kom jag att få lust att modda/ändra lite på mina tvåvägsstativare, vars hittilsvarande filter jag fick hjälp att klura fram av forummedlemmen Asto. Tänkte att det vore nåt att prova med att köra ett rent 6db-filter (nu är det 18/12). Provade lite på känn först...det har gett mersmak.

Kanke det blir en/två egna trådar om dessa pysslandet.



Roligt hur som helst att hitta denna tråden

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2015/02/09 15:10:27
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/02/09 :  15:17:58  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Matti H:
Vad är det som får dig att (åtminstone som det ser ut i första inlägget) tyckas ha bestämt från början att köra med annat än den originala aperiodiskt dämpade lådan?
Nyfikenhet, eller bara att du inte tror den blir bra..? eller nåt annat?

Just curious.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2015/02/09 15:18:21
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/10 :  21:46:47  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
edison

quote:
Intressant tråd!

Fick för ett antal år sedan 2 st SEAS 25F-EW (de vilka manw nämner om). De blev liggande några år, men så kom jag att hitta lite skrivet om SEAS A26. Bla det gav mig lust att "hitta på nåt".
Efter lång tid av overksamhet i plockandet med byggen och då jag även legat rätt lågt med musiklyssnadet i hemmet blev jag sugen igen!

Har bara börjat, det blev en ca 33 liters låda där det är tänkt att sitta en variovent/aperiodisk dämpning. Diskanten blir ett par Scanspeak D2905/9300 som sen länge funnits tillgängliga.

Utan bil sen ett tag så just nu ligger det påhittet still, eftersom (det mesta av) mekandet/snickrandet inte kan pysslas med i lägenheten i stan utan får ske hos päronen ute på landet..och lådan så som den är tänkt att bli är lång ifrån färdigbyggd.

En liten bieffekt blev att väl igång med SEAS 25F-EW-pysslet kom jag att få lust att modda/ändra lite på mina tvåvägsstativare, vars hittilsvarande filter jag fick hjälp att klura fram av forummedlemmen Asto. Tänkte att det vore nåt att prova med att köra ett rent 6db-filter (nu är det 18/12). Provade lite på känn först...det har gett mersmak.

Kanke det blir en/två egna trådar om dessa pysslandet.



Roligt hur som helst att hitta denna tråden



Skulle vara intressant med tråd av din version

Ser på data som finns till SEAS 25F-EW http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h085_25f-ew.pdf så är Seas A26RE4 inte alls långt ifrån!
Ifall du inte redan kände till World Design, så har dom två modeller, en sluten golv modell och en aperiodisk design som är byggda runt Seas 26RE4 elementet.
dom använder även 1 tums diskant som du har tänkt dig använda.
Finns även mycket information om filterdesign och kabinett m,m.
Hoppas det kan ge dig mer inspiration!




quote:
Matti H:
Vad är det som får dig att (åtminstone som det ser ut i första inlägget) tyckas ha bestämt från början att köra med annat än den originala aperiodiskt dämpade lådan?
Nyfikenhet, eller bara att du inte tror den blir bra..? eller nåt annat?

Just curious.




Min erfarenhet säger mig att det är en på tok för liten kabinett för dom data som finns till det elementet, men det kan likväl vara okunskap ändå,
så tanken med dom testkabinetterna som jag har är att även testa aperiodisk design.
En kompaktare stativ variant är ändå en inspirerande tanke!

Nu när väl elementen blev moddade så är ett första steg att få fram nya thiele small parametrar och sedan se vart det bär vägen när det gäller lådesign.


Matti
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/10 :  22:03:09  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jo Matti, jag har mina 25FEW i ett par 44 liters slutna lådor, för basreflex skulle det vara kring 70 liter, men jag tror de elementen lämpar sig bättre för slutna lådor.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2015/02/10 :  23:39:38  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Matti H:
Ok, då klarnar det lite mer hur du funderat.

Jag såg också ganska fort när jag började kolla, att det gamla elemntet var hyggligt nära det nya avseende parametrarna. Sen kan det ju ändå skilja både lite och mycket hur det kan komma att låta med dessa respektive.

Just den rätt småttiga volymen gick jag på mest då det ju är runt den volymen den originala Dynacohögtalaren hade, så det borde ju åtminstone funka rätt ok. Även den hade ett element som liknar den jag har. Men jag har ju inte hört vare sig Dynaco A25 eller SEAS A26, bara läst en del om dem.

Bla har jag läst lite hos World Audio Design

Ja, tråd lär komma så småningom. Har fotat lite av byggandet redan från scratch

Blir nog en "omstart-tråd" om mina "Pretender"-stativare också, vad det lider.
Ska pilla lite mer med filtren först. Sen tänkte jag fixa till deras ytfinish dels genom att putsa upp det som inte blev riktigt 100% när dom byggdes klart(?) för några år sen, dels byta färgsättning (det senare är iaf tänkt, beror på hur man kan få till det då de delvis är vaxade som ytfinish nu...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2015/02/11 00:41:16
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/02/11 :  07:42:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inspirerande med fundamentala experiment på element, låda, baffel och filter!

quote:



Mycket smart! Antar att en del av klotsarna är passbitar av järn.
Annars skulle väl inte sonen få bygga Lego med dom.

quote:
Nu när väl elementen blev moddade så är ett första steg att få fram nya thiele small parametrar


Väntar med spänning.

Tänker fyra eller fler per sida i en OB, risken är dock att Xmax i detta fall sätter stopp för någon större dipolutsläckningskompensation.

Har du förslag på fler kandidater för liknande moddning; ett 15-tumselement med lite mer Xmax vore drömmen?
Ett element med fasplugg borde väl underlätta centreringen av talspolen?
(Kanske en ide för ytterligare moddning)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/11 :  21:40:50  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Solhaga

quote:
Inspirerande med fundamentala experiment på element, låda, baffel och filter!

Det här är ett riktigt kul projekt så här i vintermörkret
quote:
Mycket smart! Antar att en del av klotsarna är passbitar av järn.
Annars skulle väl inte sonen få bygga Lego med dom.


Ja det är magnet dummys i stål som man kan använda istället för magneter och på så sätt finjustera antalet magneter.
Illa vore det ifall jag lät min son leka med riktiga magneter
quote:
Väntar med spänning.
Tänker fyra eller fler per sida i en OB, risken är dock att Xmax i detta fall sätter stopp för någon större dipolutsläckningskompensation.

Har du förslag på fler kandidater för liknande moddning; ett 15-tumselement med lite mer Xmax vore drömmen?
Ett element med fasplugg borde väl underlätta centreringen av talspolen?
(Kanske en ide för ytterligare moddning)


Behöver bygga mig en ny krets (den gamla är förlorad) som behövs för att mäta impedance och i sin tur få fram thiele small parametrar i mitt mätprogram.
Får kolla på detta till helgen ska ha alla delar hemma hoppas jag!

Är osäker på ifall A26RE4 kan prestera så bra i en OB konstruktion, den har ju så slapp upphängning så tror att den presterar bäst i en låda som kan fånga upp konrörelsen!
Skulle vara intressant att testa ändå!

Har testat en 15tummare från Eighteen Sound 15W500 för att användas till min OB konstruktion. Den har en riktigt låg rörlig massa så det matchar coaxialerna riktigt bra men tyvärr så det jag vann högre upp i registret så förlora jag i det lägre!

Tänkte jag skulle modda elementet med en fasplugg.
Behöver hitta något lämpligt sätt att lösa upp limmet till damkåpan som sitter där nu. Vill inte riskera skada membranet bara!

Matti
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/11 :  22:46:09  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
quote:
Är osäker på ifall A26RE4 kan prestera så bra i en OB konstruktion, den har ju så slapp upphängning så tror att den presterar bäst i en låda som kan fånga upp konrörelsen!


Tycker du tänker helt rätt här! Elementet i ursprungskick (eller mina liknande) fungerar mycket bra i en sluten hårt dämpad låda. Med mer magnet så borde Qts sjunka, då kanske ett par basreflexlådor kunde funka också. Elektriskt EQ neråt i frekvens kräver ju ett större x-max som sagt.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000